2025-12-16, 17:11
Medlem
Problemet är ju att folket i är för kräsna. Folk behöver förstå att de behöver ta ett extraknäck för att dryga ut sina akassedagar. Sådant här begrep ju den äldre generationen. Men idag ska folk gå hemma tills de hittar det jobbet som är på ungefär samma nivå som de hade tidigare. Istället behöver man bli mer driftig så som folk var förr. Hittar man inte jobbet man säker på att får man starta eget. Driva korvkiosk, köra übertaxi, anmäla sig till kommunens vikariepool i skola och hemtjänst. Osv. Bara detta att vara svensk är ju en sellingpoint. Hur populärt skulle det vara vara bland äldre med svensk personal? Starta ett hemtjänst företag. Hur populärt skulle det inte vara med "svenne taxin" , en svensk som kör über skulle snart få en kundkrets osv.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De som pekas ut, är de familjer som har fem barn. Hela tiden.

Men, då behöver man läsa noggrant i förslaget ( som sågas av lagrådet ) - att det handlar om en generell sänkning som omfattar alla. 150 000 hushåll är det totala antal av ALLA som får försörjningsstöd i Sverige. Alltså kommer även Gunilla, ensamstående mamma med tonårsdotter, att få sänkt bidrag.

Vidare tuggar Tidö på med samma snack -"det ska löna sig att skaffa ett arbete". Samtidigt som vi har den högsta arbetslösheten på väldigt många år.

Samma tugg kör arbetsmarknadsministern på med.
Citera
2025-12-16, 17:16
Medlem
Jag vet inte om du känner till att det finns en karens i a kassan om man säger upp sig själv. Men gör man det kommer man stå utan inkomst en period. De flesta med bolån, familj och bil har nog svårt att klara det. Plus att partnern sannolikt inte skulle gå med på det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Varför har du inte gjort det då? Om det nu skulle vara så skönt att vara arbetslös?
Citera
2025-12-16, 17:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det låter väldigt positivt att du har hög inkomst. Den verkligt stora konsten blir när man ska planera sin hädangång och bara ha kvar 0 kr. precis när man sluter ögonen. Då har man hunnit med att snickra sin egen kista strax innan och lagt undan en del slantar på ett speciellt begravningskonto.

Det blir i sanning en planering i den högre skolan.
Med stor sannolikhet kommer det aldrig bli 0 den dagen jag lämnar jordelivet.
Allmän pension är fast satt till livslång och inte tidsbegränsad.

Tanken med planering av bra pension är att leva på egen lön och inte bidrag. Ok har en period med studiebidrag men det har jag betalt tillbaka många gånger om samt de studielån jag behövde.

Det negativa är att den som tjänar bra även som pensionär åker på statlig skatt. Men det kan jag leva med men tycker synd om alla de som faktiskt har arbetat men får en kass pension. De som lever på bidrag idag kan nog bli tvungna att leva på rätt låg inkomst som pensionärer.
Citera
2025-12-16, 17:25
Medlem
Man har ju sänkt matmomsen i alla fall. Samt sänkt skatten på sparande för småsparare.
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Man skruvar åt städet kring allt möjligt just nu, men ändå ser vi inga förslag kring sänkta skatter på lönen, inte hellre några åtgärder kring skenande matpriser och annat, blåslampan är framme, men det verkar inte som att arbete ska löna sig speciellt mycket.

Återigen, allt detta skulle upphöra om vi förbjöd Islam, då försvinner människorna som är problemet.
Citera
2025-12-16, 17:28
Medlem
De som inte har några pensionsinbetalningar kommer ju fortsätta med motsvarande socialbidrag som kallas äldreförsörjningsstöd.
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Med stor sannolikhet kommer det aldrig bli 0 den dagen jag lämnar jordelivet.
Allmän pension är fast satt till livslång och inte tidsbegränsad.

Tanken med planering av bra pension är att leva på egen lön och inte bidrag. Ok har en period med studiebidrag men det har jag betalt tillbaka många gånger om samt de studielån jag behövde.

Det negativa är att den som tjänar bra även som pensionär åker på statlig skatt. Men det kan jag leva med men tycker synd om alla de som faktiskt har arbetat men får en kass pension. De som lever på bidrag idag kan nog bli tvungna att leva på rätt låg inkomst som pensionärer.
Citera
2025-12-16, 17:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Man har ju sänkt matmomsen i alla fall. Samt sänkt skatten på sparande för småsparare.
Sänkt skatt för pensionärer.
Citera
2025-12-16, 17:32
Medlem
Ja det är ju bra.
Citat:
Sänkt skatt för pensionärer.
Citera
2025-12-16, 17:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
De som inte har några pensionsinbetalningar kommer ju fortsätta med motsvarande socialbidrag som kallas äldreförsörjningsstöd.
Nja inte så mycket att hurra för

"För dig som är gift, sambo eller registrerad partner räknas 6 053 kronor per månad (2025) som skälig levnadsnivå. När du söker äldreförsörjningsstöd får du räkna med en skälig bostadskostnad som är upp till 3 750 kronor i månaden."

Jag tycker synd om de som faktiskt arbetat stor del av sitt liv och får låg pension.
Troligen ofta kvinnor som varit hemma med barn och jobbat deltid och de som jobbat i butik men inte på heltid.
Och alla de som har ingen eller låg tjänstepension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod
Citera
2025-12-16, 17:35
Medlem
Sen tillkommer väl bostadstillägg också skulle jag tro.
Citat:
Nja inte så mycket att hurra för

"För dig som är gift, sambo eller registrerad partner räknas 6 053 kronor per månad (2025) som skälig levnadsnivå. När du söker äldreförsörjningsstöd får du räkna med en skälig bostadskostnad som är upp till 3 750 kronor i månaden."

Jag tycker synd om de som faktiskt arbetat stor del av sitt liv och får låg pension.
Troligen ofta kvinnor som varit hemma med barn och jobbat deltid och de som jobbat i butik men inte på heltid.
Och alla de som har ingen eller låg tjänstepension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/ekonomiskt-stod/ansok-om-aldreforsorjningsstod
Citera
2025-12-16, 17:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jo men pensionen med garantipension blir bara 11907 kr/månad före skatt och till detta kan man få bostadstillägg. Sedan lite olika regler om man är gift/sambo eller ensamstående.
Citera
2025-12-16, 17:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Är du pensionär eller snart eller långt kvar?
Citera
2025-12-16, 17:41
Medlem
Ca 11 år tror jag.
Citat:
Är du pensionär eller snart eller långt kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in