Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-15, 15:26
Bannlyst
Jag var på julbord i helgen, där fick man ta hur mycket kaffe och te som helst. Jag ser det som en självklarhet
Senast redigerad av Tesomiw 2025-12-15 kl. 15:31.
Citera
2025-12-15, 15:29
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Var på julbord med jobbet. Helt okej mat. Inget över det vanliga men inte heller dåligt. Servicen var bra. De var snabbt framme och plockade använda tallrikar och fyllde på med maten.

Dock hittade jag inte kaffet när det var dags för julgröten och den andra fikan. En kollega sa till mig att det inte är säkert att det ingår vilket jag först trodde var ett skämt. Jag frågade personalen som då sa att det får man köpa extra om man vill ha. Mycket märkligt. Detta har aldrig hänt mig innan.

Så min fråga till Flashback är följande: Har du varit med om något liknande? Borde inte kaffe ingå i ett julbord?

Är du dum?
Om ditt företag inte betalat för kaffet så ingår det väl inte?
Tyvärr är kaffet lite för dyrt för att bjuda på numera. Restaurangen kanske inte har så feta marginaler på julborden.
Citera
2025-12-15, 15:31
Medlem
Jordgubbes avatar
"Finns det svenskt kaffe på hotellet?"
https://youtu.be/C-BbaT9ovQU?t=24

Alltså, är inte frågan rätt futtig? Man betalar kanske 1 400 spänn för traditionellt överdåd ... men retar sig på att morgonkaffet felas?
Citera
2025-12-15, 15:44
Medlem
Nycticoraxs avatar
Superviktigt för svensken att få kaffe. På julborden är det extra viktigt, för att många är nyktra och ska köra bil hem. Man blir lätt lite sömnig av mycket mat, så man måste ha något uppiggande.

Har nog själv varit på sittning där man fick köpa till. Men skulle nog gissa på att det var en miss från de som bokade.

Svenska restauranger borde fatta att det ska ingå. Svensken är inte kräsen. Ett par kannor bryggkaffe som man kan hämta själv från. Lägg på några kronor på notan.
Citera
2025-12-15, 15:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Med tanke på vad ett julbord generellt kostar, borde kaffe alltid ingå. Dessutom är det som serveras billiga råvaror.
Citera
2025-12-15, 16:18
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Aldrig varit på ett julbord där det inte ingår kaffe. Körde du julbord på Olearys i Arvika eller?
Citera
2025-12-15, 16:26
Medlem
Låter som någon keff håla med muslimskt allahbord där inte kava skulle ingå till maten.
Citera
2025-12-15, 16:43
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Är du dum?
Om ditt företag inte betalat för kaffet så ingår det väl inte?
Tyvärr är kaffet lite för dyrt för att bjuda på numera. Restaurangen kanske inte har så feta marginaler på julborden.

Företaget betalade för ett julbord. Ett paketpris per person. Sånt de flesta resturanger erbjuder runt juletider och som många företag/privatpersoner köper.

Min fråga var om inte kaffe i sådana fall redan bör ingå? Men du kanske inte förstod.
Citera
2025-12-15, 16:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Var på julbord med jobbet. Helt okej mat. Inget över det vanliga men inte heller dåligt. Servicen var bra. De var snabbt framme och plockade använda tallrikar och fyllde på med maten.

Dock hittade jag inte kaffet när det var dags för julgröten och den andra fikan. En kollega sa till mig att det inte är säkert att det ingår vilket jag först trodde var ett skämt. Jag frågade personalen som då sa att det får man köpa extra om man vill ha. Mycket märkligt. Detta har aldrig hänt mig innan.

Så min fråga till Flashback är följande: Har du varit med om något liknande? Borde inte kaffe ingå i ett julbord?
Ja, det verkar väldigt snålt. Ofta ingår ju kaffe och en kaka på en helt vanlig lunchrestaurang.
Citera
2025-12-15, 17:09
Medlem
Vilket jävla trauma du hamnade i asså,tror du att du nångång blir helt återställd efter detta?
Citera
2025-12-15, 18:22
Medlem
WitchcultTodays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Vem dricker kaffe på julbord? Det är väl mest julmust man dricker?

De vuxna? Man avrundar med kaffe efter man ätit.
Citera
2025-12-15, 18:56
Medlem
Serveras ändå bara blask kaffe
Bättre dricka kolsyrat citrusvatten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in