Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-17, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Målsäganden stiger inte upp och lägger sig på soffan utan ligger kvar i sängen med honom och utsätter mannen för sexuella handlingar som hon deltar i frivilligt. Om hon inte deltagit frivilligt hade hon givetvis lämnat sängen och slutat upp med de sexuella aktiviteterna.

Det är därför inte trovärdigt att det skulle vara mot hennes vilja. Antingen så var det därför så att hon uppskattade det hela eller så låg hon där hon låg för att kunna anmäla mannen.

Det sista är med tanke på omständigheterna är klar möjlighet och alltså gör domstolen fel som påstår att det är osannolikt att hon ljuger för att sätta dit mannen.

Ja om inte annat så är 220 k ett starkt motiv till att anklaga honom falskt för våldtäkt
Citera
2025-12-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Räcker det inte med domen? Domen är bevisvärderingen.

Du verkar tro att domstolar sitter och drar tarotkort, som vissa i tråden gör här på glad Flashback-nivå.

Domen finns postad , vill du hävda att den är fel får du visa det, inte kräva att andra ska ompröva rättsstaten åt dig.

Han blev dömd för att beviskraven i våldtäktsmål är så låga att de är ett skämt, här finns inte tillstymmelse till bevis inget erkännande inga vittnen inga skador ingen teknisk bevisning det är ord mot ord och hörsägen från vänner som hört samma krystade anklagelse
Citera
2025-12-17, 19:06
Medlem
Citat:
Men lilla plutten då , du ska inte använda ord som du inte vet vad dessa verkligheten står för inom juridiken.
”Bias” är i grunden ett psykologiskt/retoriskt begrepp.
I domstolssammanhang måste påstådd bias konkretiseras och rättsligt kvalificeras, t.ex. genom jäv enligt RB 4 kap.

Antingen påvisar du jäv eller rättstillämpningsfel, annars handlar det bara om ditt barnsliga missnöje med utgången.

Dom = bevis.
Friande = inga bevis.
Du fick inte som du fantiserade om.

Domen är riktig den är mycket väl underbyggd.

Ojdå, nu kommer de kvinnliga härskarteknikerna fram. Då vet man att argumenten börjar tryta

Få se nu. Klarar du av att presentera ett endaste litet bevis för att det har skett någon våldtäkt här?

Jag väntar.
Citera
2025-12-17, 19:11
Medlem
Citat:
Just det, bra insikt, våldtäkter brukar ju inte ha vittnen sittande på sängkanten.

Att sådana saknas är inget bevis för att inget hänt, vilket domstolens samlade bevisvärdering också tydligt visar.

Att du ändå sitter och försvarar en dömd, småkriminell våldtäktsman, tja vad ska man säga....

Jag bara ifrågasätter ditt omdöme.

Men inga vittnen är bevis för ATT det hänt?

Citera
2025-12-17, 19:14
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Visst, soffgrejen var mitt misstag. Hur stor var den?

Men att du på fullt allvar använder hennes egen säng som ”bevis” för frivillighet är bara pinsamt.

I domen framgår tydligt att hon lät honom dela sängen för att de var vänner och hon litade på att han skulle respektera ett nej; när han började ta på henne sa hon nej, flyttade bort hans hand och till slut låg kvar bara för att hitta en ursäkt att ta sig därifrån.

Att förvandla detta till att hon ”gillade det” eller planerade en anmälan är bara dina fantasierinte ett avtryck på verkligheten.

Hon flydde lgh, eller? Verkligen ett samtycke!

Hon låg kvar i sängen och utsatte mannen för sexuella handlingar han var för full att samtycka till. Det har helt frivilligt och inget hindrade henne att lämna sängen.

Om hon inte varit med på något sexuellt hade hon direkt lämnat sängen. Då ligger man inte kvar och låter sig bli utsatt för något man inte vill.

Hon lämnade lägenheten frivilligt och i god ordning utan några problem. Hon plockade ihop lite grejer och var inne på toaletten. Mannen knackade på dörren och hon sa att hon skulle åka och hjälpa en vän. Då gick han och la sig och somnade.

Det handlade inte om någon ”flykt” och det fanns inte minsta tvång eller hot som varken hindrade eller gjorde det nödvändigt för henne att åka.
Citera
2025-12-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Men inga vittnen är bevis för ATT det hänt?

Tydligen är det så enligt vissa, logiken är briljant 🤣
Citera
2025-12-17, 19:28
Medlem
Citat:
Hon låg kvar i sängen och utsatte mannen för sexuella handlingar han var för full att samtycka till. Det har helt frivilligt och inget hindrade henne att lämna sängen.

Om hon inte varit med på något sexuellt hade hon direkt lämnat sängen. Då ligger man inte kvar och låter sig bli utsatt för något man inte vill.

Hon lämnade lägenheten frivilligt och i god ordning utan några problem. Hon plockade ihop lite grejer och var inne på toaletten. Mannen knackade på dörren och hon sa att hon skulle åka och hjälpa en vän. Då gick han och la sig och somnade.

Det handlade inte om någon ”flykt” och det fanns inte minsta tvång eller hot som varken hindrade eller gjorde det nödvändigt för henne att åka.

Klockrent beskrivning!
Citera
2025-12-17, 19:41
Avstängd
Citat:
Räcker det inte med domen? Domen är bevisvärderingen.

Du verkar tro att domstolar sitter och drar tarotkort, som vissa i tråden gör här på glad Flashback-nivå.

Domen finns postad , vill du hävda att den är fel får du visa det, inte kräva att andra ska ompröva rättsstaten åt dig.
Nej försök inte slingra dig nu och säga att domen är bevisvärderingen. Du hävdade att domstolen dömde på faktiska bevis. Exakt såhär skrev du:

”Domstolen dömde på faktisk bevisning, vilken finns att läsa, inte på dina fantasier om hur ”riktiga lögnare” ska låta.”

Så, nu undrar jag, vilken faktisk bevisning dömde rätten på? För jag har läst domen och jag ser ingen faktisk bevisning alls. Jag ser en domstol som ansåg målsäganden som mer trovärdig än den åtalade. Så, vilken faktisk bevisning menar du finns? Det är en ren lögn och du bör erkänna ditt misstag.
Citera
2025-12-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Ojdå, nu kommer de kvinnliga härskarteknikerna fram. Då vet man att argumenten börjar tryta

Få se nu. Klarar du av att presentera ett endaste litet bevis för att det har skett någon våldtäkt här?

Jag väntar.
Att ropa “härskartekniker” är ofta ett tecken på att man saknar sakliga invändningar.

Frågan är enkel hur drar du slutsatsen att inget hänt, när domstolen bedömt bevisningen annorlunda?

Ja kvinnlig logik, klarar du det?
Citera
2025-12-17, 20:03
Medlem
Citat:

Din logik är alltså att ett uteblivet flyktförsök = samtycke.
Det är inte juridik, det är efterhandskonstruktion.

Men hon bevisligen flydde, hur tolkar du det?

Att hon säger nej, flyttar bort handen och sedan fokuserar på att ta sig därifrån på ett säkert sätt gör inte handlingen frivillig det är exakt så människor ofta agerar i en utsatt situation.

Att du tolkar självkontroll och lugn som samtycke säger mer om dina fantasier än om henne.

Det där resonemanget håller inte i domstol.

Vilket den här gången också är förklaringen till att det inte gjorde det.
Citera
2025-12-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Nej försök inte slingra dig nu och säga att domen är bevisvärderingen. Du hävdade att domstolen dömde på faktiska bevis. Exakt såhär skrev du:

”Domstolen dömde på faktisk bevisning, vilken finns att läsa, inte på dina fantasier om hur ”riktiga lögnare” ska låta.”

Så, nu undrar jag, vilken faktisk bevisning dömde rätten på? För jag har läst domen och jag ser ingen faktisk bevisning alls. Jag ser en domstol som ansåg målsäganden som mer trovärdig än den åtalade. Så, vilken faktisk bevisning menar du finns? Det är en ren lögn och du bör erkänna ditt misstag.
Vittnesmål är faktisk bevisning.

Trovärdigt målsägandemål, stöd i chattloggar och samstämmighet med övrig utredning är exakt det domstolar bevisvärderar.

Att du ogillar den typen av bevis gör den inte ”obefintlig”.

Det gör bara din förståelse av bevisrätt bristfällig.

Återgå till att kommentera annat än juridik.
Citera
2025-12-17, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Bevisningen är målsägandes trovärdiga version kontra den misstänktes icke trovärdiga PLUS den stödbevisning som nämts. Det är en helhetsbedömning.

Nej, det är en häxprocess helt baserad på vem domstolen godtyckligt utan bevis väljer att tro på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in