Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-14, 21:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Armoat är en klassisk "kulinarisk respirator".

Man använde den typ i lumpen till frystorkat och äckliga grytor som serverades i fält.

Bra att ha med på resa, i båten och på vandring.

Inget man använder hemma i köket direkt.
Aromat inte ren msg utan en kryddblandning som innehåller msg.
Citera
2025-12-14, 21:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Men det funkar inte att ha fisksås i en köttfärssås t,ex , då det och andra substitut även tillför andra smaker istället för att enbart förhöja de råvaror som man vill använda sig utav

Varför skulle det inte funka att ha en skvätt fisksås i köttfärsåsen, eller som var vanligt förr iaf, sardeller?
Citera
2025-12-14, 21:59
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Varför skulle det inte funka att ha en skvätt fisksås i köttfärsåsen, eller som var vanligt förr iaf, sardeller?
Ja om du vill ha en sås med smak av sardell så funkar det väl
Citera
2025-12-14, 22:03
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Sardeller (och fisksås) ger inte smak på det sättet (iaf sålänge man inte har i enorma mängder).
Citera
2025-12-14, 22:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sardeller (och fisksås) ger inte smak på det sättet (iaf sålänge man inte har i enorma mängder).
Ska du ha umami effekt så måste ha i så mycket sardell så att det kommer smaka sardell.
I en bolognese så behöver du t,ex förutom sardellen ha i parmesan, miso, worchester för att komma upp i små umaminivåer, inte bara möjligen lite umami,men du får en massa andra konkurrerande smaker, och smaken av köttet hamnar i bakgrunden.
Parmesan passar inte i en viltgryta tycker jag då det också ger smak precis som sardellen.
MSG har i princip ingen egen smak, det förstärker umami i de råvaror du använder.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-12-14 kl. 22:20.
Citera
2025-12-14, 23:34
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Litet missförstånd här, kanske. Tanken med sardeller är att man lägger i dem i tomatsåsen när man fräser den lätt. Sedan tar man upp de små fiskarna, med en hålslev eller liknande, innan man blandar tomatsåsen med köttet. Då får man både sälta (sardell) och umami (tomat) som lyfter varandra.

Dock ett lite dyrt sätt att göra köttfärssås/bolognese. Billigare då att pudra över fabriksframställd MSG.
Citera
2025-12-15, 02:00
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
De kanske inte använder det alls? MSG (dvs glutamat) är ju en smakförstärkare som ger umamismak som tydligen är extremt vanlig i asiatisk matlagning. Men hur och när använder västerländska kockar det?

Som flera påpekat finns det i olika ingredienser av sig själv. Så vad man än gör använder man sig av det.

Som att steka ut tomatpuré i början av tillagningen av en gryta, att ta ur fonden ur en gryta med en skvätt öl osv.

Sen kan man dra till med litet MSG om man vill - upp till var och en.
Citera
2025-12-15, 05:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Litet missförstånd här, kanske. Tanken med sardeller är att man lägger i dem i tomatsåsen när man fräser den lätt. Sedan tar man upp de små fiskarna, med en hålslev eller liknande, innan man blandar tomatsåsen med köttet. Då får man både sälta (sardell) och umami (tomat) som lyfter varandra.

Dock ett lite dyrt sätt att göra köttfärssås/bolognese. Billigare då att pudra över fabriksframställd MSG.

Hmm, aldrig varit med om att man plockar ur sardellerna igen (dom smälter ju tämligen väl vid tillagning) men inte heller varit med om att dom ger nån märkbar "sardellsmak" i slutet, utan bara ett extra djup åt smaken.
Citera
2025-12-15, 06:22
Medlem
zombie-nations avatar
Brukade lura min kompis med att hälla Vegeta i det jag lagade (innehåller glutamat). Jag verkar själv inte påverkbar, men hon åt mina fattiga enkla rätter och tyckte allt var så bra så.
Citera
2025-12-15, 12:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Alltså heter den umami? Varför säger alla msg då? Haha, har någon en bild på en förpackning? Jag har inte ens en aning om vad jag ska leta efter.
MSG är namnet på ämnet, umami är väl mer ett beskrivande att det är femtesmaken som det handlar om.

Sen smakar väl en tomat eller svamps umamin(DÅ av uppenbarligen skäl och pga de har mer smaker med sig än bara umami.) annat än msg som är mer enkelspårig.
Själv aldrig använt msg, men till mos använder jag lite aromat och endast mos.
Ska påpeka att jag inte betvivlar dess effektivitet att förändra smak och till godare, och riktigt varför jag inte använder msg vet jag inte själv ens.
Sure, man läst om den kan ha hälsoeffekter, men är inte direkt anledningen från att inte ha testat i alla fall.
Vem vet, någon gång kanske man testar detta i sin matlagning, i kinesisk mat som man köpt är väl det full möjligt man testat det mer än en gång.
Citera
2025-12-15, 13:18
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Tomater i en normal matlagning ger extremt lite, inte kännbar umami. Om de inte är inblandade i ett långkok med andra råvaror som ben och rotfrukter, typ över natten. Där allt reduceras till en bas.
Annars hade ju inte msg behövts om det bara räckte med ett par tomater.
Det räcker inte för att få allt att gifta sig.
I en viltsås så vill jag att det är köttet och de kryddor jag valt som ska gifta sig, som vilt kryddor såsom timjan t,ex. Inte parmensan som har en sån stark egen karaktär i sig.

MSG är lite som analsex, först är det nej nej nej, sen när man prövat så är det ja ja ja.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-12-15 kl. 13:22.
Citera
2025-12-15, 18:34
Medlem
Vem0ths avatar
Västerländsk matlagning utvinner glutamat(smakförstärkarämnet) genom råvaror som naturligt innehåller glutamat som tomat(-pure), svamp, sky eller ja... bottenskrapet från när man steker kött och vissa grönsaker, mjölkfett(som smör) och jäst.

Vi har princip alltid något av dessa med i vår matlagning därav får vi hela tiden glutamat i oss. Men det skadar inte att kasta bordet åt sidan och dumpa ned MSG ändå... det blir typ alltid bättre.

Men en helig ingrediens på många klassiska krogar i Europa har länge varit... ärtpuré. Dumpa ångkokta ärtor i en mixer, lite kallpressad olja av valfritt ursprung, salt och socker i en mixer och kör den slät. Gröna ärtor är ordentligt rika på glutamat och denna puré var liksom den hemliga ingrediensen som lyfte upp alla rätter då man hade i en skvätt i allt plus att man alltid serverade purén på tallriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in