Citat:
Ursprungligen postat av
StartGenealogy
Dottern hade nog inte velat ha kontakt med en sån äldrevåldtäksman om hon visste vad han gjort och om hon var några år äldre än hon är nu och kunde förstå vad han gjort.
Och hur kan han ges rätt att träffa dottern utan att dottern pga av åldern inte har en chans att själv fatta ett beslut baserat på vad äldrevåldtäksmannen gjort. En sån sexuellt gränslös och våldsam människa bör ju betraktas som ett hot mot alla värnlösa.
Hoppas träffarna är övervakade och att de upphör. Annars är det ett svek mot dottern.
Och det är ett svek mot samtliga som har hemtjänst att det inte är lag på att all hemtjänstpersonal bär en tydlig namnbricka.
Och lönen kan höjas inom hemtjänsten genom att pengar frigörs genom att alla som är lämpliga och går falskt på sjukbidrag fast de egentligen kan arbeta och de som får bidrag men kan arbeta, kan ges utbildning och anställning inom kommunens hemtjänst, deltid, halvtid och heltid beroende på vad som passar.
Först och främst så tror jag att det råder lite missuppfattningar kring varför pappan och dottern är "skilda" från varandra. I domen nämner man ju överhuvudtaget ingenting om LVU, Socialtjänst, umgänge eller vårdnad. Min gissning är därför att det inte rör sig om någonting sådant, utan snarare att föräldrarna separerat och bor på avstånd från varandra. Vet någon mer så får man gärna informera/rätta mig.
"Dottern hade nog inte velat ha kontakt med en sån äldrevåldtäksman om hon visste vad han gjort och om hon var några år äldre än hon är nu och kunde förstå vad han gjort" - Missförstå mig rätt nu, men en 6-åring/yngre barn skulle ju aldrig kunna "välja sina föräldrar" utefter brottsliga handlingar man gjort. Så länge inte Socialtjänsten griper in så kan barnet således inte välja förälder på det sättet. Tilläggas skall att det GIVETVIS kan finnas anledning för Socialtjänsten att kopplas in efter denna domen.
Vidare så skall man vara försiktig med att blanda in moral eller sina egna åsikter/uppfattningar i frågan vad dottern vill (eller "troligen" vill). För i sådana här frågor skall man ju alltid utgå från barnets bästa. Det är heller ingenting nytt att just anhöriga/familjemedlemmar kan se förbi gärningar och/eller förlåta. Tar man just ett barns perspektiv så är ju alltid pappa "pappa". När man läser domen så får man ju heller ingen annan uppfattning än att det fungerat väldigt bra mellan pappan och dottern. Man har setts en eller två hela veckor i taget i yngre ålder och sedan varannan helg, efter att barnet kommit upp i skolåldern. Detta är ju knappast ett ovanligt eller anmärkningsvärt umgänge för en pappa och dotter som bor 1,5h ifrån varandra. Det tyder ju ändå på viss stabilitet och varaktighet, det kan man ju inte sticka under stol med - oavsett vad man tycker om gärningen som sådan.
Beträffande lag om namnskylt/identifieringsbricka så kan detta vara svårt att specifikt lagstifta om. Det kan ju handla om aspekter som säkerhet eller hygien. Det är ju också en sak att vårdtagaren skall ha "rätt" att veta personals namn, men att övriga allmänheten kanske inte behöver göra det - vilket kan komplicera vid t ex promenader eller när man handlar mat i affären. En sådan lagreglering skulle också betyda att en personal, som glömt eller tappat sin namnbricka, måste ställa in hemtjänstbesöket - eftersom lagen kräver att du har din namnbricka på dig vid hemtjänst. Man kan ju också fråga sig hur effektivt det hade varit i praktiken. Jag menar det är ju inte särskilt svårt att göra en egen namnbricka, eller att använda en namnbricka man haft i ett helt annat sammanhang. Jag skulle också säga att en namnskylt är helt verkningslöst i de fall vårdtagaren är t ex svårt sjuk, dement eller synskadad.
MEN oavsett detta så finns det alla möjligheter i världen för arbetsgivaren att införa namnskylt ändå. För man har stöd för detta i Socialstyrelsens rekommendationer. Utöver detta finns det ju också delar i Lagen om offentlig anställning, Myndighetsförordningen och serviceskyldigheten i Förvaltningslagen som stöttar att personals namn skall kunna framgå för att den enskilde skall kunna tillvarata sina intressen. Min erfarenhet säger också att de allra flesta hemtjänst-enheter använder namnskylt eller tjänstelegitimation. Så jag tror inte att detta är ett särskilt stort problem ute i landet.