Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det där motståndet du talar om släpper när man ser ett djur som lider svårt och är dödligt skadat. Det var hyfsad otur att katten blev överkörd, det fanns bara en lite större väg och inte speciellt nära heller.
Den andra katten hade också strövat långt till platsen han dog. Så man underskattar nog lätt hur långt katter travar.
Nja. Kan berätta en historia ur min ungdom när jag och en kompis insåg att ett fågelbo fallit ner med ungar som låg och skrek varpå min kompis sa. "Vi måste göra något!" Och jag svarade. "Det enda humana är att nacka dem och det får du göra isåfall för jag tänker inte göra det!" Och hon stirrade på mig som om jag var totalt störd. Sedan gick vi.
Hittar ibland fågelungar och lägger bara bort dem från att ligga på trottoaren om någon unge hamnat så.
Jag har inte bil och körkort och kan således inte köra dem någonstans och jag har inte heller ekonomi för att avliva till exempel fågelungar lite random hos veterinär. Man får hoppas att mamman tar till sig dem igen eller att det går snabbt för dem. Jag skulle kanske inte lämna en skadad katt som ligger döende, men skulle knappast klara av att nacka den och att börja slå på ett skadat djur känns väldigt avlägset för mig.
Jag antar att det ligger i allmänbildningen att veta vad man ska göra om man hittar ett djur, men jag vet faktiskt inte. Större djur ringer man väl polisen för?