2025-12-15, 12:59
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Härligt Josef Fritzl-resonemang. Att du försvarar att ha en katt instängd är bisarrt. Katten är nyfikna med upptäckslusta och mår inte som bäst i en liten lägenhet, även om de förstås vänjer sig. Som Fritzls barn.
Kul liknelse. Men i övrigt inte mycket rätt. Jag tror de flesta innekattsägare har katten ute i koppel, på balkongen eller i trädgården med jämna mellanrum. Sen är det väl vanligare att man bor större om man har innekatt. En liten lägenhet låter inte så najs, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det är klart katten måste få gå ut. Du tror det går att avla bort måsten som frisk luft, solljus och naturens alla härliga intryck? Ägare till innekatter är verkligen sinnessjuka människor.

Svarar på det ovan.

Grejen är att ni bondkattstölpar inte vet någonting om raskatter. Ni tror på allvar att ni har en liten tiger hemma. Det stämmer väl delvis eftersom de alltid sprungit fritt i lador och på stampade jordgolv genom århundraden. En Scottish fold eller vilken annan raskatt som helst är annorlunda i jämförelse.
Citera
2025-12-15, 13:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det är klart katten måste få gå ut. Du tror det går att avla bort måsten som frisk luft, solljus och naturens alla härliga intryck? Ägare till innekatter är verkligen sinnessjuka människor.

Tycker du då att man ska vänja den vid koppel om de inte har lynnet att klara sig själva ute?
Citera
2025-12-15, 14:54
Bannlyst
Det kommer med åldern
Citera
2025-12-15, 15:47
Medlem
SageNButters avatar
Jag har en hund som älskar tennisbollar och pinnar. Bör jag vara orolig?
Citera
2025-12-15, 16:19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Ja, lås in hunden på livstid direkt så den inte trampar upp skogsstigar och rotar i rabatter.
Citera
2025-12-15, 16:30
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Nu har jag haft tur med katter för de flesta har det aldrig varit ett val, de måste vara inne. Hade en bäng katt som aldrig skulle klara sig ute, men han gick fint i koppel. Katten innan blev trafikdödad (stad). Katten innan det blev trafikdödad (på landet), jätteskadad men inte död, så några som hjälpte dem som körde på, fick slå ihjäl henne för att hon inte skulle lida! Trauma för alla dem!

Sedan hade jag en som inte ville ut, efter en som också var lite bäng och dessutom saknade självförtroende pga en genetisk avvikelse. Efter detta en katt som är för rädd för att gå ut (traumatiserad innan jag fick honom, han skulle ligga i en buske och gråta) och en som inte har rädslor alls, och skulle klara sig tre sekunder ute pga bortavlad rädsla.

Så alla som tycker alla katter ska vara ute, det funkar inte med vissa.
Usch! Jag tror inte att man får slå ihjäl en skadad katt. Har otroligt svårt att föreställa mig att man verkligen kan "slå ihjäl" en katt snabbt när man känner allt i situationen av att den är skadad, kanske skriker och är blodig. Vad jag menar är att ens inre motstånd bör riskera att bara förlänga lidandet och öka skräcken för det skadade djuret.

Min åsikt är att man inte ska släppa ut katter i tätbebyggelse där andra människor kan skada den eller den kan riskera trafikolyckor som du uppger. På landet är riskerna lägre men inte helt obefintliga med allt från vilda djur till trafik. Ändå känns det bättre än i staden.

Jag har själv låtit katter gå ut men blev av med en för alltid istället då katten bestämde sig för att leva som utekatt efter att ha smitit ut genom fönstret. Innan dess brukade hon få gå ibland och så var hon borta en vecka eller två. Jag var aldrig orolig för henne eftersom hon var så skygg så fort hon inte var hemma hos mig. Endast medelålders grannar som var mycket lugna kunde få in henne igen. Hon avskydde resten av världen på ett vis som fick mig att tro att hon inte blivit väl behandlad innan jag bestämde mig för att plocka hem katten till mig (hon var övergiven ute på landet och matades bara där). Tyckte synd om katten som var så luggsliten, skygg och full av fästingar samt dräktig. Fattig var jag men lite kattsand och mat hade jag råd med iallafall. Idag skulle jag aldrig släppa ut en katt igen i stadsmiljö.
Citera
2025-12-15, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

En Scottish fold eller vilken annan raskatt som helst är annorlunda i jämförelse.
Intressant att du tar upp just Scottish fold. Inte konstigt att de är lugna, eftersom de har konstant ont.

Citat:
Research has revealed that all Scottish Fold cats are affected by osteochondrodysplasia, a developmental abnormality that affects cartilage and bone development throughout the body. This condition causes the ear fold as well as malformed bone structures, and the breed can develop severe painful degenerative joint diseases at an early age. Because of these health conditions, breeding Fold cats is prohibited in several countries, and some major cat registries do not recognise the breed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Fold
https://icatcare.org/articles/scottish-fold-osteochondrodysplasia
https://www.petmd.com/cat/conditions/genetic/osteochondrodysplasia-cats
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10078353/

Själv har jag tre renrasiga, en ras som absolut inte mår bra av att vara instängda. Finns gott om raser som är väldigt intelligenta och därför kräver mycket mental stimulans. Jag bor ute på landet utan grannar eller stora vägar i närheten, så de får gå ut hur de vill. Med GPS-halsband på såklart. Innan jag flyttade ut hit bodde vi i lägenheten. De mår definitivt bättre av att vara ute, trots att de har fina stamtavlor.
Senast redigerad av RostigMus 2025-12-15 kl. 16:39.
Citera
2025-12-15, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Kul liknelse. Men i övrigt inte mycket rätt. Jag tror de flesta innekattsägare har katten ute i koppel, på balkongen eller i trädgården med jämna mellanrum. Sen är det väl vanligare att man bor större om man har innekatt. En liten lägenhet låter inte så najs, nej.

Svarar på det ovan.

Grejen är att ni bondkattstölpar inte vet någonting om raskatter. Ni tror på allvar att ni har en liten tiger hemma. Det stämmer väl delvis eftersom de alltid sprungit fritt i lador och på stampade jordgolv genom århundraden. En Scottish fold eller vilken annan raskatt som helst är annorlunda i jämförelse.
Hälsade på och sov över hos några som bodde på en lantgård på landet en gång. De hade en perser som sprang runt som vilken gårdskatt som helst och fångade möss. Den var otroligt skicklig på det och käkade upp dem i två bitar i hallen efter att först bitit av den på mitten. Så en raskatt är väl först och främst en katt den med med samma instinkter som alla bonakatter. En trubbig nos, tjock lockig päls och lite kortare ben hindrade inte den att leva livet fullt ut som en katt.
Citera
2025-12-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
😆
Citera
2025-12-15, 17:45
Medlem
Tycker tråden spårat lite. Klart hon kanske hade mått bättre av att vara utomhus och springa! Men nu har jag inte hus och hon kan inte gå ut. Vad ska jag göra NU åt detta? Jag kan inte köpa hus just nu men hoppas kunna göra det en dag. Det är liksom inte konstruktiv kritik jag förstår inte vad jag ska göra med det?

Har fått nice svar och tar till mig det. Ska gosa med min katt nu och ni alla får ha en trevlig vecka!
Citera
2025-12-15, 17:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Usch! Jag tror inte att man får slå ihjäl en skadad katt. Har otroligt svårt att föreställa mig att man verkligen kan "slå ihjäl" en katt snabbt när man känner allt i situationen av att den är skadad, kanske skriker och är blodig. Vad jag menar är att ens inre motstånd bör riskera att bara förlänga lidandet och öka skräcken för det skadade djuret.

Min åsikt är att man inte ska släppa ut katter i tätbebyggelse där andra människor kan skada den eller den kan riskera trafikolyckor som du uppger. På landet är riskerna lägre men inte helt obefintliga med allt från vilda djur till trafik. Ändå känns det bättre än i staden.

Det där motståndet du talar om släpper när man ser ett djur som lider svårt och är dödligt skadat. Det var hyfsad otur att katten blev överkörd, det fanns bara en lite större väg och inte speciellt nära heller.

Den andra katten hade också strövat långt till platsen han dog. Så man underskattar nog lätt hur långt katter travar.
Citera
2025-12-15, 19:38
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det där motståndet du talar om släpper när man ser ett djur som lider svårt och är dödligt skadat. Det var hyfsad otur att katten blev överkörd, det fanns bara en lite större väg och inte speciellt nära heller.

Den andra katten hade också strövat långt till platsen han dog. Så man underskattar nog lätt hur långt katter travar.
Nja. Kan berätta en historia ur min ungdom när jag och en kompis insåg att ett fågelbo fallit ner med ungar som låg och skrek varpå min kompis sa. "Vi måste göra något!" Och jag svarade. "Det enda humana är att nacka dem och det får du göra isåfall för jag tänker inte göra det!" Och hon stirrade på mig som om jag var totalt störd. Sedan gick vi.
Hittar ibland fågelungar och lägger bara bort dem från att ligga på trottoaren om någon unge hamnat så.

Jag har inte bil och körkort och kan således inte köra dem någonstans och jag har inte heller ekonomi för att avliva till exempel fågelungar lite random hos veterinär. Man får hoppas att mamman tar till sig dem igen eller att det går snabbt för dem. Jag skulle kanske inte lämna en skadad katt som ligger döende, men skulle knappast klara av att nacka den och att börja slå på ett skadat djur känns väldigt avlägset för mig.

Jag antar att det ligger i allmänbildningen att veta vad man ska göra om man hittar ett djur, men jag vet faktiskt inte. Större djur ringer man väl polisen för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in