2025-12-16, 17:42
Medlem
Seabeers avatar
Moraliskt så är det inte rättvist för en svensk att vakna 05:30 varje morgon och klicka på sitt kaffe och sedan dra till jobbet kl 06:30 och sen komma hem kl 17. Och få en lön som knappt räcker till månadens slut.

Sen har vi en blatte i förorten som har 4 barn och bara latar sig dag ut och dag in och få in 35-50 k varje månad .

Jag pratar nog för dom flesta när jag säger att detta är bra för den ”vanliga människan ”
Senast redigerad av Seabeer 2025-12-16 kl. 17:53.
Citera
2025-12-16, 17:42
Medlem
Ja det blir ju inte så fett precis.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo men pensionen med garantipension blir bara 11907 kr/månad före skatt och till detta kan man få bostadstillägg. Sedan lite olika regler om man är gift/sambo eller ensamstående.
Citera
2025-12-16, 17:56
Medlem
Varför skriver media som att både aktivitetskrav och bidragstaket är beslutat när riksdagen inte röstat igenom än?
Citera
2025-12-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tycker att Sossarna hjälpte till väldigt bra under deras 8år vid makten oxå.

Ja, åren 2014 till 2022 var ett mörkt kapitel i S historia. På något outgrundligt sätt köpte de högerns massinvandringspolitik.

En hög invandring drabbar alltid vanliga arbetare hårdast.
Citera
2025-12-16, 18:29
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Landsförrädaren Reinfeldt jublar nu när hans projekt att förstöra välfärden snart är i mål. Ta in miljontals analfabeter för att överbelasta välfärden för att slutligen få Svenne att gladeligen gå med på nedmonteringen.

+1 på det.
Detta är bara en liten del. Tänk så mycket nya regleringar, lagar osv de tillkommit bara på grund av den massinvandring. Lagar och regler man aldrig hade behövt. Vårdköer man aldrig hade behövt.
Citera
2025-12-16, 18:31
Medlem
Extremeflys avatar
Den intressanta frågan blir ju också med detta aktivitets krav som jag gissar även innehåller praktik. Vill arbetsgivare ta in vem som helst som praktikant med risk för att praktikanten börjar exempelvis snoka runt och 1 vecka senare har där varit inbrott.

Eller leder till irritation hos praktikanten och denna flippar ut titt som tätt på arbetsledare
Citera
2025-12-16, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Antalet asylanter under 2025, alltså invandring från MENA, är det lägsta antalet sedan 1985. Om det inte är så att du vill stoppa all invandring inklusive franska professorer och USA-tonåringar som ska gå på universitet i Sverige. De är fortfarande lika många ca 100.000 per år.

Nej jag vill inte stoppa kvalificerade migranter.

Och ja, det stämmer delvis att asylmigrationen minskat något, i alla fall första ansökan, dock kommer en del anhöriga.

Dock har bland annat Skatteverket flera gånger lyft problemet med hur klanerna och andra kriminella nätverk rundar lagen genom att nyttja reglerna för inflyttning via sekundär uppehållsrätt.

Giftemål i Sverige mellan bulgarer eller rumäner utan koppling till Sverige gifter sig med MENA medborgare.
Citera
2025-12-16, 18:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ca 11 år tror jag.
Då får jag hoppats du planerat för det.
11 år går rätt fort.
Citera
2025-12-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ja, åren 2014 till 2022 var ett mörkt kapitel i S historia. På något outgrundligt sätt köpte de högerns massinvandringspolitik.

En hög invandring drabbar alltid vanliga arbetare hårdast.

Eller städer, bara se på Malmö t ex? De blomstrar något fantastiskt just tack vare invandringen.

Så mycket får Malmö ifrån utjämningssystemet.

Det finns 290 kommuner i Sverige och 279 av dessa får bidrag via utjämningssystemet, och 137 kommuner får mer ersättning per invånare än Malmö. Malmö får 18 563 kronor per invånare år 2025. Med en befolkning på cirka 365 000 invånare innebär detta en total ersättning på 6,8 miljarder kronor, vilket är högst i landet.

Hoppas alla är nöjda nu.
Citera
2025-12-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Det negativa är att den som tjänar bra även som pensionär åker på statlig skatt. Men det kan jag leva med men tycker synd om alla de som faktiskt har arbetat men får en kass pension. De som lever på bidrag idag kan nog bli tvungna att leva på rätt låg inkomst som pensionärer.

Det är fatiskt sant även om om de flesta har någon form av tjänstepension så blir det totala utfallet inte särskilt dåligt ändå. De som har det besvärligast är kvinnor som har arbetat deltid och påbörjat yrkeslivet ganska sent. Sedan finns det en stor grupp som inte har satsat på en egen pensionsförsäkring utan bränt upp allt de har fått ut i lön.
Citera
2025-12-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Hundratusentals timmar arbetade för att uppnå samma inkomst som en som ej arbetar. Många slavar blev förtvivlade när de blev frisläppta.
Märkliga idéer. Välfärdsstaten bygger ju på att man arbetar och att den som av någon anledning inte kan får en rimlig levnadsnivå. Hur försörjer du dig själv?
Citera
2025-12-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Moraliskt så är det inte rättvist för en svensk att vakna 05:30 varje morgon och klicka på sitt kaffe och sedan dra till jobbet kl 06:30 och sen komma hem kl 17. Och få en lön som knappt räcker till månadens slut.

Sen har vi en blatte i förorten som har 4 barn och bara latar sig dag ut och dag in och få in 35-50 k varje månad .

Jag pratar nog för dom flesta när jag säger att detta är bra för den ”vanliga människan ”

Det kommer bli jättebra för svensken när borgarna lyckats pressa ner lönerna så han får vakna 05:30 varje morgon och klicka på sitt kaffe och sedan dra till jobbet kl 06:30 och sen istället för att komma hem 17:00 få springa till sitt andra jobb. Precis som i skräplandet USA där vanligt folk får ha 2-3 jobb för att överleva och riskerar att hamna på gatan om de någonsin blir sjuka. Det är det samhället borgarna blir våta i byxan av. Och de hånskrattar åt nyttiga idioter från arbetarklassen som låter dem ta oss dit bara för att det skulle drabba utlänningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in