Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 08:40
Medlem
Tervulls avatar
Felpost
Citera
2025-12-18, 09:26
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Tror ni Jockiboi har Thomas Quick syndrom, alltså att han verkligen tror på det han säger och att det skall ha hänt, så han från hans eget perspektiv inte ljuger?

https://magasinetfilter.se/kommentar/sture-bergwall-har-sett-dokumentaren-om-joakim-lundell-han-kanner-igen-sig/

Quick: "Stor igenkänningsfaktor"

Det är rätt illa när mytomanen själv som låg bakom Sveriges största justitiemord kan se likheter med hans sätt att ljuga ihop berättelser med Lundells skildring av mammans övergrepp. Jag tror att det som förenar dessa två människor är deras tidigare missbruk av droger - båda är gamla pundare. Om man har stött på en missbrukare så finns det en benägenhet att ljuga för att få åtkomst till droger för att känna ständiga rus. Vem vet.... Joakim kanske jagar efter ruset än idag.
Citera
2025-12-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Jag tänker inte gräva ner mig i de här människornas konflikter och dramor, men efter att ha sett dokumentären funderar man ju på syftet med den. Jag drar vissa liknelser till hur SVT försöker göra sig relevanta för yngre tittare genom att lyfta upp kriminella invandrare och ge dom priser för ditten och datten, likaså gör de med Joakim vars moral verkar vara lika frånvarande. Kanske skulle SVT satsa på ungdomar med talang istället.

Enligt något inlägg finns det ett 9-årigt(!) drama och ett annat som pågått i två år, vågar inte tänka på hur många förgreningar dessa två har. Detta sitter alltså människor och engagerar sig i?!

Vi lever i dekadenta tider där inkompetensen sipprar ner uppifrån, jag antar att dessa tider skapar möjligheter för sådana som Jocke, Anjo, Chrippa osv. då det inte krävs någonting alls egentligen för att skapa drama och "content". 🤷‍♀️

Förövrigt borde Jocke förstå att han var ett besvärligt och utåtagerande barn (även vuxen), som endast blev utsatt för hans mors önskan om att hjälpa honom då hon inte klarade av honom själv. Det är varken hennes eller Jockes fel, det är bara så livets lotter faller ibland.

Att Jocke i vuxen ålder (40?) som småbarnsfar, fortfarande sitter fast i detta är tragiskt. Han behöver hjälp att komma vidare. Alla andra konflikter, bråk och skit han och de andra håller på med är förkastligt, och något varje sund, vuxen människa skulle skämmas för att bli förknippad med.

Nu vet jag inte om det blivit någon skillnad efter dokumentären, men gissar hej vilt på att det bara gav dom mer att snacka om.

Tror inte att SVT's syfte med dokumentären var "att göra sig relevanta hos yngre tittare". Vet heller inte vilket/vilka syften som fanns. Hur som helst tror jag dock att det har fått upp ögonen hos många "äldre" som lever utanför världen med youtubers och influencers.

För de flesta är det nog helt irrelevant om Jocke pratar sanning eller inte. Dom är nog heller inte intresserade av familjebråket som sådant. Det som blir intressant är hela fenomenet med youtubers. Hur kan det vara möjligt att vem som helst kan starta en kanal på youtube och framföra precis vad som helst helt lagligt och utan någon som helst kontroll. Dessutom vänder man sig mest till barn med "outvecklade" hjärnor. Förutom det tjänar man stora pengar på galenskapen.

Hoppas att dokumentären åtminstone har väckt några beslutsfattare så man gör något åt eländet så snart som möjligt.
Citera
2025-12-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Tror inte att SVT's syfte med dokumentären var "att göra sig relevanta hos yngre tittare". Vet heller inte vilket/vilka syften som fanns. Hur som helst tror jag dock att det har fått upp ögonen hos många "äldre" som lever utanför världen med youtubers och influencers.

Det tror jag tyvärr. När de söker journalister frågar de alltid Vilka perspektiv har du som kan göra SVT relevanta för åldersgruppen 20-40.
Citera
2025-12-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Det tror jag tyvärr. När de söker journalister frågar de alltid Vilka perspektiv har du som kan göra SVT relevanta för åldersgruppen 20-40.

Du menar väl inte att åldersgruppen 20-40 är de som tittar på youtubekanaler som drivs av sådana som Jocke och Anjo? Så illa kan det väl ändå inte vara? För den åldersgruppen finns väl hur mycket intressanta ämnesområden som helst att göra program till.
Citera
2025-12-18, 09:59
Bannlyst
Undrar varför videon som sändes live igår med Anjo och Jocke är borttagen från YouTube?
Den sändes hos "Dialogiskt" kanal,
Citera
2025-12-18, 10:09
Bannlyst
Bra skrivit Jocke..
https://www.sydsvenskan.se/kultur/varfor-pastod-sig-joakim-lundell-vara-tvungen-att-ata-kattmat-nar-han-hade-pasta/?
Citera
2025-12-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLUTSPEL1
Det står ingenting i journalerna som stödjer att mamman på något sätt betett sig som Jocke beskriver. Det enda som kan tolkas ha stöd, är Jockes påstående om att mamman försökte hålla pappan utanför hans liv.

Jocke berättade tidigt (innan bok) att mamman berättat att pappan varit våldsam mot henne och lämnar henne när Joakim var bebis. När mamman pratar om pappan i hans journaler är raderna efter att hon berättat att pappan inte finns med i bilden sedan Jockes födsel censurerade, så det står förmodligen samma sak där.

Om han slog henne är svårt att veta, men han lämnade henne och Jocke och flyttade utomlands, gifte om sig med vad jag vill minnas är en thailändska och skaffade flera egna barn och bodde utomlands i flera år. Det var inte förrän när Jocke var i tioårsåldern Jockes pappa börjar ta kontakt med Joakim igen.

I början blir mamman sur för att hon inte har fått veta att dom har förmedlat en kontakt och blir sur för att dom får träffas så intensivt och för att han ska åka iväg med pappan på lång semester precis när han tagit upp kontakten igen. Hon tycker att allt går för snabbt. Längre fram förekommer inte dessa invändningar, det är första månaden eller månaderna.

Är inte det en naturlig reaktion för en mamma som vill skydda sitt barn från att bli lämnad igen, av en man som lämnade honom som bebis och dyker upp som gubben i lådan efter 10 år? Jag tycker det är en sund reaktion som tyder på omsorg och att hon vill skydda Jockes känslor.

Joakim "skickades iväg" efter att under en lång period haft vredesutbrott som kunde vara fyra-fem timmar i vilka han var våldsam och blev svart i blicken, han hade blivit kontrollerande över sin mamma och hotat att döda sina syskon och (som åttaåring) tagit struptag på Jacke, då två år gammal.

Dom hade sökt vård flera gånger tiden innan han lades in och den första kontakten med vården var två år tidigare. Jocke började få vredesutbrott kopplade till mamman när hon kom hem från sjukhuset efter att ha fött tvillingarna, Jacke och en syster som inte vill vara offentlig.

Exakt. 100% av alla vettiga föräldrar skulle agerat på samma sätt som mamman, en pappa som inte varit i barnets liv på nästan 10 år ska helt plötsligt komma in i barnets liv och "leka" förälder.
I det känsliga läget med Jockes utbrott så... givetvis reagerar man MOT det.

Det ska också med detta sägas att familjehemmet var mot morföräldrarnas agerande i stort med, de satte inte gränser mot Jocke och familjehemmet ville begränsa deras tid med Jocke.
Citera
2025-12-18, 10:30
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Exakt. 100% av alla vettiga föräldrar skulle agerat på samma sätt som mamman, en pappa som inte varit i barnets liv på nästan 10 år ska helt plötsligt komma in i barnets liv och "leka" förälder.
I det känsliga läget med Jockes utbrott så... givetvis reagerar man MOT det.

Det ska också med detta sägas att familjehemmet var mot morföräldrarnas agerande i stort med, de satte inte gränser mot Jocke och familjehemmet ville begränsa deras tid med Jocke.

Jocke har ju anmält familjehemmet också. Han försökte göra sig rik på att smutskasta dom först men det funkade inte. Så då sålde han ut sin morsa och det gav honom allt han ville ha. Pengar och kändisskap. Han är en smutsig råtta.
Senast redigerad av Tervull 2025-12-18 kl. 10:52.
Citera
2025-12-18, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jag tar den absolut inte personligt, har som sagt ingen bra koll på Joakim eller dom andra och har inte kollat på deras YouTube-videos.

Den skulle ha varit opartisk och ej vinklad. Man kunde ha ställt mamman en enda kritisk fråga exempelvis. Nu framställer man flera förövare som offer trots att det inte är ett dugg synd om dem.

Chrippa, hans pappa och Linnea är åtalade för brott, ändå är det andra som framställs som onda. Chrippa och Linnea har ju hållt på lika mycket dom. Varför kommer dom så lindrigt undan?

Bo-Göran har inte orkat sätta sig in i den världen och det säger sig självt att man inte kan reducera ned flera års bråk till några timmar.

Det är synd när oskyldiga drabbas, men YouTubers kan inte ta ansvar för diverse galningar ute i landet.

Anledningen till att folk gick på Linnea och hennes familj är uppenbarligen för att hon själv valde att bete sig som en idiot där massvis med folk fick beskåda det.

Snickaren och familjen som bodde i Joakims hus innan skulle kanske inte ha betett sig bedrägligt från första början.

Det var väl bra att Joakim varnade för och visade upp bedragare offentligt så att andra inte råkar ut för dem, sedan är det givetvis synd när oskyldiga drabbas men alla människor har ansvar för vad de själva gör. Man kan inte ansvara för andras handlingar, som sagt.

Denna artikel sa det rätt bra: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/m06moL/svt-s-hatet-blir-del-i-youtubekriget-kommentar-av-caroline-ringskog-ferrada-noli

Ok men nu handlade dokumentärens granskning om jockiboi och det han sagt och skrev i boken kontra vad som står i journalerna.Inte om mammans ev fel .
Att granska journalerna och se att jocke inte talar sanning är det inte bra?
Dokumentären visar tydligt att J läst journalerna , men sen bytt ut namnen allt han själv gjort blirt det mamman som skulle ha gjort.
Än en sluta snacka om mamman och alla andra.det handlar JL.
Och allt kokar ner till att han har varit/ är djupt omoralisk.
Att från ett överläge med en miljon följare beskriva sin mamma som ett torterande psykfall.och dessitom tjäna en jävla massa pengar på det hela.
Har jag rätt eller fel?
Citera
2025-12-18, 10:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtrty
Tror ni Jockiboi har Thomas Quick syndrom, alltså att han verkligen tror på det han säger och att det skall ha hänt, så han från hans eget perspektiv inte ljuger?
Thomas Quick visste (också) att han ljög.
Citera
2025-12-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Levebröd som går ut på att tjäna så mycket pengar som möjligt på de mest vidriga sätten. Det är barnen och de anhöriga jag sympatiserar med. Det är de som tar skada av detta.

+ 1

Ja fy fan. Hon var säkert ingen perfekt mamma men att sälja ut sin egen mor och
ljuga helt ogenerat tyder på någon form av allvarlig störning.
Narcisism ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in