2025-12-17, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Du kan skriva till mig privat så kan jag svara där specifik plats. Men jobbar inom en myndighet. Men mycket kan jag inte skriva för de blir rätt uppenbart vem jag är då i denna lilla byn Hörby. Har nu 14 års erfarenhet av arbete inriktning barn

Jag skickar inget privat pm till dig överhuvudtaget...
Finns inte något för mig att vara intresserad av dina påståenden..
Jag undrar vad det är för myndighet som ligger i " Lilla byn Hörby" 💥

Bara för att Hörby bara har två automatiska bränslestationer på ringsjövägen st1 och Preem, betyder inte att den är liten..
Gulf tidigare Shell är rivet, likadant med BP uppe på Kristianstads vägen..
Esso låg mittemot där pizzeria Viking.
Diagonalt ifrån Pakistan huset..
I lokalen i Pakistan låg Olles färg ifrån början..

Så jag tror knappast att du vet vad du ens pratar om när det gäller Hörby..

Jag undrar vad arbete med barn har med kriminologi att göra överhuvudtaget..
Citera
2025-12-17, 13:58
Bannlyst
Citat:
Han gick på georghill

Jaså, varför skulle han gå där..
Är förbi hela orten via centrala Hörby och i utkanten av Hörby...
Citera
2025-12-17, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ja precis. Där sägs de att vårdnadstvisten var utlösande

Jag tror att du sitter och fabulerar om det mesta...
Är inte någon annan som i tråden som har dina uppgifter..
Citera
2025-12-17, 14:04
Medlem
Först och främst, det här är en oerhört hemsk, vidrig och oförlåtlig handling som en förälder kan begå. Det går inte med ord att beskriva. Varje försök till förklaring är omöjlig att ens komma i närheten av förståelse eller att ens tolerera.

Men angående den stora skulden på sammanlagt 900 000 kr så behöver den inte bero på lyxkonsumtion, psykisk ohälsa, missbruk, att man blir utsatt för ekonomisk misshandel etc. Det kan bero på att man hamnar i ett läge då inkomsterna förändras, till exempel ”mellan två jobb”, sjukskrivning ( som inte behöver vara särskilt lång) och så klarar man inte månadsavgifterna. Då kanske man tar snabblån med extremt dyr ränta och avgifter. Därtill kanske man tar samlingslån, som inte löser grundproblemet utan ger en större total skuld. En väldigt dyr och kostsam ond cirkel.

Ett typiskt skuldmönster skulle kunna vara:
Privatlån/borgen/billån utan säkerhet: 450 000 kr
Kreditkort/krediter + avgifter och räntor : 200 000 kr
Skatt/CSN/återkrav: 150 000 kr
Inkasso + avgifter: 100 000 kr
Totalt: ca 900 000 kr, som dessutom växer varje månad.

Så ”lätt” kan det vara att skaffa sig stora skulder.

När skulderna sen går till kronofogden tillkommer även där stora kostnader för indrivning. Kronofogden kan vara den som driver in kostnaderna, men inte nödvändigtvis.
Skulle det vara kronofogden som driver in skulderna så är vanligtvis prioritetsordningen:

Statens egna fordringar:
Underhållsstöd
Skatteskulder
Studielån (CSN)
Återkrav från myndigheter.

Och därefter övriga skulder - till exempel
banklån
kreditkort
privatlån
hyresskulder
telefonabonnemang
inkassoskulder

Dessa har ingen inbördes prioritering, pengarna delas proportionerligt mellan dem.
Tidpunkt kan spela roll: den som ansökte först hos Kronofogden kan få betalning först om inte pengarna räcker till alla. Men vid löpande löneutmätning hamnar oftast alla i samma fördelning.
Dessa skulder betalas antingen självmant, genom att man kommer överens om månadsbelopp, eller genom att kronofogden gör utmätning av lön och övriga tillgångar .

Inga räntor eller avgifter stoppas utan de rullar på och betyder att månadskostnaden blir mindre till avbetalningen av själva skulden.

Vid skuldsanering, dvs att helhetsbilden visar att skulderna är så stora att de inte skulle kunna bli betalda inom överskådlig tid (ca 10-15 år), även med utmätning. Man ska även själv ha gjort rimliga försök till att lösa situationen.Då kan (men inte alltid) få så kallad skuldsanering beviljad. Samtliga skulder räknas in och ingår i skuldsaneringen som pågår i 5 år (ibland 3).

Jag har säker missat något, varit otydlig, eller någon annan felaktighet. Rätta mig gärna!
Senast redigerad av BlindedBySunshine 2025-12-17 kl. 14:11.
Citera
2025-12-17, 14:06
Bannlyst
Citat:
Man upprättar inte betalningsplan med kronofogden.
Någon ansöker om vederbörande inte betalar i tid. Kronofogden börjar utreda de, fastställs skuld SKA vederbörande alltid bekräfta delgivningen oavsett.
Statliga skulder så som försäkringskassan tex de går direkt utan utredning.

När allting är samlat så prioriterad kronofogden vart utmätningen går först. Där statliga skulder eller domar tex skadestånd prioriteras.

Men avbetalningsplan de gör man inte som vederbörande. Har man utmätning så får du inte ha 1 kr sparat, du lever på utsatta siffror och de enda som kan regleras är typ din hyra och el.

Jag tycker att det är konstigt att du arbetar med barn i 14år och har tid dagar i ända och sitta på flashback och dissekera allas inlägg i tråden..
Jag undrar vad du får ut av detta, och nu i detta du påstår. .
Jag undrar var har du fått den information ifrån överhuvudtaget..

Jag tror mer att det är en egen uppfattning och egen analys som inte har någon saklig grund...
Citera
2025-12-17, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ne flytten är inte pga jobb i Hörby. Ingen flyttar till Hörby för arbete från Småland.

Jag väntar fortfarande på svaret ifrån dig angående Småland om att hon kommer därifrån, jag sa att hon inte är inte ens född och uppvuxen där..
Så jag undrar varför du babblar om Småland..
Jag tror inte ens att du vet detta, och fabulerar som vanligt i tråden...
Jag tror mer att det är bäst att du inte får den informationen heller...
Citera
2025-12-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlindedBySunshine
Först och främst, det här är en oerhört hemsk, vidrig och oförlåtlig handling som en förälder kan begå. Det går inte med ord att beskriva. Varje försök till förklaring är omöjlig att ens komma i närheten av förståelse eller att ens tolerera.

Men angående den stora skulden på sammanlagt 900 000 kr så behöver den inte bero på lyxkonsumtion, psykisk ohälsa, missbruk, att man blir utsatt för ekonomisk misshandel etc. Det kan bero på att man hamnar i ett läge då inkomsterna förändras, till exempel ”mellan två jobb”, sjukskrivning ( som inte behöver vara särskilt lång) och så klarar man inte månadsavgifterna. Då kanske man tar snabblån med extremt dyr ränta och avgifter. Därtill kanske man tar samlingslån, som inte löser grundproblemet utan ger en större total skuld. En väldigt dyr och kostsam ond cirkel.

Ett typiskt skuldmönster skulle kunna vara:
Privatlån/borgen/billån utan säkerhet: 450 000 kr
Kreditkort/krediter + avgifter och räntor : 200 000 kr
Skatt/CSN/återkrav: 150 000 kr
Inkasso + avgifter: 100 000 kr
Totalt: ca 900 000 kr, som dessutom växer varje månad.

Så ”lätt” kan det vara att skaffa sig stora skulder.

När skulderna sen går till kronofogden tillkommer även där stora kostnader för indrivning. Kronofogden kan vara den som driver in kostnaderna, men inte nödvändigtvis.
Skulle det vara kronofogden som driver in skulderna så är vanligtvis prioritetsordningen:

Statens egna fordringar:
Underhållsstöd
Skatteskulder
Studielån (CSN)
Återkrav från myndigheter.

Och därefter övriga skulder - till exempel
banklån
kreditkort
privatlån
hyresskulder
telefonabonnemang
inkassoskulder

Dessa har ingen inbördes prioritering, pengarna delas proportionerligt mellan dem.
Tidpunkt kan spela roll: den som ansökte först hos Kronofogden kan få betalning först om inte pengarna räcker till alla. Men vid löpande löneutmätning hamnar oftast alla i samma fördelning.
Dessa skulder betalas antingen självmant, genom att man kommer överens om månadsbelopp, eller genom att kronofogden gör utmätning av lön och övriga tillgångar .

Inga räntor eller avgifter stoppas utan de rullar på och betyder att månadskostnaden blir mindre till avbetalningen av själva skulden.

Vid skuldsanering, dvs att helhetsbilden visar att skulderna är så stora att de inte skulle kunna bli betalda inom överskådlig tid (ca 10-15 år), även med utmätning. Man ska även själv ha gjort rimliga försök till att lösa situationen.Då kan (men inte alltid) få så kallad skuldsanering beviljad. Samtliga skulder räknas in och ingår i skuldsaneringen som pågår i 5 år (ibland 3).

Jag har säker missat något, varit otydlig, eller någon annan felaktighet. Rätta mig gärna!

Väldigt bra formulerat anser jag..
Äntligen en till som vet hur det går till i verkligheten tänkte jag när jag läste alltihop...

En tanke jag har haft angående hennes skuld är att hon hade 9 st enskilda mål dessutom..
Som jag tror är en del blancokrediter..
Dessa blancolån har några jäkla ockerräntor plus påminnelseavgifter plus administrationsavgift och aviavgift..
Då drar skulderna iväg väldigt snabbt iväg högt om man skiter i att betala överhuvudtaget..

Men väldigt konstigt att gå till sådan dysfunktionell handling att ta livet av sig och pojken är för mig mycket underligt, om det bara gäller ekonomi..
Jäkla tragisk händelse är det vilket fall som helst.🥵
Citera
2025-12-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Mamman kan inte ha varit i en relation där våld i ngn form förekommit & samtidigt inte haft ngn psykisk ohälsa.
Var hon stabil i psyket förekom inget våld hemmavid.
Men hon var uppenbarligen suicidal samtidigt som fasaden var som vanligt.

Då har du levt i en grotta senaste åren? Våld sker inte synligt framförallt inte heder. Men absolut aldrig våld. De flesta på skyddade boende så vet inte ens närmaste anhöriga om det. Våld sker i de tysta, tills de inte är i de tysta. Mörkertalet är enormt. De är inte så att kvinnorna som dödas i våld, har varit synligt för allt och alla eller att de berättat. I vissa fall, men i många andra är de tvärtom. Ingen vet.

Och i detta fallet ska mamman då söka hjälp hos den arbetsgivaren som är hennes arbetsgivare. De är inte troligt....
Citera
2025-12-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag väntar fortfarande på svaret ifrån dig angående Småland om att hon kommer därifrån, jag sa att hon inte är inte ens född och uppvuxen där..
Så jag undrar varför du babblar om Småland..
Jag tror inte ens att du vet detta, och fabulerar som vanligt i tråden...
Jag tror mer att det är bäst att du inte får den informationen heller...

Hahaha nej hon är inte för hörby. Facebook betättar hennes hemort. Hon är inte från Hörby. Han har ingen stor släkt här, om ens någon. Oklart. Men men inte synligt isåfall, inte heller på tex skolavslutningar.

Jaja. Jag har bara inte beskrivit vart pojken går i skolan (frosta skriver flashback. Stämmer ej, han gick på g-hill), att mitt barn tränar med pojken, inte träffat henne och familjen på söndagar. Absolut inte de innebär inte att jag vet exakt alla privata detaljer om familjen, inte så att dom käkade middag här. Eller du står på en barnträning och frågar ut alla föräldrar? Jävla udda beteendet. Men sen har jag nära vänner i min tur som hade mer privat kontakt med mamman. Vilket är en helt annan bild än flashback anhängare som bor på andra sidan sverige mer eller mindre.
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-17 kl. 15:07.
Citera
2025-12-17, 15:05
Medlem
Citat:
Jaså, varför skulle han gå där..
Är förbi hela orten via centrala Hörby och i utkanten av Hörby...

Han gick där iallafall med även mitt barn. De bodde väl närmare där innan
Citera
2025-12-17, 15:10
Medlem
Citat:
Väldigt bra formulerat anser jag..
Äntligen en till som vet hur det går till i verkligheten tänkte jag när jag läste alltihop...

En tanke jag har haft angående hennes skuld är att hon hade 9 st enskilda mål dessutom..
Som jag tror är en del blancokrediter..
Dessa blancolån har några jäkla ockerräntor plus påminnelseavgifter plus administrationsavgift och aviavgift..
Då drar skulderna iväg väldigt snabbt iväg högt om man skiter i att betala överhuvudtaget..

Men väldigt konstigt att gå till sådan dysfunktionell handling att ta livet av sig och pojken är för mig mycket underligt, om det bara gäller ekonomi..
Jäkla tragisk händelse är det vilket fall som helst.🥵

Det betyder inte att det är dåligt med utmätning eller skuldsanering. Det kan till och med kännas skönt att få hjälp och kunna skymta en ljusning, förmodligen efter år av ekonomisk stress.
Hennes beslut kan ha en helt annan (obegriplig) orsak.
Citera
2025-12-17, 15:14
Medlem
Citat:
Jag skickar inget privat pm till dig överhuvudtaget...
Finns inte något för mig att vara intresserad av dina påståenden..
Jag undrar vad det är för myndighet som ligger i " Lilla byn Hörby" 💥

Bara för att Hörby bara har två automatiska bränslestationer på ringsjövägen st1 och Preem, betyder inte att den är liten..
Gulf tidigare Shell är rivet, likadant med BP uppe på Kristianstads vägen..
Esso låg mittemot där pizzeria Viking.
Diagonalt ifrån Pakistan huset..
I lokalen i Pakistan låg Olles färg ifrån början..

Så jag tror knappast att du vet vad du ens pratar om när det gäller Hörby..

Jag undrar vad arbete med barn har med kriminologi att göra överhuvudtaget..

Vem sa att jag arbetade i hörby? De gör jag inte. Men vi är inte så många invånare i hörby. Men för din kännedom så myndigheter som finns i Hörby är polis och socialtjänst.

I övrigt så finns inte Esso kvar. Pizzeria viking är kvar Food Corner nyligen ett fint vägarbete direkt utanför- vid EFS kyrkan men bytt ägare och namn. Fast pizzaboden är godare och la café eller hörnan har bra lunch. Eller hörnan ibland.

De är tanka som är bensinmack där numera. Den andra är vid de vi kallar "Z-grillen". Precis vid kyrkan, snett mittemot polis och kommunhuset. Sedan har du en bensinmack vid ica- mittemot biltvätten. På andra sidan Coop extra. Ett stenkast från frosta.

Georghill skolan är vid kyrkogården och backen är ingen höjdare att gå upp för. Där har du också LSS kortis nedanför skolan.
Surdegsbageriet ligger vid bilhallen innan backen.

Va de något mer? Ska du ha beskrivning om hörbys lilla och gamla torg också? Kinan? Thai? Butik älva? S34? Bm mode.. lågpris som är allt annat än låga priser eller så kan vi diskutera Victoria livs också nu när vi ändå är igång.
Ja vi kan fortsätta
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-17 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in