2025-12-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
På kort sikt kan allt möjligt slå bitcoin, inklusive pappersguld och papperssilver. Jag placerar inte på det sättet dock utan mer långsiktigt. Och då är pappersguld och papperssilver uteslutet. Dels för att priset redan har gått upp, dels på grund av den mer systemiska bråkdelsreservrisken.

Och du tycker inte att långsiktig investering kräver mer diversifiering?

Även små risker kan - om de blir verklighet - bli fullkomligt förödande.

Kryptot knäcks av kvantdatorer innan protokollet hunnit uppdateras för att säkra upp den risken?

Extrem och koordinerad reglering från flera stora ekonomier?

Nytt alternativ till BTC som av något fundamentalt skäl är betydligt bättre?

Kan tänka mig fler saker här, men poängen är att det är en farlig väg att gå att inte diversifiera i just långsiktiga investeringar.
Citera
2025-12-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vad får er att tro det?

Bullmarket har alltid slutat 4e kvartalet 1 år efter halveringen och retail är inte ens här.
Altcoins har gått piss och åter piss.
Ädemetaller är all time high, ukrianakriget fortsätter och finns många som oroar sig över inflation och ränta.

Låt oss höra varför du tror att det INTE är över?
Citera
2025-12-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Bullmarket har alltid slutat 4e kvartalet 1 år efter halveringen och retail är inte ens här.
Ädemetaller är all time high, ukrianakriget fortsätter och finns många som oroar sig över inflation och ränta.

Jag skulle inte för tillfället vilja påstå att vi är i en haussemarknad, men så länge vi inte går ner under 74-75k är vi inte i en regelrätt bitcoinbaissemarknad heller.

Finge vi se en lokal topp minst över 96k, helst uppåt 110k, så skulle det att argumentera för att haussetrenden faktiskt är intakt.
Citera
2025-12-15, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Och du tycker inte att långsiktig investering kräver mer diversifiering?

Även små risker kan - om de blir verklighet - bli fullkomligt förödande.

Kryptot knäcks av kvantdatorer innan protokollet hunnit uppdateras för att säkra upp den risken?

Extrem och koordinerad reglering från flera stora ekonomier?

Nytt alternativ till BTC som av något fundamentalt skäl är betydligt bättre?

Kan tänka mig fler saker här, men poängen är att det är en farlig väg att gå att inte diversifiera i just långsiktiga investeringar.

Jag är mer bekymrad över de saker man inte har tänkt på än ovanstående.

De flesta alternativen har etter värre risker, men fysiska ädelmetaller (som dock är för dyra nu) är vettigt som diversifiering, liksom kanske en skogsfastighet eller dylikt (som emellertid för med sig en rad andra risker, inte minst regulatoriska sådana).

Det blir nog att fortsätta att inte göra något särskilt.
Citera
2025-12-15, 15:01
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Halveringsmönstret är historiskt ett mönster, inte en naturlag. Varje cykel har sett olika ut och marknaden är idag betydligt mer institutionell med ETF:er, bolag och långsiktigt kapital. Det gör att cykler ofta förlängs och tappar den perfekta symmetrin från tidigare år.

Retail är fortfarande inte här. Det syns tydligt i sökintresse, sociala medier och i vardagen. Vid verkliga toppar är euforin total och krypto är ett samtalsämne överallt. Nu är stämningen snarare likgiltig eller tveksam, vilket historiskt inte har sammanfallit med slutet på en bullmarknad.

Altcoins har inte haft sin klassiska fas ännu. Tidigare cykler har följt mönstret där Bitcoin går först, sedan Ethereum och därefter en bred altseason där nästan allt pumpar. Den fasen har inte materialiserats. Att alts gått dåligt snarare än parabolisk uppgång talar mer för fördröjning än för avslut.

Att guld och andra ädelmetaller är på all time high signalerar misstro mot fiat, skuldsystem och geopolitisk stabilitet. Det är inte nödvändigtvis bearish för krypto utan snarare ett stödjande narrativ. När kapital söker värdebevarare roterar det ofta vidare och Bitcoin är fortfarande tidigt i den processen.

Räntor, inflation och geopolitik prissätts framåtblickande. Marknader bottnar och toppar inte när makro ser perfekt eller katastrofalt ut, utan när förväntningarna skiftar. Väntar man på att alla signaler ska vara gröna är rörelsen ofta redan över.

Psykologin i marknaden stämmer inte med en slutlig topp. Vid toppar råder övertygelsen att priser bara kan fortsätta upp, belåningen är hög och skeptiker tystnar. Nu dominerar tvivel, frustration över altcoins och frågor om allt redan är över. Det är inte distribution och eufori, utan snarare osäker ackumulation.
Citera
2025-12-15, 15:18
Medlem
Citat:

Retail är fortfarande inte här. Det syns tydligt i sökintresse, sociala medier och i vardagen. Vid verkliga toppar är euforin total och krypto är ett samtalsämne överallt. Nu är stämningen snarare likgiltig eller tveksam, vilket historiskt inte har sammanfallit med slutet på en bullmarknad.

...

Psykologin i marknaden stämmer inte med en slutlig topp. Vid toppar råder övertygelsen att priser bara kan fortsätta upp, belåningen är hög och skeptiker tystnar. Nu dominerar tvivel, frustration över altcoins och frågor om allt redan är över. Det är inte distribution och eufori, utan snarare osäker ackumulation.

Håller helt med här.

Intresset är i det närmsta noll i förhållande till för några år sedan. Liknar verkligen tiden efter pokerboomen när alla pokerrelaterade nyheter plötsligt försvann.

Media skriver väldigt lite om krypto. På twitter (nåja, X) är svarsinläggen på krypto-content fyllda med bots som tillför exakt noll till konversationen. När jag hör personer prata om krypto (rör mig mest i akademiska kretsar i Stockholm, Göteborg och Lund) så är det alltid relaterat till något personen var intresserad av förr och någon anekdot om hur snabbt man kunde tjäna pengar om man satsade vid rätt tillfälle då (med betoning på då).

Det kanske kan förändras, men just nu känns helt kryptogrejen som Yesterdays news.

Tänk bara på hur komiker och andra kändisar plötsligt blev podd-experter (och sedan förlorade miljonbelopp).

Exempel:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dkPbv/terra-luna-kraschade-marten-andersson-forlorade-miljonbelopp

https://omniekonomi.se/tv-profilen-dumpar-krypto-har-inte-rad-forlora-mer/a/y4y0re

Den stora frågan är om en sådan hype någonsin kommer tillbaka? Personligen har jag svårt att tro det. Utvecklingen går helt enkelt för långsamt när det kommer till användning rent praktiskt. Alla projekt som lovade runt, men höll tunt har också tagit ner förväntningarna på revolution rent användarmässigt (smarta kontrakt etc och handla i butiker med krypto etc etc).
Citera
2025-12-15, 15:33
Medlem
Citat:
Halveringsmönstret är historiskt ett mönster, inte en naturlag. Varje cykel har sett olika ut och marknaden är idag betydligt mer institutionell med ETF:er, bolag och långsiktigt kapital. Det gör att cykler ofta förlängs och tappar den perfekta symmetrin från tidigare år.

Altcoins har inte haft sin klassiska fas ännu. Tidigare cykler har följt mönstret där Bitcoin går först, sedan Ethereum och därefter en bred altseason där nästan allt pumpar. Den fasen har inte materialiserats. Att alts gått dåligt snarare än parabolisk uppgång talar mer för fördröjning än för avslut.

Att guld och andra ädelmetaller är på all time high signalerar misstro mot fiat, skuldsystem och geopolitisk stabilitet. Det är inte nödvändigtvis bearish för krypto utan snarare ett stödjande narrativ. När kapital söker värdebevarare roterar det ofta vidare och Bitcoin är fortfarande tidigt i den processen.

Räntor, inflation och geopolitik prissätts framåtblickande. Marknader bottnar och toppar inte när makro ser perfekt eller katastrofalt ut, utan när förväntningarna skiftar. Väntar man på att alla signaler ska vara gröna är rörelsen ofta redan över.

Den kanske viktigaste anledningen till bitcoins trögrörlighet tror jag är att guldet och silvret drar till sig så mycket kapital, inklusive alltmer FOMO-kapital. När dessa metaller börjar upplevas som alltför dyra eller börjar toppa ut, borde en del av kapitalet därifrån flöda in i bitcoin, om bitcoin forfarande ligger lågt då.
Citera
2025-12-15, 15:34
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Den stora frågan är om en sådan hype någonsin kommer tillbaka? Personligen har jag svårt att tro det. Utvecklingen går helt enkelt för långsamt när det kommer till användning rent praktiskt. Alla projekt som lovade runt, men höll tunt har också tagit ner förväntningarna på revolution rent användarmässigt (smarta kontrakt etc och handla i butiker med krypto etc etc).
Ingen försöker ens låtsas om att någon sådan användning ens är på gång nu. Alla narrativ (vad gäller bitcoin) handlar nu om att det är en så kallad store of value, vilket i det här fallet definieras helt cirkulärt. Därtill kommer dessa "treasury companies" samt "strategiska" reserver. Absurt.
Citera
2025-12-15, 15:36
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vad utöver bitcoin ligger lågt nu och är värt att placera i, menar du?

AI-aktier är en investering som nog kommer att generera ordentlig vinst framöver, men ligger lågt gör de inte. Hoppas själv på dipp här i q1 så jag kan gå in igen. Tänker mig 50/50 AI/krypto framöver för egen del.

Hade jag haft dina, som det förefaller, avsevärda tillgångar så hade jag investerat i fastigheter i Dubai. "Flykten" dit, och till Singapore, har bara börjat.

Thailand har noll procent skatt på krypto, många som flyttar dit och investerar där. Kommer nog bli alltmer trend i Asien att suga upp människor med förmögenhet som Europa fördriver med sin ändlösa stupiditet.
Citera
2025-12-15, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ingen försöker ens låtsas om att någon sådan användning ens är på gång nu. Alla narrativ (vad gäller bitcoin) handlar nu om att det är en så kallad store of value, vilket i det här fallet definieras helt cirkulärt. Absurt.

Nu när du säger det, håller helt med!

Jag har ändå ett specifikt konto på twitter där jag följer ett stort antal inom kryptosfären: knappt ett enda som skriver om något som handlar om köp, nytt användningsområde eller någon intressant anekdot (till exempel om något afrikanskt bondefolk som börjat använda krypto för att köpa och sälja grödor eller liknande).
Citera
2025-12-15, 15:52
Medlem
machinemans avatar
PolisenÖrebro och Kebab förklarar att krypto är slut.

InverseCramer på detta.
Citera
2025-12-15, 15:54
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
AI-aktier är en investering som nog kommer att generera ordentlig vinst framöver, men ligger lågt gör de inte. Hoppas själv på dipp här i q1 så jag kan gå in igen. Tänker mig 50/50 AI/krypto framöver för egen del.

Hade jag haft dina, som det förefaller, avsevärda tillgångar så hade jag investerat i fastigheter i Dubai. "Flykten" dit, och till Singapore, har bara börjat.

Thailand har noll procent skatt på krypto, många som flyttar dit och investerar där. Kommer nog bli alltmer trend i Asien att suga upp människor med förmögenhet som Europa fördriver med sin ändlösa stupiditet.

Håller med om fastigheter i Dubai.

Min plan är att göra det i mars när min unge är några månader äldre.

Bodde tidigare i Spanien. Men har alltid varit en dröm att helt flytta till Dubai. Omöjligt att investera dom summorna jag har i krypto på något i Sverige. Om jag inte vill ge bort hälften. Sen visa underlag på MONERO flera år tillbaka från sidor utan KyC är omöjligt.

Dvs det blir kriminella pengar direkt i Sverige.

Så vad ska man mer investera i förutom BTC? Iallafall inte klockor, det är min sämsta investering någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in