Citat:
Ursprungligen postat av
Majsmannen2
Du säger det som om det vore något konstigt när man blir våldtagen.
Ifall hon gjorde så men fortfarande blev fingerpullad då hade jag stått betydligt starkare vid hennes sida.
Som det är nu fattar jag överhuvudtaget inte hur det kan ha blivit en grej.
Tydligen ska dom dessutom ha hångla tidigare på kvällen.
Fan Hagamannens offer måste träffa denna kvinna och snacka ut. Tänk vad mycket gemensamt dom kommer ha med varandra..
Att hångla med varandra är
inte ett bindande kontrakt att det ska leda till sex. Hon sa tom till honom i bilen på väg hem att de
inte skulle ha sex. Då är det vad som gäller. Oavsett om de har hånglat. Och han ska givetvis sluta hålla på om hon säger
nej, sluta och föser bort hans händer. Men inte ens då slutade han. Och hon säger
nej, upprepade gånger. Han slutar inte, så hon tvingas fly sitt eget hem.
Metafor: Du går och tittar på en husvisning. Du är intresserad och har sett bilder på nätet. Fint hus. Men väl där på husvisningen känner du att du
inte vill köpa. Men då tvingar mäklaren dig att skriva kontrakt på att köpa huset... försöker ta din hand för en påskrift, trots att du föser bort mäklarens hand och säger "nej, sluta" upprepade gånger. Du måste till slut fly för att inte ditt namn ska hamna på kontraktet mot din vilja.
Målsägande måste få vara tillåten att säga
nej till sex, trots att hon sagt ja till hångel och övernattning. Och hon måste respekteras i sitt
nej. Precis som du måste respekteras i ditt
nej till husköp, trots att du sagt ja till att gå på husvisningen.
Du inser verkligen inte att det är den dömde (och mäklaren) som är helt störd och behöver sitta bakom lås och bom, då den dömde (och mäklaren) inte respekterade
upprepade nej.
Hångel och övernattning är
inte bindande kontrakt på sex. Säger någon
nej till sex, så är det det som gäller. Bra för dig att försöka fatta detta. Annars kan även du hamna bakom lås och bom.
Det finns gradskillnader i helvetet. Och Målsägande befinner sig givetvis också i någon grad av helvetet, så som många våldtäktsoffer gör efter en våldtäkt. Blir lite tokigt att du sitter och raljerar om att hon ska prata med Hagamannens offer. Rätt stor skillnad på överfallsvåldtäkt och mordförsök/misshandel och den tillits-våldtäkt som målsägande blev utsatt för (blev våldtagen av någon hon litar på). Finns vissa gemensamma nämnare, i att det är sexualbrott samtliga utsatts för. Men i övrigt: nej. Helt olika sorters brott.
Metafor: Du blir grovt misshandlad och avbiten örat och lämnad att dö mitt i natten av en främmande person. Versus: Du blir misshandlad (lindrigt eller av normalgraden) efter en fest av en vän sedan länge, som du litar på och som du hånglat med tidigare under kvällen. Själva misshandeln är inte så allvarlig för dig rent fysiskt. Men du får svårt att lita på kvinnor därefter och psykiskt mår du mycket dåligt av det inträffade.
Jag tycker du ska tänka till lite.