Citat:
Håller helt med här.
Intresset är i det närmsta noll i förhållande till för några år sedan. Liknar verkligen tiden efter pokerboomen när alla pokerrelaterade nyheter plötsligt försvann.
Media skriver väldigt lite om krypto. På twitter (nåja, X) är svarsinläggen på krypto-content fyllda med bots som tillför exakt noll till konversationen. När jag hör personer prata om krypto (rör mig mest i akademiska kretsar i Stockholm, Göteborg och Lund) så är det alltid relaterat till något personen var intresserad av förr och någon anekdot om hur snabbt man kunde tjäna pengar om man satsade vid rätt tillfälle då (med betoning på då).
Det kanske kan förändras, men just nu känns helt kryptogrejen som Yesterdays news.
Tänk bara på hur komiker och andra kändisar plötsligt blev podd-experter (och sedan förlorade miljonbelopp).
Exempel:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dkPbv/terra-luna-kraschade-marten-andersson-forlorade-miljonbelopp
https://omniekonomi.se/tv-profilen-dumpar-krypto-har-inte-rad-forlora-mer/a/y4y0re
Den stora frågan är om en sådan hype någonsin kommer tillbaka? Personligen har jag svårt att tro det. Utvecklingen går helt enkelt för långsamt när det kommer till användning rent praktiskt. Alla projekt som lovade runt, men höll tunt har också tagit ner förväntningarna på revolution rent användarmässigt (smarta kontrakt etc och handla i butiker med krypto etc etc).
Intresset är i det närmsta noll i förhållande till för några år sedan. Liknar verkligen tiden efter pokerboomen när alla pokerrelaterade nyheter plötsligt försvann.
Media skriver väldigt lite om krypto. På twitter (nåja, X) är svarsinläggen på krypto-content fyllda med bots som tillför exakt noll till konversationen. När jag hör personer prata om krypto (rör mig mest i akademiska kretsar i Stockholm, Göteborg och Lund) så är det alltid relaterat till något personen var intresserad av förr och någon anekdot om hur snabbt man kunde tjäna pengar om man satsade vid rätt tillfälle då (med betoning på då).
Det kanske kan förändras, men just nu känns helt kryptogrejen som Yesterdays news.
Tänk bara på hur komiker och andra kändisar plötsligt blev podd-experter (och sedan förlorade miljonbelopp).
Exempel:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/7dkPbv/terra-luna-kraschade-marten-andersson-forlorade-miljonbelopp
https://omniekonomi.se/tv-profilen-dumpar-krypto-har-inte-rad-forlora-mer/a/y4y0re
Den stora frågan är om en sådan hype någonsin kommer tillbaka? Personligen har jag svårt att tro det. Utvecklingen går helt enkelt för långsamt när det kommer till användning rent praktiskt. Alla projekt som lovade runt, men höll tunt har också tagit ner förväntningarna på revolution rent användarmässigt (smarta kontrakt etc och handla i butiker med krypto etc etc).
Bra invändning, men jag utesluter ändå inte att det kan komma en ny fas, även om den i så fall kommer se helt annorlunda ut än tidigare.
Just nu känns krypto verkligen som “yesterday’s news”. Precis som efter pokerboomen försvann krypto ur det breda samtalet när den enkla berättelsen om snabba pengar dog. Mediaintresset är lågt, samtalen man hör är nästan alltid tillbakablickande och färgade av “det där var då”, och mycket av det som pågår på X är mest brus utan substans. Det är ofta så döda narrativ upplevs i realtid.
Samtidigt är det just den totala likgiltigheten som gör mig tveksam till att detta verkligen är ett definitivt slut. Hype brukar sällan dö permanent, den byter snarare form. Poker dog som massfenomen, men behovet av asymmetrisk uppsida levde vidare och tog sig nya uttryck. Det handlade mindre om själva spelet och mer om psykologin bakom.
Jag tror inte att en eventuell ny hype kommer bygga på samma löften om revolutionerande användning i vardagen. Där har utvecklingen gått för långsamt och för många projekt har lovat för mycket och levererat för lite. Smarta kontrakt, betalningar i butik och liknande visioner har tappat sin lyskraft.
Om intresset kommer tillbaka tror jag snarare att det sker via ett smalare narrativ, mer fokuserat på värdebevarande, finansiell infrastruktur och institutionellt användande, snarare än massadoption i vardagen. Mindre evangelism, mer funktion.
Så ja, det är fullt rimligt att känna att krypto är passé just nu. Frågan är bara om det verkligen betyder att det är över, eller om det bara befinner sig i den där tråkiga fasen där inget känns spännande längre och därför också ingen pratar om det.