Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 15:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
msg för 300:-/kg det var det jävligaste.

Brukar vara lagom för att komma upp i fri frakt med min vanliga order.
Citera
2025-12-14, 16:05
Medlem
Flaskpostenss avatar
Finns massor av umami i fisksås och räkor och sånt.
Citera
2025-12-14, 16:09
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ja det är sån han letar efter.
Jag trodde att ica hade slutat sälja msg.
Tack då vet jag åtminstone hur en påse ser ut. Fan vad svårt det skulle va att få ett vettigt svar. Aromat har jag redan hemma som alla andra. Massor av olika namn osv, kan de inte bara skriva MSG på paketet om nu alla ändå kallar det det? Lär ju vara lättare att få sålt om folk fattar vad som är i förpackningen.
Citera
2025-12-14, 18:01
Medlem
Lagade petit pois a la francaise igår. Tillsatte en ml MSG. Gjoede rätten väldigt mycket godare
Citera
2025-12-14, 18:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
De ingredienserna innehåller MSG så man behöver inte lägga till något extra rent MSG-pulver.
Det innehåller inte tillräckligt för att nå full Umami, de asiatiska köken som utvinner naturlig umami gör det via långkok under natten. Så gjorde man i hemmen innan msg uppfanns.
I fastfood som det flesta asiatiska kök är idag så använder man msg istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Finns massor av umami i fisksås och räkor och sånt.
Men det funkar inte att ha fisksås i en köttfärssås t,ex , då det och andra substitut även tillför andra smaker istället för att enbart förhöja de råvaror som man vill använda sig utav
Citera
2025-12-14, 19:04
Medlem
Pompombitchs avatar
jag använder det mest när jag lagar olika grytor eller såser. När känner att det saknas nåt men jag inte vet riktigt vad (inte salt, sötma eller syra alltså) då har jag i MSG och brukar bli nöjd för det mesta.
Citera
2025-12-14, 19:11
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det innehåller inte tillräckligt för att nå full Umami, de asiatiska köken som utvinner naturlig umami gör det via långkok under natten. Så gjorde man i hemmen innan msg uppfanns.
I fastfood som det flesta asiatiska kök är idag så använder man msg istället.

Men det funkar inte att ha fisksås i en köttfärssås t,ex , då det och andra substitut även tillför andra smaker istället för att enbart förhöja de råvaror som man vill använda sig utav

Santa Maria har en krydda som heter umami krydda.
Citera
2025-12-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Santa Maria har en krydda som heter umami krydda.

Som inte innehåller MSG ja. Det är inte ens nästan jämförbart. Det ska stå AJINOMOTO på förpackningen om man vill ha MSG med riktigt hög renhet.
Citera
2025-12-14, 20:02
Är man känslig så kan man bli hyperaktiv av att äta det.
Förr i tiden fanns Knorr i alla skolmatsalar, att ha på smörgåsen.

Det är ett exito toxin. Kan bli restless legs och svårt att sova vid intag på kvällen.
Citera
2025-12-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Som inte innehåller MSG ja. Det är inte ens nästan jämförbart. Det ska stå AJINOMOTO på förpackningen om man vill ha MSG med riktigt hög renhet.

Jag har de senaste veckorna letat runt lite då jag tänkte testa MSG i maten och det närmsta jag hittat är aromat som innehåller MSG. Och det är bara 20% eller något, en massa salt mest, ska leta efter Ajinomoto på den asiatiska hyllan istället. Tack.
Citera
2025-12-14, 20:19
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompombitch
jag använder det mest när jag lagar olika grytor eller såser. När känner att det saknas nåt men jag inte vet riktigt vad (inte salt, sötma eller syra alltså) då har jag i MSG och brukar bli nöjd för det mesta.
Jag gjorde en viltfärsgryta idag, och även om man har i lite allt möjligt så kändes lite för tam.
Men med lite msg så binder den ihop allting och ger det där lilla oumphet och fyllighet.
Man får vara försiktig dock och ha i pyttelite i taget och sluta ha i mer innan det blir overkill.
Och ha i vanligt salt sist av allt som vanligt, efter man man byggt upp smaken/fylligheten
Citera
2025-12-14, 20:51
Medlem
KlappMungons avatar
Armoat är en klassisk "kulinarisk respirator".

Man använde den typ i lumpen till frystorkat och äckliga grytor som serverades i fält.

Bra att ha med på resa, i båten och på vandring.

Inget man använder hemma i köket direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in