2025-12-16, 11:24
Medlem
Vill man rädda bion skulle jag vilja fråga? Det känns som en relik och i ljust minne bevarad för alla oss som var med när det begav sig. Känns tyvärr som dåligt investerade pengar idag då varenda kotte har ett ordentligt system i hemmet där du i full bekvämlighet kan avnjuta en rulle till en bråkdel av priset?
Citera
2025-12-16, 11:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej.
Jag kan väl säga att jag i princip aldrig går på bio numera, på grund av att jag inte tycker det är en trivsam upplevelse.

Jag brukar gå en-två gånger per år med min guddotter som ännu inte fyllt 10. Reklamen innan ser ut som vilken annan jobbig reklam eller filmtrailer som helst. Det är epilepsiframkallande klippning och mycket höga ljud, där man ändå inte får sig en bra bild av filmen de försöker promota. Jag har faktiskt öronproppar i öronen de gånger jag går på bio. Jag får bokstavligen smärta i öronen under, och efter filmen annars. Det är rent obehagligt.

Jag går enbart på bio för att jag vill göra något fint med henne.
För min egen del så skiter jag fullständigt i biografer, det är inte lockande överhuvudtaget. Jag ser då mycket hellre en film i soffan hemma, utan reklam, och där jag har kontroll över dosan, och kan pausa, höja/sänka volymen efter behag.

Visst låter jag gammal och tråkig?

Men ja.. för att bio ska passa just mig, så har de otroligt mycket att jobba på, som såklart aldrig kommer ske.

Är många många år sedan jag sist var på bio då den enda biografen i stan är riktigt usel, sliten salong, och alltid fullt av MENAit yngel som skränar och har sig.
Citera
2025-12-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tror det största problemet är en störig publik. Man vill inte hamna i en salong där vissa individer pratar, bråkar, stör, använder mobiler osv. Det här är ju ett problem som är väldigt svårt, eller omöjligt, att komma till rätta med.

+priset.
Citera
2025-12-16, 11:33
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Vill man rädda bion skulle jag vilja fråga? Det känns som en relik och i ljust minne bevarad för alla oss som var med när det begav sig. Känns tyvärr som dåligt investerade pengar idag då varenda kotte har ett ordentligt system i hemmet där du i full bekvämlighet kan avnjuta en rulle till en bråkdel av priset?
Självklart vill man det! Att uppleva en film tillsammans med andra människor är en central del av upplevelsen.

Det är som jag skrev till en annan person här: det är ungefär som att jämföra att lyssna på musik i dina hörlurar och att höra ett band live - visst är det fantastiskt att lyssna på musik hur och när man vill, men det är inte samma sak.

Det är något speciellt som händer när man delar en upplevelse med andra.
Citera
2025-12-16, 11:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easydor
+priset.
Ja men absolut. Det hänger ihop. En familj vill inte riskera att lägga kanske 6-700 kr på en trevlig kväll för att sen hamna i Ramallah eller Mogadishu. Då stannar man hellre hemma.
Citera
2025-12-16, 11:46
Avslutad
Priserna är helt klart avgörande i kombination med materialet som visas. Hade det kommit något stort som Lord of the Rings så hade jag sett det på bio, men sådant produceras ju inte.
Och ofta så kan man se en trailer som ger intrycket av att detta är fan årets film och när man väl ser den på bio så är det de sämsta skräpet som har producerats. Vem fan vill gå på bio då? Inte jag iaf.
Citera
2025-12-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Jag har sett många kommentarer där folk nämnt att de inte gått på bio på flera år, att de istället mycket hellre föredrar att se på film hemma.

Skälen till detta är som oftast dyra priser, störiga publiker och medelmåttig kvalitet i bild och ljud.

Alla ovannämnda skäl är fullt förståeliga, men trots det kan man enligt mig inte separera film från bio - den gemensamma upplevelsen av en film är en fundamental aspekt av konstformen.

Trots det kan man inte förneka att möjligheten till hemmabio blivit dramatiskt förbättrad under de senaste åren, samtidigt som bioupplevelsen i mångt och mycket stått oförändrad.

Så, vad hade behövt göras för att ni skulle återvända till biosalongen?

Att titta på film över huvud taget är en förlegad aktivitet. Sitta still och titta på en skärm i 2 timmar. Och att dessutom inbilla sig att det skulle vara något positivt.

Inget skulle kunna få mig att gå på bio igen. Jag går inte ens med barnen. Tar med dem på aktiva aktiviteter istället.
Citera
2025-12-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddnacke
Vill man rädda bion skulle jag vilja fråga? Det känns som en relik och i ljust minne bevarad för alla oss som var med när det begav sig.

Precis så! Det är inget att rädda utan bättre att det förpassas till historieböckerna. Bion fyller inget som helst positivt syfte.
Citera
2025-12-16, 11:52
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Att titta på film över huvud taget är en förlegad aktivitet. Sitta still och titta på en skärm i 2 timmar. Och att dessutom inbilla sig att det skulle vara något positivt.

Inget skulle kunna få mig att gå på bio igen. Jag går inte ens med barnen. Tar med dem på aktiva aktiviteter istället.
Smaken är som baken förstås! Men om du känner så, får jag fråga vad du då gör här i filmforumet?
Citera
2025-12-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Smaken är som baken förstås! Men om du känner så, får jag fråga vad du då gör här i filmforumet?

Tråden åkte upp antingen i senaste poster eller aktuellt. Det var längesedan jag var på filmforumet.

Kan i och för sig vara intressant att diskutera filmer som Falling down, Eyes Wide Shut etc.
Citera
2025-12-16, 12:17
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Detta låter kanske rasistiskt men orsaken till att många inte går på bio är pga av högljudda invandrare.
Citera
2025-12-16, 12:35
Medlem
I biografen i min lilla stad får man vara ensam oftast. Det är trevligt men det känns ju att det inte kommer dröja länge tills det lägger ner helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in