2025-12-16, 14:11
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är din tolkning av det hela. Du har fått svar här & här.

Beslut om löneutmätning togs men själva utmätningen sker av lönen (27:e antar jag om hon jobbar inom kommunen).

Det är nog rätt enkelt så ingen mening att krångla till det: lägenheten hade han innan mordet men var inte folkbokförd där.
Mordet skedde troligtvis under mån kväll / natt & han har väl alibi då, kanske via ny flickvän el. jobbade sent så han var inte på mordplatsen.

Han blir släppt 11/12 & dagen efter, dvs 12/12, folkbokför (tar några minuter) han sig i den andra bostaden & kontaktade KF (& då blir hennes beslut per automatik ändrat till 12/12 eftersom han nu inte bor där från det datumet).
löneutmätningen startade den 12 Dec, att den dras på lönen vet jag ju såklart
"hade nyligen fått besked om löneutmätning – som skulle börja gälla från den 12 december."

Men varför tror du han kontaktade KF den 12?
Hon var ju redan död och det var ju hennes löneutmätning.

Jag tror att det var bestämt att hans adressändring skulle starta den 12 Dec, och att det var därför löneutmätningen skulle börja gälla samma dag.
Citera
2025-12-16, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
löneutmätningen startade den 12 Dec, att den dras på lönen vet jag ju såklart
"hade nyligen fått besked om löneutmätning – som skulle börja gälla från den 12 december."

Men varför tror du han kontaktade KF den 12?
Hon var ju redan död och det var ju hennes löneutmätning.

Jag tror att det var bestämt att hans adressändring skulle starta den 12 Dec, och att det var därför löneutmätningen skulle börja gälla samma dag.

Man kan inte bestämma när en utmätning ska starta......... de tar av lönen från lönekontoret
Citera
2025-12-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag tror att man får ha en billig bil som inte är för dyr..
Ofta förr i tiden så hjälpte alla föräldrar till att köra omkring barnen till matcher och andra aktiviteter..
Sedan ungdomar vill in till större städer och shoppa och gå på bio med mera..
Så jag tror att kronofogden ser mellan fingrarna så inte barnen kommer i en mobbing situation..
En Toyota avensis 2014 är inte av speciellt värde..
Hans VW Golf 2005 är väl så gott som värdelös i värde..

När jag nyss läste på kronofogden angående värde bil under stod det så här under en punkt...

Finns det andra, billigare alternativ? Om bilen är över ett visst värde (historiskt ca 60% av basbeloppet, men bedömningen kan ha ändrats) kan du behöva sälja den och behålla pengar för en enklare bil.

Jag tror att de menar vanliga bilar som inte kostar så mycket sprillans nya..

Jag vet inte överhuvudtaget varför hon kan ha sådana skulder....
Som jag har förstått det ifrån början så drog gubben ifrån henne innan tragedin..
Jag undrar om det kan handla om urkundsförfalskning och grovt bedrägeri...
Är förvisso inte ovanligt att ena parten kan dölja postgången.. När marken börjar brännas så drar eventuellt vederbörande..
Kan det gått till så tror du...
Jag funderar på just detta..
När kronofogden skickar beslut angående utmätning på hennes lön som jag läste här i tråden och i tidningarna, så kan hon kommit i ett liknande chocktillstånd eller psykos..

Jag vet inte när skulderna växte heller, är det något du har koll på..
Detta snackas om någon Karl har varit hos henne..
Om hon inte godkänt delgivning ifrån kronofogden så blir det handräckning istället..
Dessutom går genomsyn samtidigt om det finns något av värde...

När jag läser på kronofogden angående existensminimum så undrar jag hur många knegare som har så mycket betalt, efter att bostadskostnaden och tandläkare är redan avdragits...
Är skrämmande utveckling..

Nej... nu är vi inne i fantasier. För att de ens ska gå till fogden så ska hon först missat en hel del och de händer inte...
- inkasso bolag försökt få pengar och de ska medvetet då inte ha betalats eller inte kunnats betalats. Tar lång tid innan de skickar till fogden. De flesta bolagen drar på de.
- för att utmätning ska måste. Ska personen delges - delgivning skickas för underskrift med bankid eller delgivningsman letar upp personen.
- sedan skickas förslag på utmätning som är alla inkomster, allting man äger och likande. Konton kollas osv osv. Tex privatspar- till barn och vuxna tas, privata pensionkonton tas osv.
- sedan ges personen möjlighet att kommentera eller ändra i sin utmätning
- sedan skickas utmätningen till HR/Lön hos arbetsgivaren

Och sedan börjar en utmätning på lönen.

De är således en väldigt LÅNG process.

Så nej. Snarare ekonomiskt våld än urkund. I en seperation kan han vägra ta på sig kanske lån som egentligen är hans eller tvärtom .
Senast redigerad av Detvarbrade 2025-12-16 kl. 14:51.
Citera
2025-12-16, 14:43
Medlem
Citat:
Ofta förr i tiden så hjälpte alla föräldrar till att köra omkring barnen till matcher och andra aktiviteter..
Sedan ungdomar vill in till större städer och shoppa och gå på bio med mera..
Så jag tror att kronofogden ser mellan fingrarna så inte barnen kommer i en mobbing situation..

När jag nyss läste på kronofogden angående värde bil under stod det så här under en punkt...

Finns det andra, billigare alternativ? Om bilen är över ett visst värde (historiskt ca 60% av basbeloppet, men bedömningen kan ha ändrats) kan du behöva sälja den och behålla pengar för en enklare bil.

Jag vet inte överhuvudtaget varför hon kan ha sådana skulder....
Som jag har förstått det ifrån början så drog gubben ifrån henne innan tragedin..
Jag undrar om det kan handla om urkundsförfalskning och grovt bedrägeri...
Är förvisso inte ovanligt att ena parten kan dölja postgången.. När marken börjar brännas så drar eventuellt vederbörande..
Kan det gått till så tror du...
Jag funderar på just detta..
När kronofogden skickar beslut angående utmätning på hennes lön som jag läste här i tråden och i tidningarna, så kan hon kommit i ett liknande chocktillstånd eller psykos..

Jag vet inte när skulderna växte heller, är det något du har koll på..
Detta snackas om någon Karl har varit hos henne..
Om hon inte godkänt delgivning ifrån kronofogden så blir det handräckning istället..

När jag läser på kronofogden angående existensminimum så undrar jag hur många knegare som har så mycket betalt, efter att bostadskostnaden och tandläkare är redan avdragits...
Är skrämmande utveckling..

Du får inte ha bil om de exkluderar den ur utmätningen. De är alltså ingen rättighet under utmätning. De finns inte heller tak för värdet. De som avgör är om du har arbete på annan ort där du behöver bil, eller barnen körs långa sträckor. Bil för att nytta på fritid är bil no no. De kostar pengar som kronofogden anser inte ingår i deras norm. Så svar - nej hon hade inget behov av bilen och de var garanti under utmätningsbeslut.

Kör du en bil du ej och blir stoppas kan den biten tas för din utmätning för man anser att förare nyttjar bilen.

Kronofogden kan också ta smycken, jackor, värdesaker i hemmet. Ja allt som är av värde
Bankkonton, spar, privata isk, eller liknande tas först. Sedan bil om du inte kan bevisa att du måste ha den i arbete tex. Oavsett om bilen är 20.000.
Toyota från 2014 är värd mer än 20.000 dessutom
Citera
2025-12-16, 14:48
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Man kan inte bestämma när en utmätning ska starta......... de tar av lönen från lönekontoret
Det är kronofogden som bestämmer när, och iom hans adressändring den 12e och KF beslut att utmätningen startar just den 12e, så är det mest troligt att de kom överens med henne att den ska börja gälla den 12e. I.om separationen.
Citera
2025-12-16, 14:50
Bannlyst
Citat:
Det är din tolkning av det hela. Du har fått svar här & här.

Beslut om löneutmätning togs men själva utmätningen sker av lönen (27:e antar jag om hon jobbar inom kommunen).

Det är nog rätt enkelt så ingen mening att krångla till det: lägenheten hade han innan mordet men var inte folkbokförd där.
Mordet skedde troligtvis under mån kväll / natt & han har väl alibi då, kanske via ny flickvän el. jobbade sent så han var inte på mordplatsen.

Han blir släppt 11/12 & dagen efter, dvs 12/12, folkbokför (tar några minuter) han sig i den andra bostaden & kontaktade KF (& då blir hennes beslut per automatik ändrat till 12/12 eftersom han nu inte bor där från det datumet).

Korrekt.
Inom statliga myndigheter så betalas lönen också den 27e..
Jag påpeka tidigare i tråden att han troligtvis hade dragit innan och eventuellt med en ny kärlek.. jäkla liv blev det om det också..
När han blev släppt så fick han troligtvis hjälp med adressändring omedelbart av myndigheterna...
Idag när jag kollade på På ratsit står han på nya adressen. Men på mrkoll står han kvar som sammanboende på den gamla adressen....
Men beror väl på hur ofta sajterna uppdateras..

Har du någon information om han har flyttat sina ägodelar ifrån förra lägenheten....
Lägenheten är väl fortfarande avspärrad om jag förstår det rätt...
Då kan han inte kunna komma åt dessa på ett bra tag eller vad tror du...
Citera
2025-12-16, 15:12
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det är kronofogden som bestämmer när, och iom hans adressändring den 12e och KF beslut att utmätningen startar just den 12e, så är det mest troligt att de kom överens med henne att den ska börja gälla den 12e. I.om separationen.

KF jobbar inte så. Hade de gjort det skulle de få lägga massa utmätningar på is pga av ”den & den ska separera el. bli sambo” & vill vänta med betalning.

KF tog löneutmätningsbeslut i slutet av november samt nytt beslut (ändring av tidigare beslut) 12/12. Hon registrerades som avliden 16/12 så hos KF var hon ff vid liv i deras register.
Citera
2025-12-16, 15:12
Medlem
Spekulationerna om att utmätning skulle kunna vara orsak är antagligen en bidragande anledning, men skulle tror att separationen är den främsta orsaken.

Hela drömmen om kärnfamilj i villa med barn gick åt skogen, istället ser hon en framtid som ensamstående fattig mor, julen närmar sig och hon har inte ens råd till presenter till sonen. Juletid är också en tid då många väljer att avsluta sina liv.

Det är såklart hemskt att hon tog livet av sin son, men tror inte hon gjort det av ondska utan tror att hon tänkt att hon skonat sin son på samma vis som hon skonade sig själv från den mörka framtid hon såg.
Citera
2025-12-16, 15:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
KF jobbar inte så. Hade de gjort det skulle de få lägga massa utmätningar på is pga av ”den & den ska separera el. bli sambo” & vill vänta med betalning.

KF tog löneutmätningsbeslut i slutet av november samt nytt beslut (ändring av tidigare beslut) 12/12. Hon registrerades som avliden 16/12 så hos KF var hon ff vid liv i deras register.
Ok jag hade missat att det var ändring av beslut den 12:e, trodde det var beslut i Nov, som skulle träda i kraft 12e Dec. (och sen utmätas på lönen)

Men skumt (i mitt tycke) att mannen skulle ringa KF när han adressändrat, Ok om hon fortfarande levde men att ens tänka i de banorna när ens son har blivit mördad.

Som jag sagt tidigare så tyckte jag också det var skumt att adressändra så nära inpå, om det inte redan varit bestämt att adressändringen skulle ske 12e
Citera
2025-12-16, 15:36
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Korrekt.
Inom statliga myndigheter så betalas lönen också den 27e..
Jag påpeka tidigare i tråden att han troligtvis hade dragit innan och eventuellt med en ny kärlek.. jäkla liv blev det om det också..
När han blev släppt så fick han troligtvis hjälp med adressändring omedelbart av myndigheterna...
Idag när jag kollade på På ratsit står han på nya adressen. Men på mrkoll står han kvar som sammanboende på den gamla adressen....
Men beror väl på hur ofta sajterna uppdateras..

Har du någon information om han har flyttat sina ägodelar ifrån förra lägenheten....
Lägenheten är väl fortfarande avspärrad om jag förstår det rätt...
Då kan han inte kunna komma åt dessa på ett bra tag eller vad tror du...

Varför behöver man hjälp av myndigheter för omedelbar adressändring? Ibland är det som ingen i tråden bytt adress sedan 90-talet
Ett bank ID, Skatteverkets e-tjänst & det är klart inom några min. då du ser din nya adress.
På Ratsit syns ändringar snabbast för utomstående. MrKoll är sega.

Ja, man undrar ju hur utdragen separationen var. Jag tror hon levde för familjen & såg barnet / familjen som en förlängning av sig själv. Fasaden hade rämnat = kontrollförlust. Och vem var hon nu? Hon ville kanske inte separera.

Och hur länge han haft lägenheten. Ngn månad, månader, t.om år? En del lever dubbelliv under lång tid. Han kanske försvann dit då & då innan de bestämde sig för att separera. Eller rättare sagt: innan de gjorde det offentligt. För separerat har man oftast gjort på sätt & vis ändå - långt tidigare - innan man berättar för andra.
Citera
2025-12-16, 15:44
Medlem
Citat:

henne..

Är skrämmande utveckling…

KF utmäter som praxis inte bilar med ett värde under 30 000 kr. Det kan en skuldsatt ha hur många som helst. De kan också låta bilar av något högre värde gå om den behövs för att ta sig till jobb. Det räcker i princip att du hävdar att den behövs för att ta dig till jobbet eller köra barn till skolan så får du behålla den, de är inte så hårda.
Toyotan är värd ca 100 000 kr? Den utmäts i så fall, gissar att det redan skett. Eller ett löfte om att sälja den och köpa en billigare.

Det heter inte existensminimum längre och ja, du får behålla mycket av lönen. Speciellt om du har barn.
Citera
2025-12-16, 15:50
Medlem
Citat:
Varför behöver man hjälp av myndigheter för omedelbar adressändring? Ibland är det som ingen i tråden bytt adress sedan 90-talet
Ett bank ID, Skatteverkets e-tjänst & det är klart inom några min. då du ser din nya adress.
På Ratsit syns ändringar snabbast för utomstående. MrKoll är sega.

Du missar att man också måste ha en bostad att folkbokföra sig på. Eftersom han bor här själv, och inte tänkt ha ett eget rum för sonen måste det ordnats före mordet samt att det var planerat att sonen inte skulle bo där.
Var det en skenseparation? En av deras vänner planerade att fira nyår med dem vilket tyder på att hon inte kände till separationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in