Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-15, 20:54
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag är ingen kattexpert men testa att släppa ut katten från din lägenhet!
Citera
2025-12-15, 21:15
Medlem
liten.igelkotts avatar
Om hon inte är kastrerad så kan det bero på det. Kastrerade katter är i regel lugnare. Jag kan även rekommendera att köpa feliway.

Feliway finns dels att de sätta in i vägguttaget som utsöndrar något som gör katter lugna. Finns även att köpa som spray som man kan ha vid tillexempel bilkörning.
Citera
2025-12-15, 21:24
Medlem
Xedomes avatar
Herregud vilken oerfaren kattägare.

Det är inte hon som är ligisten - du får anpassa dig till hennes behov! Fram till 1 års ålder är hon kattunge- med ALLT vad det innebär. Leken otroligt viktig.

Kastrera henne och berika miljön. Se till att ha regelbundna mat- och sovtider. Kattsäkra ev balkong med nät och inred ett uterum för henne där.

Sist men inte minst Lek med din katt regelbundet!

Kattspö, laserpekare, allt som rör sig - med dig aktiv.

Kan du inte hantera ett husdjur så får du väl kontakta Djurens Vänner. Du verkar inte påläst!

Katten ska vara chippad och registrerad enligt lag.
Släpper du ut den skall den även vara kastrerad. Är den inte van att vara ute, är risken stor att den fastnar i något förråd, portuppgång, källarutrymme, eller blir överkörd / inte hittar hem.

Ta hand om din familjemedlem!
Senast redigerad av Xedome 2025-12-15 kl. 21:30.
Citera
2025-12-15, 21:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Nja. Kan berätta en historia ur min ungdom när jag och en kompis insåg att ett fågelbo fallit ner med ungar som låg och skrek varpå min kompis sa. "Vi måste göra något!" Och jag svarade. "Det enda humana är att nacka dem och det får du göra isåfall för jag tänker inte göra det!" Och hon stirrade på mig som om jag var totalt störd. Sedan gick vi.

Jag antar att det ligger i allmänbildningen att veta vad man ska göra om man hittar ett djur, men jag vet faktiskt inte. Större djur ringer man väl polisen för?

Vilt måste man ringa för. Man kan ringa polisen och fråga snällt, men dels finns det inga direktnummer nuförtiden, dels skiter de i det mesta. Det som är skrämmande är att polisen FÅR avliva djur hur som helst. Min kompis katt kom bort, och polisen skulle lämna in till avlivning, den var inte skadad, men en polis sa stopp och belägg, sedan blev ägaren kontaktad. Men polisen får också strunta i att avliva en svårt skadad katt.

Alla kan nog inte döda en katt, det var inte de som körde på som slog ihjäl.

Men vissa kan absolut, en bekant dräpte en nyfödd kattunge som var extremt missbildad. Hen trodde inte att hen "var sådan", men fick panik när kattungen led.

En grej som är grymt omtyckt av katter är om man sätter upp hyllplan tripp trapp trull med konsoller och trä. De vill gärna högt upp.
Citera
2025-12-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stalinboobs
Min katt född i maj, är helt galen. Hon dricker bra, äter bra, är busig såklart men hon är helt tokig. Alltså hon klättrar i gardiner, tar sönder saker.

Kan det vara att hon löper? Eller alltså att hon är fertil. Men kommer hon lugna ner sig isåfall om jag kastrerar henne? Har någon erfarenhet?

Understimulerad .. om hon inte är ute är det inte konstigt en ung katt har överskottsenergi. Tänk dig själv sitta i en lägenhet 24/7 veckorna igenom. Vem som helst blir väl galen av det.
Citera
2025-12-15, 21:33
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vilt måste man ringa för. Man kan ringa polisen och fråga snällt, men dels finns det inga direktnummer nuförtiden, dels skiter de i det mesta. Det som är skrämmande är att polisen FÅR avliva djur hur som helst. Min kompis katt kom bort, och polisen skulle lämna in till avlivning, den var inte skadad, men en polis sa stopp och belägg, sedan blev ägaren kontaktad. Men polisen får också strunta i att avliva en svårt skadad katt.

Alla kan nog inte döda en katt, det var inte de som körde på som slog ihjäl.

Men vissa kan absolut, en bekant dräpte en nyfödd kattunge som var extremt missbildad. Hen trodde inte att hen "var sådan", men fick panik när kattungen led.

En grej som är grymt omtyckt av katter är om man sätter upp hyllplan tripp trapp trull med konsoller och trä. De vill gärna högt upp.
Avliva ett djur ska självklart ske med hjälp av veterinär, om nödvändigt.

Det finns många typer av djurorganisationer som tar hand om (även skadade) olika slags djur. Där får djuren vård, omsorg, rehabilitering och ett nytt för alltid hem till slut.

Jag jobbar med dessa djur och de är fantastiska.
Vi rehabiliterar alltifrån blinda och döva djur till de som blivit påkörda eller skadats på annat sätt och till exempel behöver amputera ett ben.
Citera
2025-12-15, 21:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Avliva ett djur ska självklart ske med hjälp av veterinär, om nödvändigt.

Det är ju väldigt synd att min katt inte fick den chansen. Men som jag fattar var hon helt söndertrasad. Ute på landet, inga jourveterinärer på 30 mil minst. Och det var inte igår heller.
Citera
2025-12-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Det finns inget som heter innekatt. Du får stå ut tills den har blivit tillräckligt psykiskt nedbruten för att inte längta ut mer.

Talat av en psykopat med ett särskilt hat mot just katter.
Citera
2026-01-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Talat av en psykopat med ett särskilt hat mot just katter.

Vem är psykopaten här egentligen? Den som har katten ute fri eller den som håller den instängd och startar trådar om hur man tar bort kattens frihetslängtan?
Citera
2026-01-07, 23:41
Medlem
Knivur-273s avatar
Inte katt, men en Schäfervalp. Senare vuxen 27 kg Schäfertik. Hon gillade mycket som valp att lätt bita svärmor skanken i trappan där hon låg. Mycket sött.

Hon gillade att leka med munnen, men ej bitas allt för hårt, för då blev det banning.

Ej att bita så att det blev hål i skinnet, som vissa andra Schäfervalpar kan göra med sina vassa tänder.

Om hon bet litet för hårt, så slickade hon på stället och blev snällt smekt på huvudet och öronen.

Veterinären älskade den hunden, för den var så extremt präglad på mig, min hustru och människor i allmänhet.

Det betydde ej att hon icke kunde bli förbannad på andra människor katter eller hundar, framförallt av honkön, som hon ansåg skulle underordna sig. Inte krypa, men sänka huvudet i underdånighet.

Katter förblev alltid ett problem, för de fick jag hämta ned från höga träd minst en gång, med livet som insats.

Hon ogillade när jag kammade pälsen när hon fällde, men stod still och lät mig borsta och kamma henne som en häst utan gnäll. Dock kammade eller borstade jag aldrig på buken med tuttarna, för det hatar de helt naturligt eftersom det gör ont.

Det blev stora högar av päls och ull, som fåglarna plockade upp till nästa dag, för att stoppa sina bon varma.

Allt borta på två dygn, inte en ulltuss eller ett par täckhår kvar, nåja
Senast redigerad av Knivur-273 2026-01-08 kl. 00:39.
Citera
Igår, 13:31
Medlem
NoWayJose123s avatar
Kattungar och ungkatter är busiga
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto