Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 18:15
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Det är uppenbart utifrån hur han uttrycker sig i början" jag förstod väll inte eller trodde du bara drev " där ger han två alternativa förklaringar vilket man gör när man spekulerar han säger även ojdå i början vilket tyder på förvåning, sammantaget är det uppenbart att han inte minns och spekulerar kring tänkbara förklaringar till sitt av henne påstådda agerande

Hur kan han minnas att hon bjöd hem honom att sova hos henne om han nu inte alls minns?
Citera
2025-12-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Hur kan han minnas att hon bjöd hem honom att sova hos henne om han nu inte alls minns?

Det kanske inte har skett någon våldtäkt? I så fall är det ju inte konstigt att han inte minns den.
Citera
2025-12-14, 18:21
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är din modell att den nyktra automatiskt får ansvar för den berusades handlingar. Det är inget jag förespråkat.

Ja och det är väl vad denna dom visar. Är man full så får man ta ansvar för sina handlingar .

Citat:
Det verkar rimligt att frivilligheten bedöms efter helheten i bevisningen. Även om domarna ifråga kom innan samtyckeslagstiftningen är de säkert giltiga i huvudsak.

Även det som skett här. Målsägandes trovärdiga kontra den misstänktes mindre trovärdiga version, i kombination med övrig bevisning som styrker målsägandes berättelse = tillräckligt för fällande dom, vilket även skett i liknande våldstäktsärenden som även vunnit gehör hos hovrätten.
Citera
2025-12-14, 18:23
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det kanske inte har skett någon våldtäkt? I så fall är det ju inte konstigt att han inte minns den.

Sedan nämner han ju också att hon tvärvänder. Alltså har han uppfattat att hon sa nej, och han verkar ju uppenbart inte glömt det.

Nej som sagt, trovärdighet noll.
Citera
2025-12-14, 18:25
Medlem
Citat:

Hans minneslucka var ju inte från hela kvällen utan från där han blev tillräckligt dyngrak
Citera
2025-12-14, 18:29
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
Hans minneslucka var ju inte från hela kvällen utan från där han blev tillräckligt dyngrak

Något som då sker på festen, innan han åker med målsägande hem.
Citera
2025-12-14, 18:31
Medlem
Citat:
Sedan nämner han ju också att hon tvärvänder. Alltså har han uppfattat att hon sa nej, och han verkar ju uppenbart inte glömt det.

Nej som sagt, trovärdighet noll.

Fast om det inte har skett någon våldtäkt så kan han ju inte minnas någon våldtäkt. Det finns ju inga bevis för att en våldtäkt skett, utan det är ju bara något hon har påstått. Han kanske slutade när hon tvärvände. Eller så uppfattade han tvärvändningen för sent. Vilket inte vore så konstigt med tanke på hennes agerande under kvällen.

Och vem vet, hon kanske har teasat honom med sex under lång tid.

Nej, noll rimlighet med fällande dom här. Bättre om samhället lägger resurser på att jaga riktiga våldtäktsmän istället för att spärra in män som missuppfattat signaler och råkat göra fel under något fylleligg. Det blir bara löjligt.
Senast redigerad av Joe88 2025-12-14 kl. 18:57.
Citera
2025-12-14, 18:43
Medlem
Citat:
För att vi ser till helheten och inte bara köper tjejens version rakt av?
Nej, ni har lyckats vända på vad som har hänt totalt. Så att versionen inte längre är baserat på de faktiska handlingarna.
Citera
2025-12-14, 18:44
Avstängd
Citat:
Något som då sker på festen, innan han åker med målsägande hem.
Har du aldrig varit full? Att man blir dyngrak och får minnesluckor betyder inte att allt minne är utraderat. Ganska vanligt att folk minns vissa saker och vissa saker inte, ofta ligger dessa minnen och uteblivna minnen huller om buller. Det betyder alltså inte att man inte kan komma ihåg saker efter första minnesluckan.
Citera
2025-12-14, 18:51
Medlem
Citat:
Jag förstår att ni autister uppfattar det så. Men det finns också något som heter icke-verbal kommunikation (autister har ofta svårt med det). Minns inte den exakta siffran men har för mig att den icke-verbala kommunikationen sägs utgöra ca 90% av all kommunikation. Dvs hur man säger något är ofta viktigare än vad man säger.
Ja, det finns helt klart icke-verbal kommunikation. Att fösa bort handen är ett solklart exempel på att man inte vill ha handen där. Men märkligt nog brukar misstänkta förövare påstå sig inte förstå icke-verbal kommunikation (när det passar dem, det har funnits exempel på i andra fall) Men troligtvis handlar det i de flesta fall mindre om förmågan att förstå än viljan att förstå.

Citat:

Jag tror det är du som saknar tillräcklig hjärnkapacitet för att kunna förstå skillnaden. För normalbegåvade är det inte särskilt svårt.

Jag har inte använt några skällsord överhuvudtaget fram tills nu. Men när debattmotståndare inte kan bete sig utan lägger ord och åsikter i min mun, då förtjänar de skällsord.
Och här kommer de sedvanliga invektiven. Kan du i stället presentera vad du anser känneteckna samtycke?
Citera
2025-12-14, 18:52
Medlem
Citat:
Det är givetvis så att man inte hur som helst kan föra in fingrar i någon utan att denne är delaktig. Vet du något om sex?

Citat:
Jag drog inte in några sexuella fantasier. Jag påpekade att det är att delta i sexakten att låta sig tillfredställas av den andra parten. Mycket basal och neutral sexualkunskap.
Om du verkligen tror att det där är ”neutral sexualkunskap” så förklarar det en hel del.

Sättet du beskriver ”delaktighet” på är nämligen så skevt att det i helt andra sammanhang hade triggat betydligt allvarligare associationer än du verkar förstå. Tex pedofili!

Det är inte jag som dragit in några fantasier här det är du som pratar om sex på ett sätt som får varningsklockor att ringa, ljuda, tjuta, vråla...

Var du postar den typen av tankegods får du faktiskt stå för själv.
Citera
2025-12-14, 19:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ja och det är väl vad denna dom visar. Är man full så får man ta ansvar för sina handlingar.

Man kan inte samtycka till sex om man är för berusad. Då är inte sexuella handlingar ens eget ansvar i betydelsen att de innebär att man samtycker till sexet.

Citat:
Även det som skett här. Målsägandes trovärdiga kontra den misstänktes mindre trovärdiga version, i kombination med övrig bevisning som styrker målsägandes berättelse = tillräckligt för fällande dom, vilket även skett i liknande våldstäktsärenden som även vunnit gehör hos hovrätten.

Det är inget märkligt med att förövarens berättelse är mer sammanhängande och detaljerad om förövaren är nykter och offret är tokfull. För att komma fram till en sådan dom måste man bortse från att den ena parten befinner sig i ett särskilt utsatt tillstånd och lasta vederbörande för det och kräva att offret i sin tur måste försäkra sig om den nyktra förövarens samtycke, vilket är bakvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in