2025-12-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag tycker att det är konstigt att du arbetar med barn i 14år och har tid dagar i ända och sitta på flashback och dissekera allas inlägg i tråden..
Jag undrar vad du får ut av detta, och nu i detta du påstår. .
Jag undrar var har du fått den information ifrån överhuvudtaget..

Jag tror mer att det är en egen uppfattning och egen analys som inte har någon saklig grund...

Ja just dessa dagar jag skrivit är jag ej på arbete. Varför angår inte dig. Men som du läst då så har jag barn.

Analyserna är inhämtade från en rad olika kvalitativa och kvantitiva metoder med olika forskare bakom. Sedan är de inte svårare än att slå ett öga i BRÅ statistik heller. För de forskas i detta. Varför föräldrar kan vara benägna att döda tillslut. Eller hur sverige ska kunna synliggöra och förebygga så att inte fler barn dödas av sina föräldrar. Men för att göra de måste de finns en forskning som visar varför detta sker och därmed arbeta fram metoder till de som är behandlare tex. Eller skolor kan behöva revidera rutiner och arbetsgivare kanske ska ha mer omtankesamtal för att lära känna sig personal bättre. Ändringar som sker på de sättet har sin grund i de evidensbaserade. Kriminologiska studier eller avgränsningen i dem är också bygga på en rad olika linser - alltså perspektiv och kriminologi är läran om brott och i de så studeras flitigt varför vissa brott begås och av vem.
De finns en rad gubbar att kolla efter och läsa kring.

Här har vi en underbar studie jag dessa dagar behövs gräva ner mig i. Bla. De är en del i mitt yrke och sedan flera därtill. Men denna är offentlig.

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/media/eisn1vad/ja-ms-0028-intervjustudie-ta.pdf
Citera
2025-12-17, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlindedBySunshine
Det betyder inte att det är dåligt med utmätning eller skuldsanering. Det kan till och med kännas skönt att få hjälp och kunna skymta en ljusning, förmodligen efter år av ekonomisk stress.
Hennes beslut kan ha en helt annan (obegriplig) orsak.

Exakt, kan vara en befrielse dessutom att få det du säger och mycket tyngd släpps ifrån axlarna och oro i huvudet..

Har läst och hört att många är nöjda med sånt överlag som vill göra rätt för sig så gott det går..
Helst med skuldsanering och inte får mer skulder under tiden under fem års tid..

Men överlag tycker jag att det skulle vara en lag som säger hur mycket blancolån man få låna angående lösöre.

Till insatser till bostadsrätter och hus är något som är till nytta och allstå i en annan kategori...

Jag tycker att det hela är väldigt underligt, det gäller en pojke dessutom på 10år..
Att en mamma som fött barn och fått en psykos och mördat spädbarn efter förlossningen efter ett tag händer dock ibland..

Är väldigt ovanligt att en mamma tar livet av en tonåring i familjen...
Citera
2025-12-17, 15:56
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Då har du levt i en grotta senaste åren? Våld sker inte synligt framförallt inte heder. Men absolut aldrig våld. De flesta på skyddade boende så vet inte ens närmaste anhöriga om det. Våld sker i de tysta, tills de inte är i de tysta. Mörkertalet är enormt. De är inte så att kvinnorna som dödas i våld, har varit synligt för allt och alla eller att de berättat. I vissa fall, men i många andra är de tvärtom. Ingen vet.

Och i detta fallet ska mamman då söka hjälp hos den arbetsgivaren som är hennes arbetsgivare. De är inte troligt....
Du behöver inte förklara för mig hur våld fungerar.
Jag frågade dig hur du tänker när du påstår att hon varit utsatt för våld + inte hade psykisk ohälsa & får denna rant till svar.
Citera
2025-12-17, 16:04
Medlem
Citat:
Exakt, kan vara en befrielse dessutom att få det du säger och mycket tyngd släpps ifrån axlarna och oro i huvudet..

Har läst och hört att många är nöjda med sånt överlag som vill göra rätt för sig så gott det går..
Helst med skuldsanering och inte får mer skulder under tiden under fem års tid..

Men överlag tycker jag att det skulle vara en lag som säger hur mycket blancolån man få låna angående lösöre.

Till insatser till bostadsrätter och hus är något som är till nytta och allstå i en annan kategori...

Jag tycker att det hela är väldigt underligt, det gäller en pojke dessutom på 10år..
Att en mamma som fött barn och fått en psykos och mördat spädbarn efter förlossningen efter ett tag händer dock ibland..

Är väldigt ovanligt att en mamma tar livet av en tonåring i familjen...

Precis, därför också budget och skuldrådgivare ger rådet att släppa. För de blir mindre stress

Mm helt vanligt är de ju inte, men de händer varje år men sällan just 10 år. Något yngre
Citera
2025-12-17, 16:10
Medlem
Citat:
Jaså, varför skulle han gå där..
Är förbi hela orten via centrala Hörby och i utkanten av Hörby...

Jag glömde - de var en omflyttning av flera elever då klasserna varit så små. Tex så har g-hill bara 1-3or och 4-6or. Alltså sammanslagna klasser. Då flyttades en del elever. Men vettefasen om de var just pojken Rs klass som var berörd.

Men sen är de egentligen inget märkligt med detta. Man söker den skolan som man anser är bäst för sitt barn och kan ha koppling till förskolan om kompisar finns där. Men ja från där de bott senaste 2 ggr är de längre iväg än frosta. Men pojken gick som sagt på g-hill , tränade i lågan. Namnet börjar på R
Citera
2025-12-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Du behöver inte förklara för mig hur våld fungerar.
Jag frågade dig hur du tänker när du påstår att hon varit utsatt för våld + inte hade psykisk ohälsa & får denna rant till svar.

Jaha. Nej klart att de utsatta för våld börjar lida av psykisk ohälsa. De är ganska oundvikligt tänker jag.
Då fick du helt fel svar, kanske svarade fel person helt enkelt
Citera
2025-12-17, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ja just dessa dagar jag skrivit är jag ej på arbete. Varför angår inte dig. Men som du läst då så har jag barn.

Analyserna är inhämtade från en rad olika kvalitativa och kvantitiva metoder med olika forskare bakom. Sedan är de inte svårare än att slå ett öga i BRÅ statistik heller. För de forskas i detta. Varför föräldrar kan vara benägna att döda tillslut. Eller hur sverige ska kunna synliggöra och förebygga så att inte fler barn dödas av sina föräldrar. Men för att göra de måste de finns en forskning som visar varför detta sker och därmed arbeta fram metoder till de som är behandlare tex. Eller skolor kan behöva revidera rutiner och arbetsgivare kanske ska ha mer omtankesamtal för att lära känna sig personal bättre. Ändringar som sker på de sättet har sin grund i de evidensbaserade. Kriminologiska studier eller avgränsningen i dem är också bygga på en rad olika linser - alltså perspektiv och kriminologi är läran om brott och i de så studeras flitigt varför vissa brott begås och av vem.
De finns en rad gubbar att kolla efter och läsa kring.

Här har vi en underbar studie jag dessa dagar behövs gräva ner mig i. Bla. De är en del i mitt yrke och sedan flera därtill. Men denna är offentlig.

https://jamstalldhetsmyndigheten.se/media/eisn1vad/ja-ms-0028-intervjustudie-ta.pdf

Jag tror inte på dina påståenden så du behöver inte citera mig överhuvudtaget..
En riktig kriminolog vet dessutom hur man skriver korrekt text enligt min vetskap...
Citera
2025-12-17, 16:40
Bannlyst
Citat:
Han gick där iallafall med även mitt barn. De bodde väl närmare där innan

Näää det gjorde de inte alls det..
Du som är så kunnig om Hörby borde väl veta var familjen bodde innan...
Jag tror att jag smäller av snart ordentligt...

Var har du fått det ifrån att jag har sagt att hon är från Hörby..
Det är du som påstår hela tiden att hon är ifrån Småland hela tiden vilket är totalt fel..
Men jag hoppas att inte någon ger dig korrekt uppgifter.
Jag tycker att du kan sitta och skratta åt mig hur mycket du vill, jag tror att de flesta gör det på grund av osäkerhet...
Citera
2025-12-17, 16:46
Medlem
Citat:
Näää det gjorde de inte alls det..
Du som är så kunnig om Hörby borde väl veta var familjen bodde innan...
Jag tror att jag smäller av snart ordentligt...

Var har du fått det ifrån att jag har sagt att hon är från Hörby..
Det är du som påstår hela tiden att hon är ifrån Småland hela tiden vilket är totalt fel..
Men jag hoppas att inte någon ger dig korrekt uppgifter.
Jag tycker att du kan sitta och skratta åt mig hur mycket du vill, jag tror att de flesta gör det på grund av osäkerhet...

Lågedammarna menar du? Jag menar dessförinnan. De är ju bra att du tar reda på vad exakt människor menar innan du "smäller av"...
Men skolorna fördelas inte av hur man bor. De är vad du som förälder som söker. Många på Ghill bor i Luddan, mot korsholm etc så de är väldans spritt och många skolbussar. Även om frosta hade varit de mest logiska med tanke på senaste 2 adresserna.

Aaa fel av mig Blekinge inte Småland.
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-17 kl. 17:05.
Citera
2025-12-17, 16:47
Medlem
Citat:
Först och främst, det här är en oerhört hemsk, vidrig och oförlåtlig handling som en förälder kan begå. Det går inte med ord att beskriva. Varje försök till förklaring är omöjlig att ens komma i närheten av förståelse eller att ens tolerera.

Men angående den stora skulden på sammanlagt 900 000 kr så behöver den inte bero på lyxkonsumtion, psykisk ohälsa, missbruk, att man blir utsatt för ekonomisk misshandel etc. Det kan bero på att man hamnar i ett läge då inkomsterna förändras, till exempel ”mellan två jobb”, sjukskrivning ( som inte behöver vara särskilt lång) och så klarar man inte månadsavgifterna. Då kanske man tar snabblån med extremt dyr ränta och avgifter. Därtill kanske man tar samlingslån, som inte löser grundproblemet utan ger en större total skuld. En väldigt dyr och kostsam ond cirkel.

Ett typiskt skuldmönster skulle kunna vara:
Privatlån/borgen/billån utan säkerhet: 450 000 kr
Kreditkort/krediter + avgifter och räntor : 200 000 kr
Skatt/CSN/återkrav: 150 000 kr
Inkasso + avgifter: 100 000 kr
Totalt: ca 900 000 kr, som dessutom växer varje månad.

Så ”lätt” kan det vara att skaffa sig stora skulder.

När skulderna sen går till kronofogden tillkommer även där stora kostnader för indrivning. Kronofogden kan vara den som driver in kostnaderna, men inte nödvändigtvis.
Skulle det vara kronofogden som driver in skulderna så är vanligtvis prioritetsordningen:

Statens egna fordringar:
Underhållsstöd
Skatteskulder
Studielån (CSN)
Återkrav från myndigheter.

Och därefter övriga skulder - till exempel
banklån
kreditkort
privatlån
hyresskulder
telefonabonnemang
inkassoskulder

Dessa har ingen inbördes prioritering, pengarna delas proportionerligt mellan dem.
Tidpunkt kan spela roll: den som ansökte först hos Kronofogden kan få betalning först om inte pengarna räcker till alla. Men vid löpande löneutmätning hamnar oftast alla i samma fördelning.
Dessa skulder betalas antingen självmant, genom att man kommer överens om månadsbelopp, eller genom att kronofogden gör utmätning av lön och övriga tillgångar .

Inga räntor eller avgifter stoppas utan de rullar på och betyder att månadskostnaden blir mindre till avbetalningen av själva skulden.

Vid skuldsanering, dvs att helhetsbilden visar att skulderna är så stora att de inte skulle kunna bli betalda inom överskådlig tid (ca 10-15 år), även med utmätning. Man ska även själv ha gjort rimliga försök till att lösa situationen.Då kan (men inte alltid) få så kallad skuldsanering beviljad. Samtliga skulder räknas in och ingår i skuldsaneringen som pågår i 5 år (ibland 3).

Jag har säker missat något, varit otydlig, eller någon annan felaktighet. Rätta mig gärna!

Vilket svamel. De har båda bra inkomster men ändå obetalda skulder på 1,4 miljoner. De äger ingen bostad och två skitbilar. Självklart är det konsumtion och dåligt ekonomiskt sinne.
Sluta hitta på ursäkter.
Citera
2025-12-17, 17:39
Medlem
Ingenting av nedanstående text är till försvar för gärningspersonen eller är tänkt att finna en förståelse för eller ursäkta gärningen/gärningspersonen.

Men det finns forskning, vetenskapliga rapporter och officiell statistik att hitta på nätet, om man vill sätta sig in i och läsa mer. Man behöver inte vara kriminolog, arbeta inom myndighet eller liknande för att vara eller bli övergripande och icke-akademiskt insatt i ämnet. Genom det jag hittat och läst sammanfattar jag det så här:

Filicid, alltså när en förälder dödar sitt barn, är ett mycket ovanligt fenomen. Eftersom gärningspersonen oftast begått suicid så är det oerhört svårt att helt säkert bekräfta motiv. Den forskning som finns visar att motiv och omständigheter ofta skiljer sig mellan olika fall och kan kopplas till kön, psykisk ohälsa, relationell stress och ibland extrema sociala normer.

Psykisk sjukdom:
Vanligaste motivet hos mödrar.
Depression, psykos, personlighetsstörning och tidigare suicidförsök är ofta närvarande.
Suicid i samband med filicid är ofta starkt kopplat till psykisk ohälsa.
Dessa fall kan vara planerade filicid‑suicid eller reaktiva efter handlingen.

Altruistiska motiv:
Föräldern tror att barnet ska “slippa lidande” eller “räddas” från ett upplevt hemskt liv.
Vanligare hos mödrar än fäder.
Dessa motiv ses ofta i fall där gärningspersonen har psykisk sjukdom.

Relationell konflikt eller hämnd:
Vanligare hos fäder.
Kan handla om separation, vårdnadstvister, ilska mot partnern eller familjekonflikter.
I dessa fall är suicidkopplingen ofta mindre stark, men kan förekomma som reaktion på insikt eller skuld.

Kontrollmotiv:
Exempel: föräldern vill straffa barnet, partnern eller kontrollera familjesituationen.
Kan förekomma hos både män och kvinnor, men är relativt ovanligt som huvudmotiv.

Hedersrelaterat motiv:
Förekommer när barnet uppfattas bryta mot familjens sociala normer eller “heder”.
Har i forskning sällan identifierats som huvudorsak, men förekommer.

Suicid kopplat till filicid

Suicid kan ske på olika sätt:
Planerat filicid -suicid:
Suicid är en del av handlingen från början.

Efterhandling på grund av skuld/insikt - gärningspersonen begår suicid eller försöker efter att ha insett vad som gjorts.

Misslyckat suicidförsök -
gärningspersonen överlever och ställs inför rättsliga konsekvenser.

Ingen suicid – gärningspersonen fortsätter leva och ställs inför rättsliga konsekvenser.

Sammanfattande bild:
Mödrar:
Psykisk sjukdom, altruism, yngre barn, ofta mindre våldsamma metoder.
Fäder:
Relationell konflikt, våld, ofta äldre barn, mer våldsamma metoder.
Hedersrelaterade motiv
Mycket ovanliga i Sverige, men finns teoretiskt.
Suicid:
Förekommer ofta, särskilt i kombination med psykisk sjukdom eller skuld.

Filicid är alltså ett komplext fenomen med flera möjliga motiv, där kön, psykisk ohälsa, social stress och extrema normer påverkar varför handlingen sker. Suicid kan vara planerat, reaktivt eller utebli helt. Även om vissa motiv är ovanliga (som hedersrelaterat), är de möjliga i teorin.

När det gäller suicid så kan man sammanfatta det så här (här har jag personlig erfarenhet och är därför något inläst på ämnet även om detta är förenklande förklarat).

När suicid går att se i förväg:
I många fall finns varningssignaler, särskilt veckor eller dagar före:
Psykologiska tecken:
Uttalad hopplöshet, skuld, skam
Tankar om att vara en börda
Plötslig lugnhet efter stark ångest (kan tyda på att beslut är fattat)

Verbala signaler
Direkta uttalanden: “Jag orkar inte mer”, “Ni klarar er bättre utan mig”
Indirekta: prata om döden, testamenten, avsked

Beteendemässiga tecken:
Tillbakadragande
Ordna upp saker, ge bort ägodelar
Ökat riskbeteende eller missbruk
Sömnsvårigheter eller kraftig trötthet

I dessa fall finns ofta möjligheter till upptäckt och intervention, men de kräver att någon ser, tolkar och vågar agera.

När suicid flyger under radarn:
Detta är tyvärr vanligt, och inte ett misslyckande hos omgivningen.

Varför det inte syns:
Medveten maskering
Personen vill inte bli stoppad
Visar “normalitet”, fungerar på jobbet, ler
Särskilt vanligt hos högfungerande personer

Snabb beslutspunkt:
Självmordstanken kan eskalera mycket snabbt, ibland inom timmar
Ofta kopplat till akut kris, skam eller upplevd förlust
Ingen lång “varningsfas”

Ambivalens:
Personen pendlar mellan livs- och dödslängtan
Kan verka förbättrad kort före handlingen

Bristande riskbedömning:
Även inom psykiatrin missas risk
Självmordsrisk är svår att förutsäga på individnivå.
Många som dör i suicid har haft vårdkontakt utan att bedömas som högrisk

Forskning visar att en betydande andel suicid sker utan att omgivningen uppfattar akut fara.

Så här har jag tolkat det. Lägg till, korrigera och rätta mig gärna.

För övrigt undrar jag vilken relevans det har att pojkens första bokstav är ”R”?
Citera
2025-12-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ingenting av nedanstående text är till försvar för gärningspersonen eller är tänkt att finna en förståelse för eller ursäkta gärningen/gärningspersonen.

Men det finns forskning, vetenskapliga rapporter och officiell statistik att hitta på nätet, om man vill sätta sig in i och läsa mer. Man behöver inte vara kriminolog, arbeta inom myndighet eller liknande för att vara eller bli övergripande och icke-akademiskt insatt i ämnet. Genom det jag hittat och läst sammanfattar jag det så här:

Filicid, alltså när en förälder dödar sitt barn, är ett mycket ovanligt fenomen. Eftersom gärningspersonen oftast begått suicid så är det oerhört svårt att helt säkert bekräfta motiv. Den forskning som finns visar att motiv och omständigheter ofta skiljer sig mellan olika fall och kan kopplas till kön, psykisk ohälsa, relationell stress och ibland extrema sociala normer.

Psykisk sjukdom:
Vanligaste motivet hos mödrar.
Depression, psykos, personlighetsstörning och tidigare suicidförsök är ofta närvarande.
Suicid i samband med filicid är ofta starkt kopplat till psykisk ohälsa.
Dessa fall kan vara planerade filicid‑suicid eller reaktiva efter handlingen.

Altruistiska motiv:
Föräldern tror att barnet ska “slippa lidande” eller “räddas” från ett upplevt hemskt liv.
Vanligare hos mödrar än fäder.
Dessa motiv ses ofta i fall där gärningspersonen har psykisk sjukdom.

Relationell konflikt eller hämnd:
Vanligare hos fäder.
Kan handla om separation, vårdnadstvister, ilska mot partnern eller familjekonflikter.
I dessa fall är suicidkopplingen ofta mindre stark, men kan förekomma som reaktion på insikt eller skuld.

Kontrollmotiv:
Exempel: föräldern vill straffa barnet, partnern eller kontrollera familjesituationen.
Kan förekomma hos både män och kvinnor, men är relativt ovanligt som huvudmotiv.

Hedersrelaterat motiv:
Förekommer när barnet uppfattas bryta mot familjens sociala normer eller “heder”.
Har i forskning sällan identifierats som huvudorsak, men förekommer.

Suicid kopplat till filicid

Suicid kan ske på olika sätt:
Planerat filicid -suicid:
Suicid är en del av handlingen från början.

Efterhandling på grund av skuld/insikt - gärningspersonen begår suicid eller försöker efter att ha insett vad som gjorts.

Misslyckat suicidförsök -
gärningspersonen överlever och ställs inför rättsliga konsekvenser.

Ingen suicid – gärningspersonen fortsätter leva och ställs inför rättsliga konsekvenser.

Sammanfattande bild:
Mödrar:
Psykisk sjukdom, altruism, yngre barn, ofta mindre våldsamma metoder.
Fäder:
Relationell konflikt, våld, ofta äldre barn, mer våldsamma metoder.
Hedersrelaterade motiv
Mycket ovanliga i Sverige, men finns teoretiskt.
Suicid:
Förekommer ofta, särskilt i kombination med psykisk sjukdom eller skuld.

Filicid är alltså ett komplext fenomen med flera möjliga motiv, där kön, psykisk ohälsa, social stress och extrema normer påverkar varför handlingen sker. Suicid kan vara planerat, reaktivt eller utebli helt. Även om vissa motiv är ovanliga (som hedersrelaterat), är de möjliga i teorin.

När det gäller suicid så kan man sammanfatta det så här (här har jag personlig erfarenhet och är därför något inläst på ämnet även om detta är förenklande förklarat).

När suicid går att se i förväg:
I många fall finns varningssignaler, särskilt veckor eller dagar före:
Psykologiska tecken:
Uttalad hopplöshet, skuld, skam
Tankar om att vara en börda
Plötslig lugnhet efter stark ångest (kan tyda på att beslut är fattat)

Verbala signaler
Direkta uttalanden: “Jag orkar inte mer”, “Ni klarar er bättre utan mig”
Indirekta: prata om döden, testamenten, avsked

Beteendemässiga tecken:
Tillbakadragande
Ordna upp saker, ge bort ägodelar
Ökat riskbeteende eller missbruk
Sömnsvårigheter eller kraftig trötthet

I dessa fall finns ofta möjligheter till upptäckt och intervention, men de kräver att någon ser, tolkar och vågar agera.

När suicid flyger under radarn:
Detta är tyvärr vanligt, och inte ett misslyckande hos omgivningen.

Varför det inte syns:
Medveten maskering
Personen vill inte bli stoppad
Visar “normalitet”, fungerar på jobbet, ler
Särskilt vanligt hos högfungerande personer

Snabb beslutspunkt:
Självmordstanken kan eskalera mycket snabbt, ibland inom timmar
Ofta kopplat till akut kris, skam eller upplevd förlust
Ingen lång “varningsfas”

Ambivalens:
Personen pendlar mellan livs- och dödslängtan
Kan verka förbättrad kort före handlingen

Bristande riskbedömning:
Även inom psykiatrin missas risk
Självmordsrisk är svår att förutsäga på individnivå.
Många som dör i suicid har haft vårdkontakt utan att bedömas som högrisk

Forskning visar att en betydande andel suicid sker utan att omgivningen uppfattar akut fara.

Så här har jag tolkat det. Lägg till, korrigera och rätta mig gärna.

För övrigt undrar jag vilken relevans det har att pojkens första bokstav är ”R”?

Du har tolkat rätt

Eller inte heder, hedersrelaterade motiv där barn dödas är de för att en förälder ofta mamman vill skydda barnen mot detta. Tex mamman som ställde sig på tågspåret utanför Hässleholm. Hennes dagboksanteckningar som hennes pappa publicerat i en bok - blir de tydligt vad hon tänkt och hur. Skyddsplacering dödade nästan henne och barnen. De är en stark bok att läsa.

Barn dödas också pga heder främst då om mamman vill ta ut skiljsmässa och barnen skulle då stå bakom mamman i de beslutet. Hedersrelaterade mord är inte ovanligt. Läste för ej längesedan att förgiftning var en vanlig sak bla. Men ofta är heder hela "släktskap" och familjer som driver och hjälps åt. Men sällan de dödar barnen först, de försöker "uppfostra" rätt.

Enda sättet att lämna en hederskontext är genom döden. Alternativt man söker skydd och får leva gömd för resten av livet, då sverige genrellt är dåliga på skydda folk.
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-17 kl. 19:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in