2025-12-15, 15:56
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Håller helt med här.

Intresset är i det närmsta noll i förhållande till för några år sedan. Liknar verkligen tiden efter pokerboomen när alla pokerrelaterade nyheter plötsligt försvann.

Media skriver väldigt lite om krypto. På twitter (nåja, X) är svarsinläggen på krypto-content fyllda med bots som tillför exakt noll till konversationen. När jag hör personer prata om krypto (rör mig mest i akademiska kretsar i Stockholm, Göteborg och Lund) så är det alltid relaterat till något personen var intresserad av förr och någon anekdot om hur snabbt man kunde tjäna pengar om man satsade vid rätt tillfälle då (med betoning på då).

Det kanske kan förändras, men just nu känns helt kryptogrejen som Yesterdays news.

Tänk bara på hur komiker och andra kändisar plötsligt blev podd-experter (och sedan förlorade miljonbelopp).

Exempel:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dkPbv/terra-luna-kraschade-marten-andersson-forlorade-miljonbelopp

https://omniekonomi.se/tv-profilen-dumpar-krypto-har-inte-rad-forlora-mer/a/y4y0re

Den stora frågan är om en sådan hype någonsin kommer tillbaka? Personligen har jag svårt att tro det. Utvecklingen går helt enkelt för långsamt när det kommer till användning rent praktiskt. Alla projekt som lovade runt, men höll tunt har också tagit ner förväntningarna på revolution rent användarmässigt (smarta kontrakt etc och handla i butiker med krypto etc etc).

Bra invändning, men jag utesluter ändå inte att det kan komma en ny fas, även om den i så fall kommer se helt annorlunda ut än tidigare.

Just nu känns krypto verkligen som “yesterday’s news”. Precis som efter pokerboomen försvann krypto ur det breda samtalet när den enkla berättelsen om snabba pengar dog. Mediaintresset är lågt, samtalen man hör är nästan alltid tillbakablickande och färgade av “det där var då”, och mycket av det som pågår på X är mest brus utan substans. Det är ofta så döda narrativ upplevs i realtid.

Samtidigt är det just den totala likgiltigheten som gör mig tveksam till att detta verkligen är ett definitivt slut. Hype brukar sällan dö permanent, den byter snarare form. Poker dog som massfenomen, men behovet av asymmetrisk uppsida levde vidare och tog sig nya uttryck. Det handlade mindre om själva spelet och mer om psykologin bakom.

Jag tror inte att en eventuell ny hype kommer bygga på samma löften om revolutionerande användning i vardagen. Där har utvecklingen gått för långsamt och för många projekt har lovat för mycket och levererat för lite. Smarta kontrakt, betalningar i butik och liknande visioner har tappat sin lyskraft.

Om intresset kommer tillbaka tror jag snarare att det sker via ett smalare narrativ, mer fokuserat på värdebevarande, finansiell infrastruktur och institutionellt användande, snarare än massadoption i vardagen. Mindre evangelism, mer funktion.

Så ja, det är fullt rimligt att känna att krypto är passé just nu. Frågan är bara om det verkligen betyder att det är över, eller om det bara befinner sig i den där tråkiga fasen där inget känns spännande längre och därför också ingen pratar om det.
Citera
2025-12-15, 16:01
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den kanske viktigaste anledningen till bitcoins trögrörlighet tror jag är att guldet och silvret drar till sig så mycket kapital, inklusive alltmer FOMO-kapital. När dessa metaller börjar upplevas som alltför dyra eller börjar toppa ut, borde en del av kapitalet därifrån flöda in i bitcoin, om bitcoin forfarande ligger lågt då.

Jag tycker resonemanget är fullt rimligt och dessutom ganska klassiskt ur ett kapitalflödesperspektiv. Guld och silver har just nu ett väldigt tydligt narrativ som värdebevarare i en osäker värld, och det drar till sig både defensivt kapital och mer spekulativt FOMO-kapital. När ett sådant narrativ fungerar behöver kapitalet inget alternativ, och då blir bitcoin sekundärt oavsett långsiktig potential.

I väst känns krypto dött för att hype, kändisar och snabba pengar försvunnit. Men globalt har krypto snarare flyttat från narrativ till funktion. Där det finns inflation, kapitalkontroller eller institutionellt kapital är krypto fortfarande väldigt levande.
Citera
2025-12-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
AI-aktier är en investering som nog kommer att generera ordentlig vinst framöver, men ligger lågt gör de inte. Hoppas själv på dipp här i q1 så jag kan gå in igen. Tänker mig 50/50 AI/krypto framöver för egen del.

Hade jag haft dina, som det förefaller, avsevärda tillgångar så hade jag investerat i fastigheter i Dubai. "Flykten" dit, och till Singapore, har bara börjat.

Thailand har noll procent skatt på krypto, många som flyttar dit och investerar där. Kommer nog bli alltmer trend i Asien att suga upp människor med förmögenhet som Europa fördriver med sin ändlösa stupiditet.

Fastighet i bitcoinvänligt land tål att tänkas på. Har tidigare fått erbjudande i såväl Madeira som Georgien. Känns inte jättebra som placering om man jämför med bitcoin, men som diversifiering kan det kanske vara vettigt.
Citera
2025-12-15, 16:38
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Håller med om fastigheter i Dubai.

Min plan är att göra det i mars när min unge är några månader äldre.

Bodde tidigare i Spanien. Men har alltid varit en dröm att helt flytta till Dubai. Omöjligt att investera dom summorna jag har i krypto på något i Sverige. Om jag inte vill ge bort hälften. Sen visa underlag på MONERO flera år tillbaka från sidor utan KyC är omöjligt.

Dvs det blir kriminella pengar direkt i Sverige.

Så vad ska man mer investera i förutom BTC? Iallafall inte klockor, det är min sämsta investering någonsin.

Jaha, trodde klockor var en bra investering förutom rånrisken här i Sverige/Europa. På något vis vet de vilka som har klockor fast folk inte flashat med dem offentligt över huvud taget. Det är min främsta anledning till att aldrig ha köpt någon klocka. Kanske köper när jag flyttat bortom Europa.

Spanien är helt kört med nuvarande vänsterregering och lär bara bli värre med drakoniska skatteförslag redan nu. Hade helst flyttat dit men tyvärr omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Fastighet i bitcoinvänligt land tål att tänkas på. Har tidigare fått erbjudande i såväl Madeira som Georgien. Känns inte jättebra som placering om man jämför med bitcoin, men som diversifiering kan det kanske vara vettigt.

Jag hade nog diversifierat av åtminstone 10% i annat än BTC. Finns en relativt stor BTC-community i inte minst Thailand om jag förstått saken rätt. De tycks även ha ungefär samma politiska åsikter som du (och till viss del även jag) har. Föreställer mig att det är ungefär samma i Dubai och Singapore.
Citera
2025-12-15, 16:46
Medlem
machinemans avatar
Hoppsan nu börjar vi röra oss ner mot intressanta nivåer ..
Citera
2025-12-15, 16:54
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Hoppsan nu börjar vi röra oss ner mot intressanta nivåer ..

Vad tycker du är en intressant nivå? Som är rimlig att nå.
Citera
2025-12-15, 16:59
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Vad tycker du är en intressant nivå? Som är rimlig att nå.

Börjar köpa in mig på 70K som jag tänker nu.

Men hoppas på nedgång till 60K.
Citera
2025-12-15, 17:37
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Börjar köpa in mig på 70K som jag tänker nu.

Men hoppas på nedgång till 60K.

Når vi 80K kommer jag att köpa en del där. Räknar med studs upp till 90K, säljer där isf.
Citera
2025-12-15, 18:10
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Når vi 80K kommer jag att köpa en del där. Räknar med studs upp till 90K, säljer där isf.

Du tänker lite samma som mig.
Citera
2025-12-15, 18:18
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Du tänker lite samma som mig.

Kina säljer via Hongkong, det är primärt det som pressar ner priset. De har ett golv på 80K så priset går nog inte ner längre. Tänker nu att jag köper vid 82K för att inte missa.
Citera
2025-12-15, 19:56
Avstängd
Monerokungens avatar
Har kollat lite på rikaste BTC adresserna!

Dom köper på sig rätt mycket när priserna ligger högt. Men när dom gått ner så köper dom inte? Det är väldigt skumt
Citera
2025-12-15, 21:15
Medlem
Citat:
Har kollat lite på rikaste BTC adresserna!

Dom köper på sig rätt mycket när priserna ligger högt. Men när dom gått ner så köper dom inte? Det är väldigt skumt

Har du funderat kring att det mest är skurkstater som köper och säljer dessa coins? Lättar dimman något med denna informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in