Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Mörkläggning av Palmemordet och som Estonia är inte ovanligt de präglas av vad som brukar kallas en "statsnytta" – alltså att staten skyddar sig själv genom att dölja sanningen.
Under 80-talet fanns det en extremt stark högerfalang inom den svenska poliskåren och säkerhetspolisen som betraktade Olof Palme som en landsförrädare och en säkerhetsrisk..

Det har dokumenterats att poliser skålade i champagne när Palme mördades. Flera poliser befann sig i närområdet med walkie-talkies under mordnatten, men dessa har aldrig utretts ordentligt.. Många vittnesmål som pekade mot män med walkie-talkies ignorerades av den första utredningsledningen.

Vissa menar ju att grupper inom detta nätverk i staten kan ha sett Palme som ett hot mot Sveriges försvarssamarbete med väst.

Det får du diskutera med någon annan, det finns många i tråden som säkert håller med dig.
Citera
2025-12-18, 14:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Av alla utpekade mördare är det egentligen bara 1 där det finns något mer att gå på än rena spekulationer och att ”han passar in” - och det är Christer Petterson som blev utpekad av LP.

Ja hon hade fått info om att han var alkoholist. Men jag tror inte att hon skulle pekat ut honom om hon inte kände igen honom. Det är i alla fall därigenom mycket mer sannolikt att det var han jämfört med någon av de andra figurerna. Om denne Christer A var väldig lik CP är han ju på plats 2 i listan.

Mirko V beskrivs som mycket lik CP och på en väldigt dålig bild framstår graden av likhet som oerhörd:

https://imgur.com/0DZfV2d

MV är en okänd Christer A, på så vis att han är intressant på samma nivå.

Citat:
Någon såg Palme vid biografen, åkte och hämtade sitt vapen eller hade det på sig och såg sen till att skjuta Palme efter bion. Säkert ett infall av någon psykisk instabil likt CP. Precis som Anna Lindh mordet.

Detta var det absolut troligaste i många år. Vet egentligen inte vad som gjort att någon annan förklaring kommit upp som huvudteori, har det sen 90 talet framkommit ngt som ogiltigförklarat CP som GM?
Citera
2025-12-18, 14:34
Medlem
Säpo som mörda palme möjligtvis med hjälp av cia
Citera
2025-12-18, 14:35
Medlem
Madagascars avatar
Vilken nothingburger dagens presskonferens är... Ännu mer nothingburger än den för fem år sedan.
Citera
2025-12-18, 14:36
Medlem
Regeringsbildares avatar
Helt sjukt om man förstört rocken. Visst kanske många tagit på den och det skulle vara ett gigantiskt pussel att lägga för att utesluta alla andra utom mördaren, men det är ju typ enda chansen i dagsläget. Finns ju exempel i närtid där man använt sig av släktforskarsiter m.m för att utesluta och ringa in mördaren. CAs bror lever ju t.ex så om han skulle vara villig att delta i utredningen så skulle man ju relativt enkelt få en stor sekvens dna som matchar om CAs dna finns på rocken.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2025-12-18 kl. 14:50.
Citera
2025-12-18, 14:43
Medlem
Detta är ju ett scoop. Att överåklagaren fattar ett beslut att återkalla chefsåklagaren Krister Petersons uthängning av Stig som Olofs baneman kan bara beskrivas som sensationellt. Det är dock ett helt korrekt beslut. Det finns inga bevis eller vittnesmål som pekar ut Stig som Olofs baneman.
Citera
2025-12-18, 14:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Av alla utpekade mördare är det egentligen bara 1 där det finns något mer att gå på än rena spekulationer och att ”han passar in” - och det är Christer Petterson som blev utpekad av LP.

Ja hon hade fått info om att han var alkoholist. Men jag tror inte att hon skulle pekat ut honom om hon inte kände igen honom. Det är i alla fall därigenom mycket mer sannolikt att det var han jämfört med någon av de andra figurerna. Om denne Christer A var väldig lik CP är han ju på plats 2 i listan.

Någon såg Palme vid biografen, åkte och hämtade sitt vapen eller hade det på sig och såg sen till att skjuta Palme efter bion. Säkert ett infall av någon psykisk instabil likt CP. Precis som Anna Lindh mordet.

Detta var det absolut troligaste i många år. Vet egentligen inte vad som gjort att någon annan förklaring kommit upp som huvudteori, har det sen 90 talet framkommit ngt som ogiltigförklarat CP som GM?
Jag tror också på LP och tror att hennes vittnesmål förstördes medvetet för att staten skulle få tillfälle att betala ut den ersättning CP hade blivit lovad för mordet. Det var många juridiska finesser i arbete och om hovrätten mot förmodan lutat åt fällande dom så hade förvaret fått tips att kalla in LJ för att vittna om att det inte var CP som sprang där. LJ hade tidigare konfronterats mot CP och hans vittnesmål hade trumfat LPs vittnesmål. De hade full kontroll.
Senast redigerad av iesho 2025-12-18 kl. 14:59.
Citera
2025-12-18, 15:06
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Mörkläggning av Palmemordet och som Estonia är inte ovanligt de präglas av vad som brukar kallas en "statsnytta" – alltså att staten skyddar sig själv genom att dölja sanningen.
Under 80-talet fanns det en extremt stark högerfalang inom den svenska poliskåren och säkerhetspolisen som betraktade Olof Palme som en landsförrädare och en säkerhetsrisk..

Det har dokumenterats att poliser skålade i champagne när Palme mördades. Flera poliser befann sig i närområdet med walkie-talkies under mordnatten, men dessa har aldrig utretts ordentligt.. Många vittnesmål som pekade mot män med walkie-talkies ignorerades av den första utredningsledningen.

Vissa menar ju att grupper inom detta nätverk i staten kan ha sett Palme som ett hot mot Sveriges försvarssamarbete med väst.

Moderata Ungdomsförbundet i Stockholm anordnade fest dagen efter, för att "fira" mordet...
Citera
2025-12-18, 15:34
Medlem
Citat:

Men Christer Pettersson var ju inte den förste som LP pekade ut. Varför skulle det utpekandet vara mer rätt än det första?
Citera
2025-12-18, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Detta är ju ett scoop. Att överåklagaren fattar ett beslut att återkalla chefsåklagaren Krister Petersons uthängning av Stig som Olofs baneman kan bara beskrivas som sensationellt. Det är dock ett helt korrekt beslut. Det finns inga bevis eller vittnesmål som pekar ut Stig som Olofs baneman.

Jag har kopierat in texten till Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25. Den är lång så jag har lagt den inom spoiler.
Källa: https://www.aklagare.se/sok/?q=AMR-8123-25
Överåklagare Lennart Gunés bedömning är följande:
Sammantaget är det min bedömning att den föreliggande bevisningen inte är tillräcklig för att ligga till grund för ett utpekande av Stig Engström som gärningsman.
Beslutet att lägga ned förundersökningen kan därför inte motiveras med att han är avliden.

Skälen för mitt beslut
Det finns i dag inte några för mig kända omständigheter som har förutsättningar att leda en återupptagen förundersökning till åtal och dom.
Det finns således inte anledning att ändra på Krister Peterssons beslut på annat sätt än beträffande motiveringen.
Förundersökningen ska således fortsatt vara nedlagd.
Den nya beslutsmotiveringen lyder:
På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa vem som är gärningsman och ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.
Lennart Guné Överåklagare

Vad säger ni?

Utvecklingscentrum Handling 31 Ärende AMR-8123-25
Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25

Citera
2025-12-18, 18:14
Medlem
Jaha, nu gäller tydligen inte längre den slutsats man kom fram till för 5 år sedan, dvs att den sk skandiamannen Engström var den skyldige.

TV4 förnekar sig inte. Man bjuder in den fd kriminalkommisarien, numera mediepajasen, Bo Åström för att kommentera i direktsändning.
Citera
2025-12-18, 18:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag har kopierat in texten till Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25. Den är lång så jag har lagt den inom spoiler.
Källa: https://www.aklagare.se/sok/?q=AMR-8123-25
Överåklagare Lennart Gunés bedömning är följande:
Sammantaget är det min bedömning att den föreliggande bevisningen inte är tillräcklig för att ligga till grund för ett utpekande av Stig Engström som gärningsman.
Beslutet att lägga ned förundersökningen kan därför inte motiveras med att han är avliden.

Skälen för mitt beslut
Det finns i dag inte några för mig kända omständigheter som har förutsättningar att leda en återupptagen förundersökning till åtal och dom.
Det finns således inte anledning att ändra på Krister Peterssons beslut på annat sätt än beträffande motiveringen.
Förundersökningen ska således fortsatt vara nedlagd.
Den nya beslutsmotiveringen lyder:
På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa vem som är gärningsman och ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.
Lennart Guné Överåklagare

Vad säger ni?

Utvecklingscentrum Handling 31 Ärende AMR-8123-25
Beslut i överprövningsärende AMR-7442-25

Ja det var väl seriöst för bevisningen var skral. Och vilken utredning skulle kunna få fram sanningen? Krister Petersson slängde en avliden moderat till vargarna men det är inte vänstern som driver frågan utan vi har alla olika motiv och agendor.

Men finns det inga nära släktingar till Christer Pettersson kvar i livet vars DNA hade kunna testas mot eventuellt DNA på rocken?
Senast redigerad av iesho 2025-12-18 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in