Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Ett läkarteam på elva personer (där de flesta träffat flickan och mamman i åratal), ett barnsäkerhetsteam, socialen och två olika domstolar har ansett att mamman brustit i sin omsorg och överdrivit flickans sjukdom - jag utgår ifrån att deras tolkningar är valida och du gör inte det så vad som är vettigt eller inte kan diskuteras. Vi får ju bara den ena sidan av historien och jag är smart nog att inse att det finns en helt annan version också - att fatta detta tycker jag är att tänka vettigt.
Flickans egen mamma och hennes styvpappa är utbildade socionomer så jag tänker att de med din utgångspunkt är inkapabla till att tänka vettigt.
Jag förstår inte varför ditt släkte aldrig kan vara ärligt med hur LVU-processen faktiskt går till och vilken information domstolarna i praktiken fattar sina beslut på.
Domstolarna grundar sina beslut på socialtjänstens extremt vinklade uppgifter. Vad som faktiskt står i den underliggande dokumentationen, hur informationen har valts ut, sorterats eller klippts har domstolen ingen som helst insyn i. Det är just därför fall som Adam (fallet Adam uppdrag granskning) kunde inträffa. Och det är knappast ett undantag. I princip varje LVU-mål bär på samma strukturella brister, eftersom själva processen lider av djupa och systematiska rättssäkerhetsproblem.
Hur är det ens möjligt att socialtjänsten tillåts undanhålla bevis från domstol, nämnd, ombud och föräldrar? Det är klart att att socialtjänsten nästan alltid kommer att vinna domstolsprocesser med sådana bisarra villkor.
Om brottmålsprocessen fungerade på samma sätt hade omvärlden reagerat omedelbart. Då hade Sverige pekats ut som en rättsstat i fritt fall. Men när det gäller barn och LVU accepteras metoder som närmast hör hemma i en annan tid, utan att någon tycks höja på ögonbrynen.