Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Och där tappade du all trovärdighet.

Missbruk är medicinskt definierat och har ingenting att göra med vilka droger du applicerar slanguttrycket ”knark” på.

Jag börjar undra om personen trollar med oss.
Citera
2025-12-17, 12:24
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror också att du har väldigt fel när du talar om majoriteten. Jag skulle säga att Lejonparten av människorna har ett överdrivet hat mot knark och knarkarna. De avskyr det som pesten och vill låsa in alla och slänga bort nyckeln.

Du verkar inte heller riktigt förstå vad det innebär att knarka. Att bruka och missbruka är samma sak när det gäller knark.

Idag finns det ingen SOU på hur bra kriminaliseringens avskräckande effekt fungerar, så har endast en svensk studie från Narkotikapolitisktcenter att gå på.
Då våra liv är olika kommer jag inte gå in på personliga erfarenheter mer än att ställa denna fråga:

Var det misären du såg eller lagen som gör att du avstår narkotika?

Ja, det stämmer att vanligt bruk klassas som missbruk, men det är bara för att det är kriminaliserat och inne i rättssystemet istället för sjukvården. Verkligheten ser annorlunda ut och det finns SOU som håller med.

Kaffe har varit olagligt ett flertal gånger i Sverige, betyder inte att det varit moraliskt rätt eller att riskerna med drickandet har upphört, folk drack ändå.
Senast redigerad av TongLongLC 2025-12-17 kl. 12:47.
Citera
2025-12-17, 12:52
Medlem
Citat:
Du yrar om massa saker som jag skulle "tro". Låter tramsigt så jag låter det bero.

Däremot så säger min erfarenhet att du har extremt mycket fel när det gäller vad du tror om problematiskt knarkande. Jag har vuxit upp i en miljö där det fanns mycket kriminalitet och knark. Av de från min uppväxt som var involverade i den världen så är det endast några få som lever och de är så nerknarkade att de bara vill dö.

Sen har jag ett tag arbetat som ung nära knarkarna. Jag skulle säga att av alla som knarkar så leder det förr eller senare till förstörda liv, familjers liv, barns liv. Till 100%

Jag har också talat med folk som känner en som har en bror som har en syster som är tillsammans med en som har en bror och hans bästa kompis jobbar som framgångsrik tjänsteman och röker en fet på kvällarna. Det märkliga är att just dessa personer är aldrig några man kan få vete exakt vilka de är. Givetvis för att de inte finns.

Jag vet däremot några som tyckte att de levde såna liv med jobb och rökte en fet 1-2 dagar i veckan och hävdade att det kommer hålla. Jag sa åt dem att det kanske ändå var bästa att sluta med det nu när de har familj och sånt. Idag har alla (alltså 100%) splittrade familjer pga knarket.

Att implementera ett system som tar bort knarket kommer kosta massvis med pengar. Men det går att prioritera om samhället. Låt polisen få göra ett mycket större och effektivare jobb än att det skulle bli någon stor grej av att förbjuda 10 substanser som knarkarna ersätter med andra och så vevas hjulen långsamt tills nästa gång 10 nya förbjuds. Gör om det som jag sa. Är det något man tar i syfte att bli yr i kroppen så måste man kolla om det är godkännt. Är det inte det så måste man ansöka om att få använda det. Får man avslag så får man nöja sig med att ta 50 djupa andetag snabbt så man blir lite yr en stund. Det kan vara trevligt. Det är bra för då får personen lite extra syre upp i hjärnan istället för syra. HaHaHaha.

Jag är personen du påstår inte existerar isådant fall, Jag har mer eller mindre rökt dagligen med mindre avbrott sedan 22-23 års åldern och är idag närmare 60.

jag har aldrig haft någon känd biverkning av cannabisen och aldrig haft kontakt med läkarvård rörande mitt cannabis bruk.

Jag har även aldrig under min livstid varit arbetslös och haft diverse personalansvar genom åren även drivit eget företag sista åren.

Under allt detta har jag även varit gift sedan 25 års åldern och uppfostrat 3 barn som idag samtliga flyttat ut och lyckats i sina liv.
Citera
2025-12-17, 14:00
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Du yrar om massa saker som jag skulle "tro". Låter tramsigt så jag låter det bero.

Däremot så säger min erfarenhet att du har extremt mycket fel när det gäller vad du tror om problematiskt knarkande. Jag har vuxit upp i en miljö där det fanns mycket kriminalitet och knark. Av de från min uppväxt som var involverade i den världen så är det endast några få som lever och de är så nerknarkade att de bara vill dö.

På andra sidan myntet har vi medmänniskor som blir av med arbetet, får betalningsanmärkningar och blir av med både bil och hus och faller bort från arbetsmarknaden, inte för att de missbrukar och är i behov av vård, utan för att de föredrar en annan substans än alkohol.

Vilken nytta gör det för samhället och vad blir kostnaden långsiktigt?
Citera
2025-12-17, 16:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Jag är personen du påstår inte existerar isådant fall, Jag har mer eller mindre rökt dagligen med mindre avbrott sedan 22-23 års åldern och är idag närmare 60.

jag har aldrig haft någon känd biverkning av cannabisen och aldrig haft kontakt med läkarvård rörande mitt cannabis bruk.

Jag har även aldrig under min livstid varit arbetslös och haft diverse personalansvar genom åren även drivit eget företag sista åren.

Under allt detta har jag även varit gift sedan 25 års åldern och uppfostrat 3 barn som idag samtliga flyttat ut och lyckats i sina liv.

Du är bara ytterligare en som vi inte kan bekräfta. När du skriver att du är det så är du bara en systers brors dotters kusins bästa kompis pojkväns mamma.

Ditt sätt att skriva och resonera på gör att man kan se rejäla biverkningar om det är knarket som ligger bakom. Det är tydligt. Tyvärr.

Som sagt. Det finns ingen.

Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
På andra sidan myntet har vi medmänniskor som blir av med arbetet, får betalningsanmärkningar och blir av med både bil och hus och faller bort från arbetsmarknaden, inte för att de missbrukar och är i behov av vård, utan för att de föredrar en annan substans än alkohol.

Vilken nytta gör det för samhället och vad blir kostnaden långsiktigt?

Det är inte bra. Det är därför vi borde se till att de aldrig började knarka. Så hade vi räddat deras familjer och hälsa samtidigt som de kunde fortsätta klara av att sköta ett arbete.
Citera
2025-12-17, 16:53
Medlem
Citat:
Du är bara ytterligare en som vi inte kan bekräfta. När du skriver att du är det så är du bara en systers brors dotters kusins bästa kompis pojkväns mamma.

Ditt sätt att skriva och resonera på gör att man kan se rejäla biverkningar om det är knarket som ligger bakom. Det är tydligt. Tyvärr.

Som sagt. Det finns ingen.

Det är inte bra. Det är därför vi borde se till att de aldrig började knarka. Så hade vi räddat deras familjer och hälsa samtidigt som de kunde fortsätta klara av att sköta ett arbete.

Du är välkommen till Malmö där träffar jag dig mer än gärna i person, jag har självklart även möjlighet att ta mig till var än i Sverige du befinner dig.

Jag vill mer än gärna träffa dig i person då du gör mig väldigt nyfiken på vad du är för en som anser dig ha rätt att skriva sådana saker om personer du inte ens haft en kontakt med i verkliga livet.
Citera
2025-12-17, 18:29
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Därför tror jag mera på utbildning och stöd än hotet om straff och ett oproportionerligt respons från samhället då bruk inte per automatik är missbruk. Kriminaliseringen i min mening kostar mer än vad den smakar.

Här är enkäten jag nämnde tidigare:

Källa: Narkotikapolitisktcenter https://share.google/xsun4uDEj3fY2u8Sz
Citera
2025-12-17, 19:00
Medlem
Då bör man ringa snuten och anmäla narkotikaframställan varje gång man ser en flugsvamp alltså?

Eller är den laglig så länge den är färsk kanske, eftersom den måste torkas för att ibotensyran ska omvandlas till muskimol-knark?
Citera
2025-12-17, 19:34
Medlem
Rastapunxs avatar
Spännande.
Kommer gängen skicka ut kidsen till skogen och plocka knarksvamp när det blir säsong?
Med efterföljande knarkkrig med skottlossning och bomber i naturen nu också?
Den sista utposten som var fredad är nu under attack, den svenska naturen.
Citera
2025-12-18, 11:26
Medlem
Citat:
Anekdotisk bevisföring är alltså bara godkänt när det du som presenterar anekdoterna?

Är du helt avskärmad från verkligheten? Du kan inte på allvar mena att du inte känner till några exempel på cannabisbrukare som inte förstört sina liv?
Det finns ju massvis av extremt framgångsrika människor som alla vet brukar cannabis. Det finns t.o.m många exempel inom fitnessindustrin.

Ingen drog är helt ofarlig för alla personer under alla omständigheter, inte ens cannabis, men att normen bland brukarna skulle vara missbruk och misär är helt enkelt fel.
Rimligtvis förstår du att inte alla som brukar alkohol är missbrukare? Varför skulle det vara annorlunda gällande andra droger? Vad är det för magiskt med just alkohol som gör att de flesta som använder drogen inte blir missbrukare, trots att alkohol försämrar omdömet mycket mer än de flesta andra droger? Väldigt konstigt.
Citera
2025-12-18, 11:34
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Anekdotisk bevisföring är alltså bara godkänt när det du som presenterar anekdoterna?

Är du helt avskärmad från verkligheten? Du kan inte på allvar mena att du inte känner till några exempel på cannabisbrukare som inte förstört sina liv?
Det finns ju massvis av extremt framgångsrika människor som alla vet brukar cannabis. Det finns t.o.m många exempel inom fitnessindustrin.

Ingen drog är helt ofarlig för alla personer under alla omständigheter, inte ens cannabis, men att normen bland brukarna skulle vara missbruk och misär är helt enkelt fel.
Rimligtvis förstår du att inte alla som brukar alkohol är missbrukare? Varför skulle det vara annorlunda gällande andra droger? Vad är det för magiskt med just alkohol som gör att de flesta som använder drogen inte blir missbrukare, trots att alkohol försämrar omdömet mycket mer än de flesta andra droger? Väldigt konstigt.

Nä som sagt så finns det inte någon som kan presentera någon så man kan granska det.

Vad är det för "extremt framgångsrika" människor som knarkar Cannabis?

Jag vet att Elon Musk var på rökat och de runt honom sa att han var tvungen att sluta för han blev konstig. Det gick helt enkelt inte.

Det här är bara trams. Givetvis är det bra att polisen och samhället förbjuder mer och mer knark. Nu behöver polisen fortsätta och förbjuda mer mer mer. Kom igen.
Citera
2025-12-18, 11:39
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Nä som sagt så finns det inte någon som kan presentera någon så man kan granska det.

Vad är det för "extremt framgångsrika" människor som knarkar Cannabis?

Jag vet att Elon Musk var på rökat och de runt honom sa att han var tvungen att sluta för han blev konstig. Det gick helt enkelt inte.

Det här är bara trams. Givetvis är det bra att polisen och samhället förbjuder mer och mer knark. Nu behöver polisen fortsätta och förbjuda mer mer mer. Kom igen.
Den som låter hjärnskadad här är ju helt uppenbart du förstår du väl? Runt 10% får problematiskt bruk, mindre än för alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in