2025-12-18, 12:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och det tolkar du som att Ryssland kan beslagta dem? Om din hyresvärd säger upp ditt hyreskontrakt så är det du som är den nya ägaren i din värld också eller? Jag förstår mer och mer om dig nu.

Inte nog med Vlad stulit det mesta av väst när det gäller företagande, McDonalds, Ikea, Carlsberg med flera.

Han har ju även stulit värdet av mina Rysslandsfonder. Samt för alla andra sparare.

Så, i min värld kan EU pytsa ut Vlads tillgångar till Ukraina. Månadsvis tills det är slut.

Vlad kan klaga bäst han vill. Lämpligen till någon domstol som har handläggning > 10 år.
Ut ur Ukraina skall han oavsett.
Citera
2025-12-18, 12:31
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns alltid en force majeure-klausul i leasingavtal. I slutändan är det alltid ägaren som har rätt till ägandet.
Jo absolut men jag antar att den kanske inte gällde då? Force Majeure för vad? Var ju inget kärnvapenkrig mellan Ryssland och Irland direkt. Ska sägas att jag har noll koll, kändes bara som att det var troligare med avtalsbrott men jag vet heller inte om anfallskrig normalt klassas under force majeure. Hade faktiskt varit intressant att lösa mer om.
Citera
2025-12-18, 12:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Det handlar inte om att stjäla pengarna utan att använda dem som borgen i ett lån.

Det är ju inte heller pengar i den mening men vanligtvis föreställer sig, utan vad man kan beskriva som ett skuldbrev. Förenklat kan man säga att ryssarna levererat något, möjligen olja och gas, och i stället för att få en bunt pengar, så har man fått ett skuldbrev som stryker en fordran. Oljan och gasen är sedan länge förbrukad och nu återstår endast skulden. Det är denna skuld som EU nu vill använda som säkerhet för att ta upp lån för att skicka till Ukraina. Man har alltså inga pengar utan man har en skuld man inte betalt och det är denna obetalda skuld som ska belånas och skickas till Ukraina som ett lån vad jag gissar, ett lån som Ukraina aldrig kommer ha möjlighet att betala tillbaka.
Senast redigerad av Arnstad 2025-12-18 kl. 12:34.
Citera
2025-12-18, 12:32
Medlem
AlanGarners avatar
Om Ryssland inte utdöms skadestånd i en internationell domstol (liten risk, men inte helt omöjligt), och kriget avslutas och sanktionerna lyfts. Då kan Ryssland just göra det, och i det fallet har ju Belgien i så fall olagligen konfiskerat tillgångar och blir återbetalningsskyldiga.

Väldigt liten risk, men enorma summor, så jag förstår Belgarna här.

Sen kan ju Belgien välja att skita i en dom från en internationell domstol, men det kan ha många andra negativa konsekvenser för Belgien på den internationella arenan.

Citat:
Ursprungligen postat av casii
Är det nån vänlig själ som kan förklara hur det här ens fungerar?
Varför håller Belgien på och strular?

"För Belgiens del handlar det om att de andra EU-länderna ska ge omfattande finansiella och juridiska garantier som skyddar både Belgien och banken Euroclear, som förvarar pengarna, från ryska krav om återbetalning. Därför vill Belgien ha obegränsade – och bindande, skriftliga – garantier för att de andra EU-länderna tar sin del av återbetalningssumman om det skulle ske"

Om Ryssen sen kommer och säger "Blet, jag vill ha tillbaka mina pengar".
Varför skulle Belgien bry sig om det?
Citera
2025-12-18, 12:33
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det är ju just där skon klämmer, och jag förstår faktiskt Belgiens ståndpunkt. Eftersom pengarna sitter i belgiska bankkonton så dumpas hela risken på Belgien. Naturligtvis ska hela EU dela på risken proportionerligt. De ggr är ju detta som är på gång nu om Italien, Ungern och Rumänien går med på det.
Behövs faktiskt bara kvalificerad majoritet (vet inte exakt hur många procent det innebär) för att köra över Belgien om man vill. Men det är en del länder som är emot redan så ja, kan bli en nagelbitare det här och det är av sjukt stor vikt det här beslutet. Det är enorma summor vi pratar om om flera hundra miljarder.
Citera
2025-12-18, 12:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
/QUOTE]
]
EU:s trovärdighet internationellt? Detta skulle då vara beviset på om EU är solvent eller inte? Vet du ens vad du pratar om? Om någon vill investera i ett land inom EU går man inte till EU, man går till det landet man vill göra affärer med eller investera i.

Förstår du vad du pratar om? Om man investerar i ett EU-land så kan EU besluta om att beslagta tillgångarna. Precis som här. Pengarna finns i Belgien och Belgien vill inte ta pengarna. Men EU vill få igenom detta ändå.
Citera
2025-12-18, 12:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo absolut men jag antar att den kanske inte gällde då? Force Majeure för vad?

Fråga Boeing och Airbus vad de säger.
Citera
2025-12-18, 12:40
Medlem
AlanGarners avatar
Det visste jag faktiskt inte. Men det är nog en dålig idé att railroada Belgien så, utan garantier som gör dem bekväma, kan nog bli dålig stämning hos belgarna då.
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Behövs faktiskt bara kvalificerad majoritet (vet inte exakt hur många procent det innebär) för att köra över Belgien om man vill. Men det är en del länder som är emot redan så ja, kan bli en nagelbitare det här och det är av sjukt stor vikt det här beslutet. Det är enorma summor vi pratar om om flera hundra miljarder.
Citera
2025-12-18, 12:43
Medlem
AlanGarners avatar
Det är i och för sig sant, men ändå en dålig jämförelse. Det fanns i princip inga tyska tillgångar utanför Tyskland vid andra världskrigets inledelse, Tyskland var luspankt och Hitler finansierade kriget genom att stjäla tillgångar från länder han invaderade.

Om det funnits tyska tillgångar att beslagta så kanske man valt att gör det? Det kan vi aldrig veta eftersom det inte fanns något att ta.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det var efter att Tyskland kapitulerat och beslutades i en internationell domstol. Så är inte fallet nu. EU har ingen laglig rätt att bara ta tillgångarna.
Citera
2025-12-18, 12:43
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare

Fattar inte Europa att de är inne på jävligt farliga vägar just nu?

Många europeer är inte som du. De har både ryggrad och hjärna och förstår skillnad på rätt och fel.
Citera
2025-12-18, 12:44
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Inte omoraliskt, utan olagligt.

Handlar inte om känslor och moral, utan om lagar, regler och konsekvenser för EU och Sverige.

Olagligt att sno andra länders territorium också. Rent lagligt har Ukraina rätt till gigantiska skadestånd för all förstörelse och död. Ungefär som du har rätt till skadestånd om någon rånar och misshandlar dig. Comprende?
Citera
2025-12-18, 12:44
Medlem
skogsburkans avatar
Abramovich blir scimmad på 31 miljarder läste jag. Fyfan vilka svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in