2025-12-16, 10:35
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Framförallt bättre filmer.
Vem vill pröjsa 200 kr för en film som är full med woke-trams?
Sitta i trånga säten bredvid något illaluktande fetto som dessutom skall skicka sms under filmen.
Stanken av gamla popcorn ligger tung i lokalen och man får alltid någon lång tjomme framför sig.
Parkeringen är en mardröm och kostar långt över 100 kr.
Ljudet brukar vara sjukt högt på bion.

Allt detta summerat gör att jag hellre kollar på film hemma.
Jag kan pausa när jag vill.
Jag kan halvligga i min soffa som den feta valross jag är.
Jag kan själv bestämma volymen och ingen jävel sitter framför mig.

Nej, film är inte längre bäst på bio, den tiden har passerat.
Med dagens TV-skärmar och ljud så är det faktiskt bättre hemma.
Det var en ganska dyster syn på bio! Under mina senaste kanske tio biobesök har nog bara en av dem varit lite obekväm, annars har jag inte haft något direkt att anmärka.

Älskar också att kolla på film hemma, men det är trots allt inte riktigt samma sak. Hur man än vrider och vänder på det så är den gemensamma upplevelsen en central del av filmupplevelsen, som att gå på konsert för ens favoritband. En inspelning av konserten kan också vara fantastisk, men det är ändå inte samma grej.
Citera
2025-12-16, 10:44
Medlem
Sereenas avatar
Balansen mellan pris och upplevelse behöver balanseras, priset som det är nu är på tok för högt för att sitta i en trång salong full med kaosande MENAiter.

Och iaf I min stads enda salong så är utbudet uruselt, är typ 45% dubbad amerikansk barnfilm och 50% smal "kulturfilm" som visas om och om igen, och 5% "normala" filmer som visas en handful ggr.
Citera
2025-12-16, 10:47
Medlem
Bartman777s avatar
1. Porta alla blattar.
2. Konfiskera alla telefoner vid inträdet.
3. Återinför 2.0-ljud. Alltså standard stereo. Surroundljud må verka häftigt i teorin, men låter bara obalanserat och muppigt.
4. Sänk volymen, så man slipper sitta och få ont i öronen. Det är inte heller någon trevlig upplevelse.
5. Ta bort all reklam före filmen. Vi har betalat för att se filmen, då borde vi inte tvingas på reklam.

Jag tror det skulle ställa mycket till rätta
Senast redigerad av Bartman777 2025-12-16 kl. 10:53.
Citera
2025-12-16, 10:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BankarBenny
Förstår och kan hålla med, tyvärr är det ju så att när det kommer till kritan så tycks det vara den sortens filmer som säljer biljetter.

Men jag tycker ändå att vindarna vänt nu en del vad gäller åtminstone superhjältefilmer (tacka gud), och vi har haft en del bra skräckfilmer på bio under de senaste åren vilket också är kul.
Mindre biografer lockar ju med retroupplevelser, vilket jag tror är en positiv trend för att återuppliva biobesökandet. Jag ser gärna en gammal storfilm på bio igen. Men då är fönstret att göra det mindre, det blir ett event, vilket begränsar möjligheten för många att gå. Med det sagt är jag ändå positiv.

Sen är det väl en uppfostran till viss del. Föräldrar som tappat intresset tar inte sina barn, de har heller ingen lust att gå och se tecknad film med sina barn när de ser det 24/7 på TV'n idag.

Filmfestivaler tror jag är positiva i stort, men det känns som t ex Sthlm Film Festival blivit något annat än det var. Mindre festivaler, som Cinemafrica, Queer Cinema och Tempo är för riktade (men ändå kul att de väljer just biograf som medium).

Bruset är för högt idag. En "storfilm" som pushas idag kan hyras på Amazon Prime om tre månader, en cykel endast B-filmer drabbades av förr. Sen får väl också riktas en viss uppmärksamhet på bristande attention span hos den moderna människan. Är jag förmögen att sitta 3 timmar och se på något, betala dyr slant för det, och samtidigt fippla med telefonen?
Citera
2025-12-16, 10:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
1. Porta alla blattar.
2. Konfiskera alla telefoner vid inträdet.
3. Återinför 2.0-ljud. Alltså standard stereo. Surroundljud må verka häftigt i teorin, men låter bara obalanserat och muppigt.
4. Sänk volymen, så man slipper sitta och få ont i öronen. Det är inte heller någon trevlig upplevelse.
5. Ta bort all reklam före filmen. Vi har betalat för att se filmen, då borde vi inte tvingas på reklam.

Jag tror det skulle ställa mycket till rätta

5: Iaf i min barndom/ungdom så var biografreklamen lite egen och ofta ganska roande att se.
Citera
2025-12-16, 10:59
Moderator
Sun Rulers avatar
VIP-salongen på Heron City är helt ok med bekväma fåtöljer.
Citera
2025-12-16, 11:02
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tror det största problemet är en störig publik. Man vill inte hamna i en salong där vissa individer pratar, bråkar, stör, använder mobiler osv. Det här är ju ett problem som är väldigt svårt, eller omöjligt, att komma till rätta med.

Alla vet hur det var i det gamla Sverige. Hänsyn, respekt osv. Tyvärr är den tiden förbi.
Citera
2025-12-16, 11:06
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
5: Iaf i min barndom/ungdom så var biografreklamen lite egen och ofta ganska roande att se.
Okej.
Jag kan väl säga att jag i princip aldrig går på bio numera, på grund av att jag inte tycker det är en trivsam upplevelse.

Jag brukar gå en-två gånger per år med min guddotter som ännu inte fyllt 10. Reklamen innan ser ut som vilken annan jobbig reklam eller filmtrailer som helst. Det är epilepsiframkallande klippning och mycket höga ljud, där man ändå inte får sig en bra bild av filmen de försöker promota. Jag har faktiskt öronproppar i öronen de gånger jag går på bio. Jag får bokstavligen smärta i öronen under, och efter filmen annars. Det är rent obehagligt.

Jag går enbart på bio för att jag vill göra något fint med henne.
För min egen del så skiter jag fullständigt i biografer, det är inte lockande överhuvudtaget. Jag ser då mycket hellre en film i soffan hemma, utan reklam, och där jag har kontroll över dosan, och kan pausa, höja/sänka volymen efter behag.

Visst låter jag gammal och tråkig?

Men ja.. för att bio ska passa just mig, så har de otroligt mycket att jobba på, som såklart aldrig kommer ske.
Citera
2025-12-16, 11:09
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Priset har skenat, och bio är lyxkonsumtion folk drar in på om det måste prioriteras, 2 biobiljetter med lite snacks hamnar långt norr om en femhundralapp.

Priset!
Citera
2025-12-16, 11:11
Medlem
Har en jobb förmån som jag behöver använda upp så far på bio ibland.
En sak som bör bli mer standard är att ha en paus i mitten med långa filmer. Nu måste jag hålla koll på vätskedrickande tre timmar innan filmen börjar.
Jag köper inte dycka eller snacks på bion, jag vet att jag redan kommer vara rätt kissnödig vid slutet av filmen som det är.
Stor det filmupplevelsen? Kanske en aning men hemma så blir en film avbruten typ 3 gånger.
En paus låter mig köpa öl, dricka under film.. Paus, pissa och köpa mer öl.
Citera
2025-12-16, 11:13
Medlem
Se till så stolarna är skön att sitta 3h i.

Just nu även om du går till dyrare salonger (VIP osv) är det ändå många ställen där stolarna är extremt obekväma.

Det är en stor grej när man bokat bio att också få boka i en salong där man vet stolarna ens går att sitta bekvämt i.
Sjukt jobbigt och gör det omständigt att köpa biljetter.

Skulle det alltid vara bekvämt hade jag personligen gått oftare på bio.
Citera
2025-12-16, 11:14
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Mindre biografer lockar ju med retroupplevelser, vilket jag tror är en positiv trend för att återuppliva biobesökandet. Jag ser gärna en gammal storfilm på bio igen. Men då är fönstret att göra det mindre, det blir ett event, vilket begränsar möjligheten för många att gå. Med det sagt är jag ändå positiv.

Sen är det väl en uppfostran till viss del. Föräldrar som tappat intresset tar inte sina barn, de har heller ingen lust att gå och se tecknad film med sina barn när de ser det 24/7 på TV'n idag.

Filmfestivaler tror jag är positiva i stort, men det känns som t ex Sthlm Film Festival blivit något annat än det var. Mindre festivaler, som Cinemafrica, Queer Cinema och Tempo är för riktade (men ändå kul att de väljer just biograf som medium).

Bruset är för högt idag. En "storfilm" som pushas idag kan hyras på Amazon Prime om tre månader, en cykel endast B-filmer drabbades av förr. Sen får väl också riktas en viss uppmärksamhet på bristande attention span hos den moderna människan. Är jag förmögen att sitta 3 timmar och se på något, betala dyr slant för det, och samtidigt fippla med telefonen?
Håller med på alla punkter. Nu för tiden när man ser en trailer för en måttligt intressant film är man ju mycket mer benägen att tänka ”hmm, jag undrar när man kommer kunna streama den…?”, just för att de ofta kommer ut så snart efter premiären som du nämnde.

Men ja, det kanske är de där mer nischade tillfällena man ska söka sig till. Mindre event, festivaler och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in