2025-12-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du passar du nog utmärkt som SOC-tant.

Finns inte en chans att en vettig människa hade gjort den tolkningen.

Ett läkarteam på elva personer (där de flesta träffat flickan och mamman i åratal), ett barnsäkerhetsteam, socialen och två olika domstolar har ansett att mamman brustit i sin omsorg och överdrivit flickans sjukdom - jag utgår ifrån att deras tolkningar är valida och du gör inte det så vad som är vettigt eller inte kan diskuteras. Vi får ju bara den ena sidan av historien och jag är smart nog att inse att det finns en helt annan version också - att fatta detta tycker jag är att tänka vettigt.
Flickans egen mamma och hennes styvpappa är utbildade socionomer så jag tänker att de med din utgångspunkt är inkapabla till att tänka vettigt.
Citera
2025-12-16, 09:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jo, jag tycker att det är väldigt luddigt och otydligt. Och om det vore så enkelt att det är vården som ligger bakom allt skulle flickan aldrig ha omhändertagits.
Det är inte luddigt eller otydligt. Möjligheten att SR Kaliber ger en missvisande bild finns förstås men VARFÖR skulle de riskerna en medieskandal och förlorat förtroende genom att göra det? Alla som vet hur dysfunktionell vården och socialtjänsten kan vara känner igen det här. Det är mycket sjukt.
Citera
2025-12-16, 09:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ett läkarteam på elva personer (där de flesta träffat flickan och mamman i åratal), ett barnsäkerhetsteam, socialen och två olika domstolar har ansett att mamman brustit i sin omsorg och överdrivit flickans sjukdom - jag utgår ifrån att deras tolkningar är valida och du gör inte det så vad som är vettigt eller inte kan diskuteras. Vi får ju bara den ena sidan av historien och jag är smart nog att inse att det finns en helt annan version också - att fatta detta tycker jag är att tänka vettigt.
Flickans egen mamma och hennes styvpappa är utbildade socionomer så jag tänker att de med din utgångspunkt är inkapabla till att tänka vettigt.
Ja, precis som jag sa. Du hör verkligen hemma på SOC med den tolkningsförmågan.

Du har blivit påkommen åtskilliga gånger med att fara med lögn och osanning i tråden.

Precis som de som gjorde utredningen.

Och bara dubblar upp.

Precis som de som gjorde utredningen.

Fan vad vidrig du är hah!
Senast redigerad av Ajogen 2025-12-16 kl. 09:44.
Citera
2025-12-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Uppsala straffade mamman för att hon ifrågasatte deras kompetens och de förtjänar fängelse på grund av det.

Verdina förstår inte att Uppsala råkar ha fler än 10 mediala fall under sig. Tre av dem är väldigt allvarliga fall ned dödlig utgång. Det är ingen bra kommun att få sina barn omhändertagna i.
Citera
2025-12-16, 09:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, ingen ansvarig inom vården eller socialtjänsten tar något ansvar utan alla hänvisar till andra. Och flickan har varit felbehandlad i åratal. Detta är ett fullständigt haveri och en skandal.
Citera
2025-12-16, 09:50
Medlem
Hade jag varit mamman hade jag nog flyttat
Nån borde varnat henne
Livsfarliga männsikor
Citera
2025-12-16, 09:51
Medlem
Citat:

Nu ska vi se... Ett läkarteam på elva personer som har träffat flickan sedan födseln anmäler mamman för MBP fastän samma team har diagnostiserat flickan med just en sjukdom... ett "barnsäkerhetsteam" (vad fan nu det är?) och sedan Uppsala kommuns socialnämnd (som har varit i UG tre gånger och har 10 mediala fall)...Eftersom vi har politiska domstolar i Sverige är inte förvaltningsdomstolarna sakkunniga. Därför kommer de att bifalla ansökan i 99% av fallen, så länge som socialhandläggaren kan skriva en juridiskt korrekt framställan.

Ja givetvis finns det "en annan version", nämligen socialens version. Det vet vi alla. Men det betyder inte att denna version är korrekt och sann.
Citera
2025-12-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det går inte att följa dina tankar. Det är läkarna som ordinerar läkemedel. Sedan är det antingen sjuksköterska eller vårdnadshavare som administrerar och ger läkemedel till barnet,beroende på om det är HSL eller egenvård. I hemmet är det givetvis egenvård. Vad är det för "starkare mediciner" du menar och varför får du för dig att dessa mediciner skulle göra så att barnet skolvägrar?

Är du källkritisk? Tillåt mig småle.. Du är så klar vän med våra sociala myndigheter att du inte kan ta åt dig kritik när vi mer erfarna påtalar att pendeln slår åt båda hållen. Det är heller ingen nyhet att socionomer i grunden är helt värdelösa på att bedöma vad som är bäst för ett barn (professionellt). Men föräldrarna är föräldrar till SITT barn och det är aldrig bra att placera ett barn från en frisk familj och sätta barnet i ett fosterhem.

Jag har inte tagit upp några fall i denna tråd. Det jag gjorde var en jämförelse. Sedan är det du kallar "oväsentligheter" högst väsentliga i det här fallet. För du tror av någon anledning att fosterfamiljen plötsligt har kompetensen och intresset att ge rätt mediciner och öka matintaget. Men du har ingen som helst insyn i HUR detta görs, där barnet likväl kan ignoreras i sitt fosterhem och tvingas att äta som ett "normalt" barn. Att socialtjänsten skulle kontrollera detta är en stor myt då de inte följer upp några placeringar.

Den som inte kan tänka objektivt är du och det har ett dussin skribenter redan påpekat för dig.

Om du med erfarenhet menar att du suttit på Flashback i åratal och tjafsat med folk i 36000 inlägg så kan jag bara konstatera att vi ser helt olika även på detta. Att jag tycker annorlunda än de flesta typiska flashbackare tar jag som ett gott och sunt tecken
Ja, en läkare skriver ut en medicin men om sedan patienten eller den som ska ge patienten medicinen väljer att inte ge medicinen som den ska ges är ju inte läkarens fel. Näringen kanske ska ges i en viss mängd utifrån vikt och det är mamman som inte fattat att hon ska ge mer till en 8-åring än en 2-åring för att uppnå 100%. Vårdpersonalen har ifrågasatt varför flickan inte orkat med sina skoldagar trots näringslösningen och mamman borde för länge sedan ha reagerat på detta också genom att undersöka om näringen är fullgod eller om man borde ändra något. Det hela känns som sagt medvetet otydligt i alla detaljer som hade varit viktiga för att verkligen förstå fallet.
Citera
2025-12-16, 10:02
Medlem
Citat:
Nu ska vi se... Ett läkarteam på elva personer som har träffat flickan sedan födseln anmäler mamman för MBP fastän samma team har diagnostiserat flickan med just en sjukdom... ett "barnsäkerhetsteam" (vad fan nu det är?) och sedan Uppsala kommuns socialnämnd (som har varit i UG tre gånger och har 10 mediala fall)...Eftersom vi har politiska domstolar i Sverige är inte förvaltningsdomstolarna sakkunniga. Därför kommer de att bifalla ansökan i 99% av fallen, så länge som socialhandläggaren kan skriva en juridiskt korrekt framställan.

Ja givetvis finns det "en annan version", nämligen socialens version. Det vet vi alla. Men det betyder inte att denna version är korrekt och sann.

Nä, läkarna på Akademiska sjukhuset i Uppsala och läkarna i Örebro och tingsrätten och kammarrätten och alla andra som varit inblandade i fallet är naturligtvis helt inkompetenta...tur att vi har människor som du Methos som vet hur allting egentligen ska fungera
Citera
2025-12-16, 10:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Det kan också påpekas att en barnläkare som vare sig träffat barnet eller familjen upplyste socialtjänsten om att barnet måste omhändertas omedelbart annars skulle mamman kunna förgifta det genom droppslangen. Hur skruvat är inte det?

En sådan läkare skulle givetvis utredas för oskicklighet och lämplighet för yrket av IVO och HSAN. Men det är bara IVO som kan anmäla till HSAN och IVO har aldrig fungerat på avsett vis. Det hela är som sagt mycket sjukt.
Citera
2025-12-16, 10:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nä, läkarna på Akademiska sjukhuset i Uppsala och läkarna i Örebro och tingsrätten och kammarrätten och alla andra som varit inblandade i fallet är naturligtvis helt inkompetenta...tur att vi har människor som du Methos som vet hur allting egentligen ska fungera
Vilket märkligt inlägg eftersom det är information som framkommit som avslöjar inkompetensen.
Citera
2025-12-16, 10:09
Medlem
Citat:

Läkaryrket hade ett högt rykte och hög status förut, tills läkarna började släppa hem dödligt sjuka barn med lite alvedon (barnen dog sedan hemma). Läkaryrket hade hög status tills de hade inkompetensen att ge barn med kasseinallergi matersättning med kassein, så allvarligt att barnen rasade i vikt av att inte kunna ta upp näringen, då all näring forsade ut ur barnet. Så nej, jag har inget till övers för Uppsalas sjukvård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in