Citat:
Ursprungligen postat av
Ghostman666
Jag tror att man får ha en billig bil som inte är för dyr..
Ofta förr i tiden så hjälpte alla föräldrar till att köra omkring barnen till matcher och andra aktiviteter..
Sedan ungdomar vill in till större städer och shoppa och gå på bio med mera..
Så jag tror att kronofogden ser mellan fingrarna så inte barnen kommer i en mobbing situation..
En Toyota avensis 2014 är inte av speciellt värde..
Hans VW Golf 2005 är väl så gott som värdelös i värde..
När jag nyss läste på kronofogden angående värde bil under stod det så här under en punkt...
Finns det andra, billigare alternativ? Om bilen är över ett visst värde (historiskt ca 60% av basbeloppet, men bedömningen kan ha ändrats) kan du behöva sälja den och behålla pengar för en enklare bil.
Jag tror att de menar vanliga bilar som inte kostar så mycket sprillans nya..
Jag vet inte överhuvudtaget varför hon kan ha sådana skulder....
Som jag har förstått det ifrån början så drog gubben ifrån henne innan tragedin..
Jag undrar om det kan handla om urkundsförfalskning och grovt bedrägeri...
Är förvisso inte ovanligt att ena parten kan dölja postgången.. När marken börjar brännas så drar eventuellt vederbörande..
Kan det gått till så tror du...
Jag funderar på just detta..
När kronofogden skickar beslut angående utmätning på hennes lön som jag läste här i tråden och i tidningarna, så kan hon kommit i ett liknande chocktillstånd eller psykos..
Jag vet inte när skulderna växte heller, är det något du har koll på..
Detta snackas om någon Karl har varit hos henne..
Om hon inte godkänt delgivning ifrån kronofogden så blir det handräckning istället..
Dessutom går genomsyn samtidigt om det finns något av värde...
När jag läser på kronofogden angående existensminimum så undrar jag hur många knegare som har så mycket betalt, efter att bostadskostnaden och tandläkare är redan avdragits...
Är skrämmande utveckling..
Nej... nu är vi inne i fantasier. För att de ens ska gå till fogden så ska hon först missat en hel del och de händer inte...
- inkasso bolag försökt få pengar och de ska medvetet då inte ha betalats eller inte kunnats betalats. Tar lång tid innan de skickar till fogden. De flesta bolagen drar på de.
- för att utmätning ska måste. Ska personen delges - delgivning skickas för underskrift med bankid eller delgivningsman letar upp personen.
- sedan skickas förslag på utmätning som är alla inkomster, allting man äger och likande. Konton kollas osv osv. Tex privatspar- till barn och vuxna tas, privata pensionkonton tas osv.
- sedan ges personen möjlighet att kommentera eller ändra i sin utmätning
- sedan skickas utmätningen till HR/Lön hos arbetsgivaren
Och sedan börjar en utmätning på lönen.
De är således en väldigt LÅNG process.
Så nej. Snarare ekonomiskt våld än urkund. I en seperation kan han vägra ta på sig kanske lån som egentligen är hans eller tvärtom .