2025-12-16, 22:24
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Därom tvistar de lärde, men nog finns det folk som tjänat på detta. Dessutom slås vålfärdssamhället i spilror, några har länge haft det som mål.

Jag tror mer på ett system liknande Norges. Det vill säga att mer av inkomsterna till statskassan stannar i regionen där värdena skapas och produceras.

Ta en kommun som Kiruna. Kiruna har en extremt hög bruttoregionprodukt per invånare (cirka 1,47 miljoner SEK per invånare. Ändå är kommunen så fattig att de inte har råd med mjölk till barnen i skolan. Dessa pengar hamnar i stället i storstadsregionerna.

Kirunas problem är att kommunledningen är värdelös. Bara titta på deras badhus. Pengar skickas inte på något magiskt sätt till någon storstad, ren myt och skitsnack.
Citera
2025-12-16, 22:46
Medlem
chainmails avatar
Bra förslag!

Ett bättre förslag hade varit att helt utestänga migranter och migranters avkommor från välfärden och på så vis tvinga fram återvandring. Återvandringsbidrag är ju lika barockt som att kreti och pleti ska ha tillgång till svensk välfärd eller kunna överklaga utvisningsbeslut med tolk dessutom.

Svenska latmaskar och parasiter som utnyttjar systemet begriper jag mig inte på. De 'har rättigheter' men inga skyldigheter och är helt i avsaknad av solidaritet, det är där smutsvänstern har hamnat...
Citera
2025-12-16, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, åren 2014 till 2022 var ett mörkt kapitel i S historia. På något outgrundligt sätt köpte de högerns massinvandringspolitik.

En hög invandring drabbar alltid vanliga arbetare hårdast.

Nja. Gör det verkligen det?
Citera
2025-12-16, 23:32
Medlem
Jag är emot aktivitetskrav, i synnerhet om det är praktik. För det är en form av slaveri, då det är obetalt arbete. Dessutom har det motsatt effekt. För varför ska arbetsgivaren anställa om de kan få gratisarbetare?

Vi har sedan början av 2000-talet blivit allt mer kapitalistiskt och nedmonterat våran välfärd, med hårdare tag emot dem som går på bidrag, men det har bara lett till ökad arbetslöshet.

Att gå hårt emot bidragstagare skapar inte fler jobb. Gör något som skapar fler jobb istället.

Sedan kanske man ska ha bidragstak. Men en lösning på det vore ubi, och sedan skrota alla andra former av bidrag.

Dock gällande bidragstak så finns den en viss motsägelsefullhet i det. Var inte en stor del av poängen med invandringen att det var för lågt barnafödande, men nu attackera man de med ett högt barnafödande. Så hur ska man ha det?
Citera
2025-12-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Eftersom svensk arbetsmarknad har så kallad "strukturell arbetslöshet" så finns det helt enkelt inga jobb att ta för en stor grupp medborgare.

Lösningen blir då att skapa dessa jobb eller att se till att folk får en utbildning som efterfrågas. Ta bort bidrag löser inget.

Felet är att regeringen inte angriper de direkta orsakerna förutom att begränsa invandringen av lågutbildade.

Man kan kräva motåtgärd. Ska man lyfta bidrag så får man bidra till samhället, exempelvis plocka skräp i naturen, plocka bär, kratta löv osv, finns hur mycket jobb som helst man kan göra.

Att bara ge folk pengar utan motkrav är en i grunden urusel idé.
Citera
2025-12-17, 00:09
Medlem
dialektikers avatar
De där siffrorna måste vara osanna. Det som jag har hört av folk som går på försörjningsstöd idag har ett rent helvete. Har inte hört något liknande. Det har stramats åt till en vedervärdig situation om jag jämför med då jag gick på socialbidrag ett tag under 90-talet. Otroligt kontrollerande av myndigheterna.
Och ändå var jag så deppig av min ekonomiska situation då jag gick på socialbidrag, att jag inte ville leva. Gick ett par år med det.
Citera
2025-12-17, 00:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
De där siffrorna måste vara osanna. Det som jag har hört av folk som går på försörjningsstöd idag har ett rent helvete. Har inte hört något liknande. Det har stramats åt till en vedervärdig situation om jag jämför med då jag gick på socialbidrag ett tag under 90-talet. Otroligt kontrollerande av myndigheterna.
Och ändå var jag så deppig av min ekonomiska situation då jag gick på socialbidrag, att jag inte ville leva. Gick ett par år med det.

Försörjningsstöd är i stor grad knuten till kommunen. Tidigare fanns det en skillnad i vilken grupp man tillhörde: en grupp som skulle ligga på existensminimum (den grupp du tillhörde), en annan som man kunde ge frikostigt med bidrag. Det regeringen gjort är att sätta en högre gräns, tagit bort möjligheten att särskilja bidragstagarna, vilket inte fanns tidigare.
Citera
2025-12-17, 01:59
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jag tror inte ens det finns 200,000 jobb lediga i dagsläget. som ger en försörjningsbar inkomst.

Det finns det garanterat om man räknar med alla jobb.
Sänker man skatten på arbete och arbetsgivaravgifter så kommer det att finnas hur många jobb som helst. Det står även alla fritt att utveckla sina egna talanger och slå mynt av de, det skall premieras och byråkratin där omkring borde förenklas ytterligare.
Citera
2025-12-17, 08:03
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Sänker man skatten på arbete och arbetsgivaravgifter så kommer det att finnas hur många jobb som helst. Det står även alla fritt att utveckla sina egna talanger och slå mynt av de, det skall premieras och byråkratin där omkring borde förenklas ytterligare.

Och hur ska du kunna utveckla några talanger om du inte får ha några ägodelar och måste befina dig på ett låtsasjobb åtta timmar om dagen? Det är där vi befinner oss idag. Allt som behövs är att Sverigedemokraterna beslutar att ordningsvakter ska få samma befogenheter som Kronofogden, vilket är nästa steg, och då lever vi i Demokratiska Kampuchea på riktigt. Målet med svensk nationalism, som idag är Sveriges statsideologi, är att utrota allt liv. Och lösningen är inte politisk utan etnisk. Den lilla kvarvarande självförsörjande överklassen och den lågintelligenta underklassen som skiter i preventivmedel måste uppmuntras att överge det svenska språket, därefter får man hoppas på någon typ av inbördeskrig. Huruvida den nuvarande svenskspråkiga medelklassen, de lojala medlemmarna i Åkessons Jonestown-sekt, kommer att skaffa färre barn inom en när framtid kan jag inte uttala mig om, men de kommer 100% garanterat inte att skaffa fler barn än sin kära ledare Jimmie och kommer således bli "outbred". Japan har redan samma födelsetal som Jimmie Åkesson, men där har man redan gett upp illusiuonen om "ekonomisk tillväxt" och rör sig i en långsam, atavistisk riktning mot ett teknokratiskt feodalsamhälle. I Jimmie Åkessons Sverige satsar man istället på ett långamt, ekonomiskt harakiri. Problemet är att den bidragsberoende underklassen och den självförsörjande överklassen kommer samma öde till mötes om de inte överger det svenska språket, och då har den svenska nationalismen segrat i och med att det inte kommer finnas kvar några människor. Jag ser hellre att det är tänt i herrgårdarna och i förortens panelhus än att Jim Jones reinkarnation Jimmie lyckas med sin ambition att utrota allt liv.att utrota allt liv. liv.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2025-12-17 kl. 08:07.
Citera
2025-12-17, 08:57
Medlem
Jag förstår inte borgarnas logik. Man skär ner på bidragen samt a-kassan, med motivationen att man skall arbeta (och att det skall löna sig att arbeta. Men arbetsgivarna tar inte sitt ansvar och vägrar att anställa. På mitt jobb finns det behov av att höja deltidsanställda till heltid. Det vägrar min arbetsgivare att göra, istället bränner man omfattande mängder pengar på övertid och inhyrd personal.

Du får inte ett jobb idag utan kontakter (eller åtminstone flera referenser, varav minst 1 måste vara en chef). Trots att arbetsgivare har möjligheten att erbjuda provanställning kräver de referenser. Ibland krävs det även att utföra tester som har noll relevans till det jobb du ska utföra. Ska man sätta press på arbetslösa bör man även sätta press på arbetsgivarna. Du skall inte behöva gå utan jobb bara för att du saknar referenser. Provanställningar (samt visstid och timanställningar) skall vara ett sätt att kunna få in en fot på ett företag och bygga ett referensnätverk. Du ska inte behöva jobba gratis för att få referenser. Praktik är för ungdomar, inte för vuxna som redan har erfarenhet.

Den svenska arbetsmarknaden är extremt nepotistisk och korrupt. Om ditt kontaktnät är begränsat så kommer du stå utan jobb tillsvidare. Detta ignorerar borgarna helt och hållet. Att allmän visstid ändrades till särskild visstid var p.g.a att Sverige höll på att bli stämda av EU p.g.a arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar. Det säger verkligen någonting om svensk arbetsmarknad när Sverige hotas med att dras inför domstol p.g.a slappheten mot arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar.
Citera
2025-12-17, 09:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Jasså, kan du länka, för AF fins det inte ens i närheten, och 90% av dom som finns är provision/visstid/deltid, som knappast ger en försörjningsbar inkomst.
Citera
2025-12-17, 09:47
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Jasså, kan du länka, för AF fins det inte ens i närheten, och 90% av dom som finns är provision/visstid/deltid, som knappast ger en försörjningsbar inkomst.

Har AF någonsin förmedlat ett arbete?
Har man inte bättre fantasi för att skaffa sig en inkomst, än att gå till AF, så förtjänar man att bo under en bro och jaga råttor till middag.

Vänta lite nu..
Vad är det för fel på provision/visstid/deltid? Är inte det bättre än inget jobb alls?
Nä så klart inte, är man sosse så vill man ju gå hemma på bidrag som någon annan betalar för...
Skärpning, folk måste ta ansvar för sina egna liv, och den motivationen ökar kraftigt utan bidrag.
Skaffa dig två deltidsjobb om du tycker att lönen är för dålig från ett, det är inte alls ovanligt utomlands att människor har mer än ett arbete. Men där är folk inte lika bortskämda och försossade som i Sverige.

Dessutom, AF finns ej för att förmedla arbeten, AF är sossarnas sätt att dölja arbetslösheten.
AFs idé är att slussa in slaktmaterialet i arbetsmarknadspolitiska åtgärder så att de försvinner ur statistiken. Vill man ha ett arbete att leva på så får man anstränga sig lite själv!

Skaffa dig ett körkort.
Skaffa dig en eller flera utbildningar.
Sök jobb hos de företag där du tror dig kunna få ett jobb.
Gå till din lokala mataffär och erbjud dina tjänster.
Bor du i Stockholmsområdet, gå till ditt lokala SL-bussgarage på våren och säg att du är intresserad av att bli sommarvikarie, de kommer att stå för din bussutbildning om du kör buss under sommaren när ordinarie chaufförer skall ha semester. Sköter du dig så omvandlas vikariatet till en anställning till hösten.
Gå till ditt lokala McDonalds och sök jobb.
Per idag kan man köra taxi på ett vanligt B-körkort + en taxiförarlegitimation.
Sök jobb som "sopgubbe".
Sök jobb som städare.
Sök säljjobb hos någon kedja.
Starta eget inom ett område som du är duktig på, och nej, att vara bidragstagare räknas ej som eget företagande.

Jag garanterar dig att, är man villig att arbeta och anstränger sig lite så finns det massor med jobb.

Edit:
Som en sista utväg kan man alltid söka jobb hos kommunen, där hamnar alla som inte platsar i den privata sektorn, och nej igen, socialbidrag räknas ej som att vara anställd av kommunen....
Senast redigerad av Flashshit 2025-12-17 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in