Citat:
Ursprungligen postat av
Allasmeknamn
Jag tycker inte det känns så rimligt att hon skulle varit rädd för pappan och att han var våldsam eller att hon/de levde under hot pga pappan. Det borde varit en lättnad då för henne om han försvinner ur deras liv och redan verkade ha flyttat ut. Om hon har levt i en hotfull relation med honom men de äntligen separerar bör hon känna frihet trots skulder, för de kan man åtminstone beta av med tiden. Men istället när han har flyttat ut drar hon ned persiennerna och tar livet av sin pojke och sig själv?
Du nämnde också själv det med bilen säkert var pga separationen och att de antagligen skulle dela upp saker, så hon fick bilen tills hon insåg det skulle påverka hennes avbetalning av skulder så då skrev de över den på honom igen. Då ville han ju hjälpa henne utifrån vad jag läser? Låter inte som en kontrollerande och hotfull partner, men självklart vet vi inget egentligen.
Jag tycker det är tydligt du tyvärr är färgad av dina egna åsikter om kvinnan. Förstår det är en chock att acceptera att en tillsynes normal individ som du har träffat utför detta hemska mordet på sitt eget barn. Men oavsett bör man inte spä på att pappan var våldsam utan några bevis, vad hemskt det måste vara att förlora sitt barn och sedan behöva läsa dessa saker om sig själv online.
Instämmer i det du skriver..
Dessutom kan jag påpeka att de hade en varsin bil..
En Toyota avensis 2014 och en VW Golf 2005..
Bägge skattade och besiktade och i trafik..
Är en trådsanning om bilen, är väl inte något kronofogden tar notis om bilar som inte är ens värda 20.000 styck..
Vad jag tror och har för mig så får man äga en bil till viss kostnad för kronofogden...
Men kostnaderna för bilen får man betala med pengarna inom existensminimum..
Beloppen är dessa inom existensminimum:
6 186 kronor för en ensamstående vuxen
10 219 kronor för makar eller jämställda
3 967 kronor för barn 7–10 år
Boendekostnaden Och Tandvård är utanför normal beloppet..
Kontentan av det hela är existensminimum är beloppen likadant vid löneutmätning eller skuldsanering...
Om det finns arbete och finns anledning att använda bilen till och från arbetet, så kan man få avdrag till viss del per månad för detta..
De nya reglerna vid skuldsanering är att kronofogden sköter alltihop, då skuldsanering på eget ansvar har missbrukats att inte betala in..