2025-12-16, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
De gjorde han inte. De var separerade eller ja om jag förstod pojken korrek när han pratade med mitt barn så var de mitt uppe i de.

Ok. Tack för att du orkade svara på alla frågor 🩷
Citera
2025-12-16, 01:25
Medlem
Lugnt såklart 🌸 mer jobbigt för barnen. Vissa ha haft panik i skolan och ja. Vi pratar mycket här hemma just nu så gått de går eller när behovet finns. Men de är lite svårt och beskriva för barn att en mamma dödat sitt barn. De är en verklighet man ogärna berättar såklart

Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Ok. Tack för att du orkade svara på alla frågor 🩷
Citera
2025-12-16, 01:30
Medlem
Citat:
Lugnt såklart 🌸 mer jobbigt för barnen. Vissa ha haft panik i skolan och ja. Vi pratar mycket här hemma just nu så gått de går eller när behovet finns. Men de är lite svårt och beskriva för barn att en mamma dödat sitt barn. De är en verklighet man ogärna berättar såklart

Åh ja det låter helt fruktansvärt att som förälder behöva förklara detta så gott det går 😓😓😓 Skicka PM om du vill ha någon att prata med 🩷
Citera
2025-12-16, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Åh ja det låter helt fruktansvärt att som förälder behöva förklara detta så gott det går 😓😓😓 Skicka PM om du vill ha någon att prata med 🩷

Troligt att man kontaktar en dåre på fb som fiskar efter rykten med nicket 159 cm.
Senast redigerad av Takeseven 2025-12-16 kl. 04:14.
Citera
2025-12-16, 05:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Sen nej jag våldet varit en del av relationen, de brukar efterfölja med kontroll, svartsjuka, olika hot etc. Något är de som är utlösande för mamman.
Sen kan de vara enkelt - ekonomin och skam oh skuld för de. Men då borde inte pojken behöva dö. Just den delen känns som - rädsla för att pojken ska vara med pappa eller hämnd att pappan inte ska ha pojken.
Funderingen kvarstår dock - varför? Vad är de han gjort - enligt henne.

Du resonerar märkligt.
Varför skulle pappan, där det offentligt inte framkommit några som helst uppgifter om något våld eller dåligt beteende från honom, misstänkas för att vara orsaken till moderns mord?

* pappan hade nyligen flyttat från henne och sonen
* hon hade dragit på sig nästan dubbelt så stora skulder hos kronofogden jmf med pappan
* hon, inte han, hade därför fått löneutmätning.
* pappan skrev nyligen återigen över bilen på henne.
* pappan hade postat många kärleksfulla inlagor om sonen på nätet
* mamman, inte pappan, var tydligen kapabel att mörda sonen.

Inget av detta pekar på något kontrollerande eller våldsamt beteende eller något som helst ”hedersförtryck” från pappan.

Är det inte väldigt orättvist och rätt fult att då antyda att den stackars mannen som just nu har stor sorg, bär skuld till att en annan vuxen individ mördat hans barn?
Citera
2025-12-16, 06:59
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tycker inte det känns så rimligt att hon skulle varit rädd för pappan och att han var våldsam eller att hon/de levde under hot pga pappan. Det borde varit en lättnad då för henne om han försvinner ur deras liv och redan verkade ha flyttat ut. Om hon har levt i en hotfull relation med honom men de äntligen separerar bör hon känna frihet trots skulder, för de kan man åtminstone beta av med tiden. Men istället när han har flyttat ut drar hon ned persiennerna och tar livet av sin pojke och sig själv?

Det fungerar inte så. Istället för frihet (som uppträder långt senare) är det ist hjälplöshet & skam som är mest påträngande. Man tror inte man klarar sig själv. Maktlöshet.
Det är komplext.

Och det är svårt just då att tänka framåt & tro att saker ngnsin kan bli bättre.
Det är långt fler som begår suicid pga partnervåld än som dödas av sin partner. På ett sätt är det deras version av den frihet du pratar om.

Så nej, det går inte att dra ngn slutsats om ev. rädsla el. orädsla för maken pga det du skriver.
Citera
2025-12-16, 06:59
Medlem
Citat:
Exakt så
Sen kan de finnas flera andra frågeställningar och innan analys från rättsmedicin vet ingen. Men pappan är släppt snabbt - av olika anledningar förmodligen.

Motivet är de intressanta helt klart. Att ett oskyldigt barn fått sätta livet till, de vet vi.

Dina inlägg är av intresse att läsa i tråden.

Läst ikapp från igår och dina inlägg blir lite struliga att läsa då du svarar genom att skriva ovanför de du svarar. Ett tips, gå ner och svara under inläggen så vi slipper skrolla för att se vad du svarar på.

Ps Hade du haft fler inlägg hade jag skrivit privat till dig (vet inte exakt hur många du måste ha för att det ska fungera). Ds
Citera
2025-12-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Personen du just försvarar har pratat om mord på barn som enda utvägen för heder. Det ligger i mina ögon farligt nära att säga att barnamord i vissa lägen är berättigade.
Då har du uppenbarligen inte förstått det heller.
Personen pratar ju såklart om hur man ser på heder i de familjer där hedern är viktig. Det har ingenting med egna åsikter att göra.

Citat:
Vidare, om du läser sammanställning i mitt ovanstående inlägg är det väldigt uppenbart att det inte handlar om att förstå i största allmänhet, utan om att överföra skuld från mamman, som vederbörande sympatiserar med och tycker synd om, till pappan, som vederbörande inte sympatiserar med (och inte heller verkar tycka synd om).
Det är DIN tolkning på det. Att du gärna vill att det ska vara så betyder inte att det ÄR så.

Bra val av användarnamn förresten! Väldigt passande måste jag säga.
Senast redigerad av MrsGossip 2025-12-16 kl. 08:34.
Citera
2025-12-16, 08:46
Medlem
Citat:
Tack! Nej jag försvarar verkligen inte detta. Vem gör ens de? Ett barn har dött som varje år när barn dödas så är spekulationerna vilda. Men faktum kvarstår- vi missar de hela tiden för människan vägrar se orsakerna bakom.

Exakt så! Det är som om att man är mer intresserad av att "hänga" mördaren än att försöka lära sig nåt av det.
Många här inne som har underliggande aggressioner som urartar helt när de kommenterar.
Flashback i ett nötskal
Citera
2025-12-16, 09:02
Medlem
Citat:
Ja jag läste. Men ingen aning om vad den grannen menar. Har hon varit otrogen tro?

Jo dessa 2 har varit tillsammans sedan länge är iallafall de jag vet eller fått en bild av. Så länge barnen tränat iallafall.

Jag vet inte om grannen har uttryckt sig fel eller missuppfattat något, men förhoppningsvis har personen pratat med polisen om det den känner till. Det är väl ändå av intresse om det dök upp en ny man (som inte är pappan) för något år sedan som ledde till att grannen tyckte hon isolerade sig mer.
Citera
2025-12-16, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag tycker inte det känns så rimligt att hon skulle varit rädd för pappan och att han var våldsam eller att hon/de levde under hot pga pappan. Det borde varit en lättnad då för henne om han försvinner ur deras liv och redan verkade ha flyttat ut. Om hon har levt i en hotfull relation med honom men de äntligen separerar bör hon känna frihet trots skulder, för de kan man åtminstone beta av med tiden. Men istället när han har flyttat ut drar hon ned persiennerna och tar livet av sin pojke och sig själv?

Du nämnde också själv det med bilen säkert var pga separationen och att de antagligen skulle dela upp saker, så hon fick bilen tills hon insåg det skulle påverka hennes avbetalning av skulder så då skrev de över den på honom igen. Då ville han ju hjälpa henne utifrån vad jag läser? Låter inte som en kontrollerande och hotfull partner, men självklart vet vi inget egentligen.

Jag tycker det är tydligt du tyvärr är färgad av dina egna åsikter om kvinnan. Förstår det är en chock att acceptera att en tillsynes normal individ som du har träffat utför detta hemska mordet på sitt eget barn. Men oavsett bör man inte spä på att pappan var våldsam utan några bevis, vad hemskt det måste vara att förlora sitt barn och sedan behöva läsa dessa saker om sig själv online.

Instämmer i det du skriver..
Dessutom kan jag påpeka att de hade en varsin bil..
En Toyota avensis 2014 och en VW Golf 2005..
Bägge skattade och besiktade och i trafik..
Är en trådsanning om bilen, är väl inte något kronofogden tar notis om bilar som inte är ens värda 20.000 styck..
Vad jag tror och har för mig så får man äga en bil till viss kostnad för kronofogden...
Men kostnaderna för bilen får man betala med pengarna inom existensminimum..

Beloppen är dessa inom existensminimum:
6 186 kronor för en ensamstående vuxen
10 219 kronor för makar eller jämställda
3 967 kronor för barn 7–10 år

Boendekostnaden Och Tandvård är utanför normal beloppet..

Kontentan av det hela är existensminimum är beloppen likadant vid löneutmätning eller skuldsanering...
Om det finns arbete och finns anledning att använda bilen till och från arbetet, så kan man få avdrag till viss del per månad för detta..

De nya reglerna vid skuldsanering är att kronofogden sköter alltihop, då skuldsanering på eget ansvar har missbrukats att inte betala in..
Citera
2025-12-16, 09:17
Medlem
Finns sammanfattning? Hittar ej.

Handlar det om babbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in