Citat:
Ursprungligen postat av
BankarBenny
Jag har sett många kommentarer där folk nämnt att de inte gått på bio på flera år, att de istället mycket hellre föredrar att se på film hemma.
Skälen till detta är som oftast dyra priser, störiga publiker och medelmåttig kvalitet i bild och ljud.
Alla ovannämnda skäl är fullt förståeliga, men trots det kan man enligt mig inte separera film från bio - den gemensamma upplevelsen av en film är en fundamental aspekt av konstformen.
Trots det kan man inte förneka att möjligheten till hemmabio blivit dramatiskt förbättrad under de senaste åren, samtidigt som bioupplevelsen i mångt och mycket stått oförändrad.
Så, vad hade behövt göras för att ni skulle återvända till biosalongen?
I grunden måste filmindustrin bli intressant igen. Det är en viss typ av människor som dras till filmer som Fast and Furious 25 eller denna oändliga prideparad av hjältefilmer med woke budskap.
Därtill är priserna för höga. Gick med mitt barn på sportlovsvisning för halva priset och vi var fem personer i en något mindre salong. Även om filmen inte var mitt val, så var ju själva biografupplevelsen behaglig utan störning.
Sen är det ett otyg med dessa mindre salonger. Vad är vitsen när jag kan se filmen hemma på netflix om ett halvår? Storfilm ska ses på stor duk.
Men som sagt, i grunden är filmutbudet påvert och uttjatat.