Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2025-11-17, 21:31
Medlem
Jag följer ett ärende i Skurups kommun där det har dykt upp flera märkligheter i socialtjänstens handläggning. Det mest anmärkningsvärda hittills är att en överklagan:

Diariefördes som inkommen

Men aldrig skickades vidare till Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten har bekräftat att de aldrig mottagit överklagan, trots att kommunen registrerat den. Det finns alltså två officiella dokument som motsäger varandra, vilket i praktiken innebär ett av de grövsta processfelen en socialförvaltning kan göra.

Utöver detta har det framkommit:

• Avslag som grundats på helt felaktiga uppgifter
• Bristande utredningar och avsaknad av individuell behovsbedömning
• Att psykiatrin inte kopplats in trots att situationen borde triggat SIP
• Uppgifter om att kommunen hänvisat till pensionssparande under tiden beslut varit felaktiga
• Pågående JO-, IVO- och polisärenden kopplade till samma handläggning

Nya handlingar är nu begärda, bl.a. interna mejl, PM, instruktioner och avvikelseutredningar mellan 2024–2025.

Jag kommer lägga upp maskade dokument och uppdatera tråden löpande så fort nya handlingar kommer ut och kan verifieras.

Fråga till er som kan socialrätt och kommunal förvaltning:
Hur vanligt är det att en kommun diarieför en överklagan, men inte skickar den vidare? Och vad brukar konsekvenserna bli?

— Diariegranskaren
Citera
2025-11-17, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diariegranskaren
Jag följer ett ärende i Skurups kommun där det har dykt upp flera märkligheter i socialtjänstens handläggning. Det mest anmärkningsvärda hittills är att en överklagan:

Diariefördes som inkommen

Men aldrig skickades vidare till Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten har bekräftat att de aldrig mottagit överklagan, trots att kommunen registrerat den. Det finns alltså två officiella dokument som motsäger varandra, vilket i praktiken innebär ett av de grövsta processfelen en socialförvaltning kan göra.

Utöver detta har det framkommit:

• Avslag som grundats på helt felaktiga uppgifter
• Bristande utredningar och avsaknad av individuell behovsbedömning
• Att psykiatrin inte kopplats in trots att situationen borde triggat SIP
• Uppgifter om att kommunen hänvisat till pensionssparande under tiden beslut varit felaktiga
• Pågående JO-, IVO- och polisärenden kopplade till samma handläggning

Nya handlingar är nu begärda, bl.a. interna mejl, PM, instruktioner och avvikelseutredningar mellan 2024–2025.

Jag kommer lägga upp maskade dokument och uppdatera tråden löpande så fort nya handlingar kommer ut och kan verifieras.

Fråga till er som kan socialrätt och kommunal förvaltning:
Hur vanligt är det att en kommun diarieför en överklagan, men inte skickar den vidare? Och vad brukar konsekvenserna bli?

— Diariegranskaren

Detta borde du väl uppmärksamma? Kontakta jurist samt journalist?
Citera
2025-11-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Detta borde du väl uppmärksamma? Kontakta jurist samt journalist?
"Det är redan på gång. Juristkontakt är etablerad och flera medier har fått del av underlaget. Jag lägger inte ut allt direkt här eftersom vissa dokument först måste maskas korrekt och vissa uppgifter fortfarande är under sekretessprövning.

Det jag kan säga är att det finns diarieförda handlingar som motsäger varandra, inklusive en registrerad överklagan som aldrig gått vidare. Förvaltningsrätten har skriftligt bekräftat att de inte mottagit något, trots kommunens registrering.

Fler dokument kommer läggas upp löpande när de är maskade, bl.a. interna PM, mejlväxling och ytterligare avvikelser.

Så ja – detta kommer uppmärksammas. Tråden uppdateras."
Citera
2025-11-18, 03:05
Medlem
Vad blev resultatet av överklagan? Ändrade kommunen beslutet i enlighet med yrkandet i överklagan?
Jag har vid ett par tillfällen upplevt just det - att ett överklagande som jag skickat in inte har skickats vidare till förvaltningsrätten, men då ändrades besluten också till att till fullo motsvara det som yrkats i överklaganden. Jag har inte följt upp det, då mina uppdragsgivare ändå fått det som de önskat, men det hade varit intressant att veta hur utbrett det är.

Om de däremot inte har ändrat beslutet på sätt man begärt, så är det ju givetvis ett mycket allvarligt fel om inte överklagan skickas vidare till rätten. Det ska dessutom ske skyndsamt, kommuner har tidigare fått kritik om det har tagit för lång tid. Några dagar, max en vecka, mer än så ska det inte ta för dem att få över överklagan till rätten.
Citera
2025-11-18, 03:22
Medlem
Citat:

Om kommunen får in en överklagan i tid, och inte själva ändrar sitt beslut så att det fullt ut motsvarar kraven i överklagan, så hoppas jag verkligen att det är extremt ovanligt. Det förekommer tyvärr att de kan vara långsamma med att göra det, och att handlingarna som skickas till rätten inte är kompletta (de ska ju bland annat skicka med sina egna beslutsunderlag och ett yttrande kring överklagan) vilket gör att det tar ännu längre tid. Konsekvenserna av det blir ju oftast kritik från JO eller IVO om någon anmäler det dit.

Men att man inte skickar vidare en överklagan som man inte själva bifallit, måste ändå vara rätt ovanligt. Konsekvensen borde, utöver allvarlig JO kritik, kunna bli ett åtal för tjänstefel om det går att härleda till en eller flera enskilda handläggare, och någon driver på ärendet.

Ett problem som jag upplever är mycket mycket större, speciellt om det är ekonomiskt bistånd det handlar om, är att en absolut överväldigande majoritet av de som vill överklaga inte har möjlighet att få juridiskt bistånd. Det är då ofta samma handläggare som tagit det beslut som ska överklagas som också ska hjälpa personen att skriva överklagan. Och dem de berör saknar oftast egen kunskap för att bedöma kvalitén på den överklagan man skickar in. Medans motpartens (Kommunens) sida kanske representeras av deras jurister, eller i vart fall av personer med kunskap och erfarenhet av den typen av ärenden.
Citera
2025-11-22, 16:46
Medlem
En kort uppdatering.

Sedan första inlägget har det dykt upp ytterligare omständigheter som bekräftar att det inte handlar om “misstag” utan om en mer systematisk hantering i ärendet.

1. Riktad blockering av inkommande e-post
Det finns nu tekniska underlag som visar att kommunen aktivt blockerat inkommande mejl från en specifik avsändare i samband med begäran om utlämning av handlingar.
Samma server, samma IP, samma autentisering – men olika resultat beroende på avsändarnamn.
Detta är inte normalt och inte ett “systemfel”. Det är riktad filtrering.

2. Bekräftat att överklagan aldrig skickades vidare
Förvaltningsrätten har nu skriftligen intygat att ingen överklagan inkommit, trots att kommunen diariefört densamma som mottagen.
Det innebär att det föreligger två motstridiga officiella dokument.
Det är ett av de grövsta formfelen en socialförvaltning kan begå eftersom rätten därmed hindras från att överpröva beslutet.

3. Orimliga och ofullständiga utredningar kvarstår
Flera av de tidigare nämnda bristerna är oförändrade:
– beslut grundade på felaktiga uppgifter
– totalt avsaknad av individuell behovsbedömning
– att kommunens egen skyldighet till SIP inte aktiverats trots att kriterierna är uppfyllda

4. Material överlämnat externt
Samtliga tekniska loggar, felrapporter samt relevant dokumentation är nu överlämnade till FR, JO, IVO samt media.
Detta är gjort då det finns tydliga tecken på aktiv obstruktion i utlämningsprocessen.

Jag kommer fortsätta uppdatera tråden när handlingar som är begärda enligt offentlighetsprincipen lämnas ut eller när nya avvikelser framkommer.
Citera
2025-11-22, 20:00
Medlem
Om förvaltningslagen är tillämplig på aktuell myndighet så ska de överlämna överklagandet även om beslutet ändras, se 46 § andra stycket. Det är överinstansen som ska pröva om klagande fått som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Vad blev resultatet av överklagan? Ändrade kommunen beslutet i enlighet med yrkandet i överklagan?
Jag har vid ett par tillfällen upplevt just det - att ett överklagande som jag skickat in inte har skickats vidare till förvaltningsrätten, men då ändrades besluten också till att till fullo motsvara det som yrkats i överklaganden. Jag har inte följt upp det, då mina uppdragsgivare ändå fått det som de önskat, men det hade varit intressant att veta hur utbrett det är.

Om de däremot inte har ändrat beslutet på sätt man begärt, så är det ju givetvis ett mycket allvarligt fel om inte överklagan skickas vidare till rätten. Det ska dessutom ske skyndsamt, kommuner har tidigare fått kritik om det har tagit för lång tid. Några dagar, max en vecka, mer än så ska det inte ta för dem att få över överklagan till rätten.
Citera
2025-11-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Om förvaltningslagen är tillämplig på aktuell myndighet så ska de överlämna överklagandet även om beslutet ändras, se 46 § andra stycket. Det är överinstansen som ska pröva om klagande fått som de vill.
Ja, så är det. Men jag har som sagt upplevt att det ändå inte alltid görs, men jag har bara sett det ett fåtal gånger och bara i sådana fall där myndigheten har ändrat sitt beslut i enlighet med yrkandet i överklagan. Fortfarande fel, men inget som jag personligen skulle lägga tid på om det inte fanns synnerliga skäl då jag inte har obegränsat med tid.
Citera
2025-12-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ja, så är det. Men jag har som sagt upplevt att det ändå inte alltid görs, men jag har bara sett det ett fåtal gånger och bara i sådana fall där myndigheten har ändrat sitt beslut i enlighet med yrkandet i överklagan. Fortfarande fel, men inget som jag personligen skulle lägga tid på om det inte fanns synnerliga skäl då jag inte har obegränsat med tid.
Uppdatering – extern granskning och rättsliga åtgärder

Sedan föregående uppdatering har ärendet gått in i ett nytt skede.

Utöver pågående ärenden hos Förvaltningsrätten, JO och IVO har åklagare nu vidtagit aktiva utredningsåtgärder. På uppdrag av åklagare har polis genomfört inhämtning av bevismaterial direkt från målsägande. Inhämtningen avsåg specifikt angivna handlingar och tekniskt underlag kopplat till diarieföring, kommunikation och ärendehantering. I åklagarens ärendehanteringssystem är två kommunala chefer namngivna i relation till utredningen.

Detta sker parallellt med att JO formellt begärt remissvar från kommunen. I JO:s begäran efterfrågas bland annat redogörelse för hanteringen av överklagande som diarieförts som inkommet men som aldrig nått Förvaltningsrätten, samt rutiner för handläggning, diarieföring och intern kontroll. Samtliga relevanta handlingar i ärendet har redan överlämnats till JO av extern part, omfattande drygt hundra sidor dokumentation.

Vidare har media tagit del av samma underlag. Publicering är enligt uppgift förberedd och inväntar i nuläget endast formell kommentar från berörd kommunal företrädare innan artikel publiceras. Någon saklig invändning mot dokumentationen har inte framförts till redaktionen.

Samtidigt kvarstår tidigare konstaterade avvikelser, bland annat: – diarieförd överklagan som aldrig vidarebefordrats
– beslut grundade på felaktiga eller obestyrkta uppgifter
– avsaknad av individuell behovsbedömning
– utebliven SIP trots indikationer som normalt utlöser sådan
– indikationer på riktad filtrering/blockering av inkommande e-post i samband med begäran om allmän handling

Begäran om ytterligare handlingar, inklusive interna mejl, PM, avvikelseutredningar och loggar för perioden 2024–2025, är fortsatt under handläggning.

Tråden uppdateras när nya handlingar lämnas ut eller när ytterligare verifierbara uppgifter tillkommer.

— Diariegranskaren
Citera
2025-12-17, 15:55
Medlem
Citat:
Uppdatering – transparens, källmaterial och tekniskt underlag

För tydlighetens skull:
I kommande uppdateringar kommer relevanta handlingar att göras tillgängliga via externa bildlänkar (Imgur), i maskad form där så krävs.

Detta avser bland annat:

JO:s formella begäran om remissvar till kommunen

Bekräftelser från Förvaltningsrätten avseende att överklagan aldrig mottagits

Diarieförda handlingar som motsäger varandra

Tekniskt underlag kopplat till diarieföring och kommunikation

Fullständiga e-postheaders och serverloggar kopplade till inkommande e-post

Underlag som visar selektiv blockering/filtrering av e-post från specifik avsändare

De tekniska underlagen omfattar bland annat SMTP-headers, autentisering, routing och felkoder som visar att e-post nått kommunens e-postinfrastruktur men avvisats eller filtrerats beroende på avsändare, trots identisk teknisk konfiguration i övrigt.

Syftet är inte att driva opinion, utan att möjliggöra egen granskning för den som vill kontrollera uppgifterna själv. Samtliga dokument som delas är autentiska, verifierbara och redan utlämnade eller överlämnade till relevanta tillsyns- och rättsinstanser.

Handlingar som fortfarande omfattas av sekretess eller pågående förundersökning kommer inte publiceras.

Länkar läggs upp i tråden i samband med respektive uppdatering.
Citera
2025-12-17, 16:32
Medlem
För transparens och verifierbarhet publiceras här dokumentation som styrker uppgifterna ovan.

Dokumentet avser JO:s begäran om remissvar samt relaterad ärendehantering.

https://drive.google.com/file/d/1oyREgPrEykV3mevwj4y9n_DYsko3HOvp/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1W41yJZrRkG-aEsVHGWl9CAvpXcvzXmp3/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1bmhuoRZyZd-OPjZvUiUKHYPtgR1KMRwc/view?usp=drivesdk

Fler filer kommer.
Citera
2025-12-17, 17:23
Medlem
Citat:
För transparens och verifierbarhet publiceras här dokumentation som styrker uppgifterna ovan.

Dokumentet avser JO:s begäran om remissvar samt relaterad ärendehantering.

https://drive.google.com/file/d/1oyREgPrEykV3mevwj4y9n_DYsko3HOvp/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1W41yJZrRkG-aEsVHGWl9CAvpXcvzXmp3/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1bmhuoRZyZd-OPjZvUiUKHYPtgR1KMRwc/view?usp=drivesdk

Fler filer kommer.
https://drive.google.com/file/d/1RiMQtzXYJPBAxt_2rQJokCl1r_v84Q8j/view?usp=drivesdk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in