Citat:
Ursprungligen postat av
cjh
Ja, så är det. Men jag har som sagt upplevt att det ändå inte alltid görs, men jag har bara sett det ett fåtal gånger och bara i sådana fall där myndigheten har ändrat sitt beslut i enlighet med yrkandet i överklagan. Fortfarande fel, men inget som jag personligen skulle lägga tid på om det inte fanns synnerliga skäl då jag inte har obegränsat med tid.
Uppdatering – extern granskning och rättsliga åtgärder
Sedan föregående uppdatering har ärendet gått in i ett nytt skede.
Utöver pågående ärenden hos Förvaltningsrätten, JO och IVO har åklagare nu vidtagit aktiva utredningsåtgärder. På uppdrag av åklagare har polis genomfört inhämtning av bevismaterial direkt från målsägande. Inhämtningen avsåg specifikt angivna handlingar och tekniskt underlag kopplat till diarieföring, kommunikation och ärendehantering. I åklagarens ärendehanteringssystem är två kommunala chefer namngivna i relation till utredningen.
Detta sker parallellt med att JO formellt begärt remissvar från kommunen. I JO:s begäran efterfrågas bland annat redogörelse för hanteringen av överklagande som diarieförts som inkommet men som aldrig nått Förvaltningsrätten, samt rutiner för handläggning, diarieföring och intern kontroll. Samtliga relevanta handlingar i ärendet har redan överlämnats till JO av extern part, omfattande drygt hundra sidor dokumentation.
Vidare har media tagit del av samma underlag. Publicering är enligt uppgift förberedd och inväntar i nuläget endast formell kommentar från berörd kommunal företrädare innan artikel publiceras. Någon saklig invändning mot dokumentationen har inte framförts till redaktionen.
Samtidigt kvarstår tidigare konstaterade avvikelser, bland annat: – diarieförd överklagan som aldrig vidarebefordrats
– beslut grundade på felaktiga eller obestyrkta uppgifter
– avsaknad av individuell behovsbedömning
– utebliven SIP trots indikationer som normalt utlöser sådan
– indikationer på riktad filtrering/blockering av inkommande e-post i samband med begäran om allmän handling
Begäran om ytterligare handlingar, inklusive interna mejl, PM, avvikelseutredningar och loggar för perioden 2024–2025, är fortsatt under handläggning.
Tråden uppdateras när nya handlingar lämnas ut eller när ytterligare verifierbara uppgifter tillkommer.
— Diariegranskaren