Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-15, 19:07
Medlem
godboys avatar
Jag har inte varit på ett julbord som saknar kaffe. Tycker det verkar väldigt korkat att inte ha med det.

Åt förresten ett av mina bästa julbord i år. Var på konferens som förestods av ett utländskt företag på ett bättre hotell där vi även hade konferensen. Vi hade fritt julbord och fri bar. Vi var ca 40 pers och alla skötte sig fint. Ingen som betedde sig som ett fyllo.
Citera
2025-12-15, 19:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Företaget betalade för ett julbord. Ett paketpris per person. Sånt de flesta resturanger erbjuder runt juletider och som många företag/privatpersoner köper.

Min fråga var om inte kaffe i sådana fall redan bör ingå? Men du kanske inte förstod.
Min högst personliga åsikt är att kaffe/te ska ingå i ett julbord. Precis som att jag anser att dessa två drycker ska ingå i alla bufféer.

Just på ett julbord ska åtminstone ett glas glögg ingå, antingen som välkomstdryck eller som del av bufféen och givetvis är det okej om det bara är alkoholfritt och att man får köpa vinglögg själv, bordsvatten (med och utan kolsyra, spelar ingen roll om det är kapsylflaskor med ramlösa eller karaffer från sodastreamen), samt kaffe och te efter maten. Helst ska julmust också ingå, men jag kan lättare acceptera att den drycken kostar extra än att kaffe och te kostar extra.

En buffé i Sverige som inte ger en kaffe på maten? Vad är det för trams? (Men det får man väl inte säga längre i det här landet?! )

Kort och gott: kaffe och te ska ingå i en buffé, vilket inkluderar julbord.
Citera
2025-12-15, 20:51
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Företaget betalade för ett julbord. Ett paketpris per person. Sånt de flesta resturanger erbjuder runt juletider och som många företag/privatpersoner köper.

Min fråga var om inte kaffe i sådana fall redan bör ingå? Men du kanske inte förstod.

Jag förstår och utan att vara flashback dryg så undrar jag då vad ditt företag köpt dvs avtalat med restaurangen om vad som ska erbjudas på julbordet. Det lär ha framgått en meny eller liknande tänker jag.
Huruvida restaurangen är snål som resonerar som dom gör är ju svårt att veta. De kanske har 1% marginal och 40 gratis paket kaffe under en julsäsong förstör hela affären. Det är svårt att veta, men jag håller förövrigt med och hade blivit sne om någon nekade kaffe på ett julbord …
Citera
2025-12-15, 23:10
Medlem
Jag älskar julbord och har varit på många, men jag har nog bara varit på ett julbord där kaffet inte ingick och det var med jobbet. Julbordet drevs av en arab och var såklart därefter, bland annat pga att köttbullarna blev uppätna i stort sett direkt och blev inte påfyllt på hela serveringen. Så de som äter julbord som man ska såklart inte hade en chans att få några eftersom de som saknar lite bildning kring hur man äter julbord redan åt upp dem på deras första vända. Men chefen som hade bokat in företaget på två olika sittningar tog ett snack med ägaren och sa att vi var missnöjda och avbokade sittning nr 2. Araben försökte slingra sig med att de skulle bjuda på kaffet nästa gång, men det var för sent.
Citera
2025-12-15, 23:12
Medlem
Schnyggves avatar
Skulle bli sjukt irriterad om jag är på julbord som kostar 700-1200 och kaffe måste köpas till...
Är mer en servicefråga, är hellre utan alkohol typ...men om det ska ha 35:- för en skvätt kaffe på ett jättedyrt julbord då skulle det koka en smula...
Citera
2025-12-16, 00:40
Medlem
Korkad resturang som inte låter det ingå. Julbordet kostar garanterat några hundralappar. Dom skulle ju till och med lägga till en 10a i totalpriset för täcka upp för kaffekostnaden utan att gästen skulle tänka något mer kring det.

Kaffe ska bara ingå. Punkt
Citera
2025-12-16, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Skulle bli sjukt irriterad om jag är på julbord som kostar 700-1200 och kaffe måste köpas till...
Är mer en servicefråga, är hellre utan alkohol typ...men om det ska ha 35:- för en skvätt kaffe på ett jättedyrt julbord då skulle det koka en smula...

Känns lite taffligt att bjuda på bryggkaffe när julbordet är så pass dyrt.
Citera
2025-12-16, 01:44
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Känns lite taffligt att bjuda på bryggkaffe när julbordet är så pass dyrt.

Eh va? Taffligt att kaffe ingår...ja verkligen det borde kosta 60:- extra!
Citera
2025-12-16, 01:49
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Nej man ska inte dricka kaffe på julbord! Därför ingår det ej!
Citera
2025-12-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Nej man ska inte dricka kaffe på julbord! Därför ingår det ej!

Vad ska man dricka då?
Citera
2025-12-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Eh va? Taffligt att kaffe ingår...ja verkligen det borde kosta 60:- extra!

Bryggkaffe?
Citera
2025-12-16, 02:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vad ska man dricka då?
Julmust är ett måste och glögg inte grogg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in