2025-12-16, 10:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Orkar inte läsa fler av dina inlägg. Jag tycker det är sjukt beteende av dig att sitta på Flashback och ösa ur dig ogrundat hat mot socialen i inlägg efter inlägg efter inlägg. Du är besatt.

Det är inget ogrundat hat. Det är fakta från verkligheten som behöver komma till allmänhetens kännedom och det fina är att nu har även media vaknat och nya externa utredningar tillsätts i kommun efter kommun. Varför är det så tror du?
Citera
2025-12-16, 10:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nä, jag arbetar inte inom soc och jag har skrivit på flera ställen att jag har lyssnat på avsnitten men du är så uppe i dig själv och din agenda att du ignorerar vad jag och andra säger när vi är källkritiska.
Problemet med socialtjänsten är att de gömmer undan alla bevis bakom sekretess som föräldrarna behöver. Även för domstol och nämnd. Det leder till felaktiga och olagliga årslånga placeringar för miljonkostnader och lidande för barnen. Detta är är fakta om hur LVU-processen går till som inte syns i socialstyrelsens folder.

Citat:
Jag tycker det är fel att göra en vinklad "granskning" som har avsikten att framställa det som att socialen tar barn från deras föräldrar på lösa grunder.
Det är ju precis det socialtjänsten gör. En extremt vinklad granskning och vad som egentligen står i deras handlingar är undangömt för domstol, nämnd och föräldrar. Hur ska föräldrar kunna försvara sig i domstol med sådana bisarra villkor?

Citat:
Både mamman och styvpappan är dock utbildade socionomer så om man ska utgå ifrån dina fördomar borde just de vara helt inkompetenta och oförmögna att se vad som är bäst för ett barn.
Ja socionomer är kraftigt underutbildade för att ha en sådan makt över människors och barns liv. De behöver inte jobba inom barn och unga. Det finns mängder med skrivbordsjobb som socionomer kan jobba med också.
Citera
2025-12-16, 10:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Orkar inte läsa fler av dina inlägg. Jag tycker det är sjukt beteende av dig att sitta på Flashback och ösa ur dig ogrundat hat mot socialen i inlägg efter inlägg efter inlägg. Du är besatt.
Du visar tydligt de personliga egenskaper som jag tror är grunden för problemen med både vården och socialtjänsten. Du orkar inte ta till dig argument och bemöter det som inte passar dig med osakligheter, lögner, anklagelser och personangrepp. När vårdpersonal och tjänstemän beter sig på samma sätt havererar systemet. Och det är vad som faktiskt händer.
Citera
2025-12-16, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ett läkarteam på elva personer (där de flesta träffat flickan och mamman i åratal), ett barnsäkerhetsteam, socialen och två olika domstolar har ansett att mamman brustit i sin omsorg och överdrivit flickans sjukdom - jag utgår ifrån att deras tolkningar är valida och du gör inte det så vad som är vettigt eller inte kan diskuteras. Vi får ju bara den ena sidan av historien och jag är smart nog att inse att det finns en helt annan version också - att fatta detta tycker jag är att tänka vettigt.
Flickans egen mamma och hennes styvpappa är utbildade socionomer så jag tänker att de med din utgångspunkt är inkapabla till att tänka vettigt.

Jag förstår inte varför ditt släkte aldrig kan vara ärligt med hur LVU-processen faktiskt går till och vilken information domstolarna i praktiken fattar sina beslut på.

Domstolarna grundar sina beslut på socialtjänstens extremt vinklade uppgifter. Vad som faktiskt står i den underliggande dokumentationen, hur informationen har valts ut, sorterats eller klippts har domstolen ingen som helst insyn i. Det är just därför fall som Adam (fallet Adam uppdrag granskning) kunde inträffa. Och det är knappast ett undantag. I princip varje LVU-mål bär på samma strukturella brister, eftersom själva processen lider av djupa och systematiska rättssäkerhetsproblem.

Hur är det ens möjligt att socialtjänsten tillåts undanhålla bevis från domstol, nämnd, ombud och föräldrar? Det är klart att att socialtjänsten nästan alltid kommer att vinna domstolsprocesser med sådana bisarra villkor.

Om brottmålsprocessen fungerade på samma sätt hade omvärlden reagerat omedelbart. Då hade Sverige pekats ut som en rättsstat i fritt fall. Men när det gäller barn och LVU accepteras metoder som närmast hör hemma i en annan tid, utan att någon tycks höja på ögonbrynen.
Citera
2025-12-16, 10:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad som är obehagligt är att du i inlägg efter inlägg försvarar ren terrorism mot Sveriges medborgare från statens tjänstemän utan ansvar. Det om något är sjukt. Enda sättet du kan lära dig vad som är fel är nog att själv utsättas för detta där dina egna barn ligger i potten. Fram till dess gör du bara landet en otjänst genom ett sprida din propaganda som dessutom är både felaktig och missvisande, eftersom du inte berättar hela historien om hur LVU-processen faktiskt går till. Domstol fattar beslut... ja så är det. Men på kraftigt vinklade uppgifter som kommer från hemligt underlag inlåst på soc kontor.
Citera
2025-12-16, 11:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du visar tydligt de personliga egenskaper som jag tror är grunden för problemen med både vården och socialtjänsten. Du orkar inte ta till dig argument och bemöter det som inte passar dig med osakligheter, lögner, anklagelser och personangrepp. När vårdpersonal och tjänstemän beter sig på samma sätt havererar systemet. Och det är vad som faktiskt händer.

Historien återupprepar sig. Så här höll tjänstemännen på under Hitlers och Stalins tid också. Staten hade alltid rått oavsett vilka bevis som fanns. Tyvärr är denna typ av debattör ganska vanlig och oerhört farlig på många sätt. Tur är att fakta alltid vinner i slutändan och att totalitära regimer förr eller senare faller när staten går för långt.
Citera
2025-12-16, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Historien återupprepar sig. Så här höll tjänstemännen på under Hitlers och Stalins tid också. Staten hade alltid rått oavsett vilka bevis som fanns. Tyvärr är denna typ av debattör ganska vanlig och oerhört farlig på många sätt. Tur är att fakta alltid vinner i slutändan och att totalitära regimer förr eller senare faller när staten går för långt.

Till saken hör också, hur fan hamnar man i konflikt med soc och i klorna på dom?

Jag har levt ett helt liv utan kontakt med soc, jag känner en massa familjer som aldrig behövt ha och göra med soc, för mig som utomstående känns det helt obegripligt att en i övrigt normalt fungerande familj helt utan anledning ska få barnen omhändertagna, jag har aldrig sett det och aldrig hört talas om det...
Citera
2025-12-16, 11:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Till saken hör också, hur fan hamnar man i konflikt med soc och i klorna på dom?

Jag har levt ett helt liv utan kontakt med soc, jag känner en massa familjer som aldrig behövt ha och göra med soc, för mig som utomstående känns det helt obegripligt att en i övrigt normalt fungerande familj helt utan anledning ska få barnen omhändertagna, jag har aldrig sett det och aldrig hört talas om det...
Det är åtskilliga uppdrag granskning, kalla fakta och andra nyhetsinslag som visar på att detta händer ofta.

Det är en enkel google sökning bort.
Citera
2025-12-16, 11:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det finns tusen olika sätt du kan hamna i konflikt med soc. Ditt barn kan må dåligt av olika orsaker som inte behöver bero på ditt föräldraskap. Ditt barn kan ha NPF. Ditt barn kan gå i skola som inte kan tillgodose ditt barns behov. Du kan hamna i konflikt med någon som lämnat en orosanmälan som soc tror på.

kort sagt... vad som helst kan hända. Och det värsta av allt. Soc behöver inga bevis ... alls, för att ta ditt barn ifrån dig på obestämd tid. När du fattat detta så förstår du vilket hot detta är mot demokratin.
Citera
2025-12-16, 11:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Antalet barn och unga som har kontakt med psykiatrin och socialtjänsten (det hänger ofta ihop) har ökat lavinartat under många år. Om du inte känner någon drabbad kan det bero på att du har ett litet kontaktnät. Situationen i Sverige är helt ohållbar sedan decennier.
Citera
2025-12-16, 11:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Antalet barn och unga som har kontakt med psykiatrin och socialtjänsten (det hänger ofta ihop) har ökat lavinartat under många år. Om du inte känner någon drabbad kan det bero på att du har ett litet kontaktnät. Situationen i Sverige är helt ohållbar sedan decennier.

1 av 20 barn placeras under sin uppväxt. De flesta "frivilligt" men under hot om LVU. Det säger allt vi behöver veta.

Vissa verkar sova under en sten, men nu har det i vart fall blivit varnade. Det värsta är att det här vansinnet kostar flera tusenlappar per år och skattebetalare utan att man i forskning kan visa att det är bra för barn att flyttas runt som om de vore nåt slags paket.
Citera
2025-12-16, 11:51
Medlem
Det enda man egentligen vet i detta ärendet är att flickan så fort hon kom till jourfamilj:
- Började äta mat
- Slapp sond och invasiva ingrepp
- Går hela dagar i skolan och leker vilt och fritt med sina kompisar ("Jag har fått hela NIO kompisar!" som tjejen själv så gulligt skrev i ett brev)
- Inte uppvisar ångestmässiga psykosomatiska symptom såsom trötthet, yrsel, illamående, magont och dylika symptom som mamman hela tiden läste in att flickan hade. Klart ett barn börjar uppvisa alla dom symptomen av ren ångest, oro och skräck utifrån att ens caregiver hela tiden skannar av en i jakt på symptom, och att man som barn så får oerhört stark ångest och oro över den egna hälsan (och förälderns dåliga mående, då föräldrarnas mående så tydligt avgörs av ens egen symptombild varje dag. Barnet känner ju av att förälderns måendet är helt beroende på vilka symptom föräldern inbillar sig att man har dag ut och dag in).

Beslutet att omhänderta flickan var så solklart helt rätt, hennes mående och förmågor i dag visar verkligen att beslutet var livsomvälvande för flickan. Hoppas så det står fast, men att flickan ändå kan ha umgänge med föräldrarna och syskon i framtiden. När mamman väl insett att flickans hälsa äntligen är god, och glädjas åt att hennes tjej nu når bra. Och att dottern behöver bo i ett hem där mammans nästan paranoida symptomtolkning och oro inte tar över vardagen. Skulle vara fint att se att mamman kunde släppa sin egen sorg över separationen från barnet (och lägga sin rättshaverism åt sidan så hennes tjej nu äntligen får fortsätta må bra för första gången i livet. Både psykiskt och fysiskt)
Senast redigerad av Lilla.My. 2025-12-16 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in