2025-12-13, 23:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
En tjej jag går på samma mottagning som (mottagningen har INGET med ätstörningar el dylikt att göra) bestämde sig för att betala och genomföra en GB op för 1-2 år sen. Hon var inte överviktig nog för att få den betalad (enligt mig inte överviktig alls, men jag antar att de i Sverige inte genomför dessa op om man inte har ett BMI över ett visst värde, eller?) Jag har inte sett henne på länge, förrän idag. Jag fick en smärre chock. Milt sagt. Från att ha varit en snygg tjej med utstrålning, betalade hon alltså 70000-80000(?) kronor för att komma att se ut som en svårt cancersjuk kvinna i livets slutskede, efter år av cytostatika. Från att se ung ut för sin ålder till gammelmormor.

Det som var absolut allra mest iögonfallande var hennes hy. Jag har aldrig någonsin sett någon som har åldrats så snabbt som hennes, hon är typ i 40-årsåldern någonstans, men hade jag inte vetat hade jag aldrig någonsin gissat på något annat än, som yngst, precis pensionerad. Hon har alltså pyntat för att komma att se ut som en anorektisk pensionär, som pundat hårt hela livet. Det där var den absolut mest sorgliga och katastrofala transformation jag någonsin har skådat, jag blev otroligt påverkad och tagen. Så pass att jag tycker att det är helt sinnessjukt att det är lagligt. Hon förstördes, rätt och slätt.

Det märkliga var att hennes olycka fick mig att känna mig så extremt nöjd med de kilon jag lagt på mig de senaste åren. Fram till 7-8 år sedan var jag väldigt smal och tyckt att det varit lite svårt att fullt acceptera min viktuppgång, även om det knappast gjort mig sömnlös. Jag är visserligen inte överviktig, men från att ha varit underviktig ligger mitt BMI nu närmre övervikt än undervikt, något som jag aldrig trodde skulle ske.

Grejen är att en vän till mig gjorde samma
operation, betald av LT, för ganska många år sen nu (men hon var verkligen kraftigt överviktig) - dock blev det samma resultat för henne. Hon ser idag ut som en 75-åring utan överdrift, istället för 50. Hon säger att operationen är hennes största misstag någonsin i livet, hon isolerar sig och började till och med missbruka alkohol så pass mkt att hon blev av med både arbete och sambo till följd, hon som knappt drack något innan. Hon menar på att operationen generellt var ett totalt missöde och inte bara pga att hon blev att se äldre ut än sin mamma. Det var mkt annat, psyket allmänt, kampen för att få hjälp med att operera bort överflödigt skinn m.m.

Nu har jag en annan vän och släkting som ha övervägt samma op fram och tillbaka länge, och som nu har bestämt sig för att göra denna. Jag kan inte tänka mig att se henne sluta som de jag nämnt för jag tror inte hon skulle greja det psykiskt.

Är det här vanligt?? Hur kan samhället tillåta och tom betala för detta egentligen? Finns det evidensbaserad forskning på att ingreppet är väldigt tillfredsställande i det långa loppet?

Vad är det som gör att denna op verkar slita något så fruktansvärt på utseendet? Även de jag känner till som gjort detta och som INTE missbrukar alkohol åldras ju något extremt - och jag tänker att även om fetma är farligt så säger det väl sig självt att det knappast kan vara särskilt hälsosamt heller för kroppen, att operera sig? För har ingreppet en sådan kraftig påverkan att det yttre blir så djävulusiskt påverkat har jag svårt att tro att insidan inte påverkas. Jag vet att operationen är oåterkallelig- men finns det något man kan göra för att iaf gå upp i vikt igen, jag menar inte tillbaka till fetma men så att man iaf får lite underhudsfett i ansiktet?

Människor som klarar av att gå ned lika mycket UTAN operation blir ju inte att se ut om gammelfarmor/-farfar?!

Varför blir det såhär?

En bekant gjorde samma sak. Han kanske hade 10-15 kg övervikt alltså inget extremt utan låg runt 95 pannor och kanske om han var yngre skulle legat på 80-85 och då var han ändå rätt lång. Frågade varför då jag hade en uppfattning om att det är extremt överviktiga som gör liknande men han sa att han inte hade tid och träna. Efteråt så har han åldras som fan och även nu ett 3-4 år efteråt ser bättre ut än vad han gjorde ett halvår efter operationen så är du som du säger en avsevärd åldersförändring. Ansiktet ser ut att har åldrats säkert 15 år. Visst han har ingen putmage längre om han går på stranden men då tänker nog folk bara att det där var en smal 70 åring och han är strax över 50
Citera
2025-12-13, 23:48
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cillahb
Vojne- Vad provocerad jag blir!
Jag har inte ens orkat läsa mer än typ rubriken, Såå provocerad är jag.

Jag opererades för 15,5 år sedan. WTF vill ni imbecilla veta? Jag har svar!

Ps. Jag är idag 52 år gammal och döttrarnas vänner kallar mig ”MILF”.
Jag är oerhört trött på den här typen av åsikter, men har aldrig tidigare orkat ge mig in i debatten. Ps. Jag betalade 110 00kr på egen hand, så ingen av er behöver känna er lurade på skattepengar!

Jag skulle nog säga att majoriteten av de som gör liknande ingrepp inte behöver det. Jag förstår om man har 50-100 kg övervikt och behöver gå ner för att överleva men jag tror många vill ta en genväg helt enkelt. Har man råd så kan man göra det men alla har inte 100 lax över för en skönhetsoperationer som det ändå är. Att staten inte betalar har nog mest med att de anser att personen kan gå ner vikten själv genom ändrade vanor(träning/kost(
Citera
2025-12-13, 23:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag skulle nog säga att majoriteten av de som gör liknande ingrepp inte behöver det. Jag förstår om man har 50-100 kg övervikt och behöver gå ner för att överleva men jag tror många vill ta en genväg helt enkelt. Har man råd så kan man göra det men alla har inte 100 lax över för en skönhetsoperationer som det ändå är. Att staten inte betalar har nog mest med att de anser att personen kan gå ner vikten själv genom ändrade vanor(träning/kost(

De jag vet som gjorde op, och betalad av regionen, de var ganska rejält överviktiga och den ena hade diabetes dessutom. De var oförmögna att låta bli att äta. Eftersom jag inte går på impuls, förstår jag inte detta, det betyder ju inte att de inte gjort sitt bästa med sina förutsättningar. Nästa steg blir att låsa in människor tills de tappar vikt. Kanske behöver vi göra detta. Men i detta fallet hjälpte ju inte hjälpen, de blev tjocka igen.
Citera
2025-12-14, 00:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Kolhydraterna i frukt omvandlas till fett i kropppen

Varför är folk så rädda för frukt? Kan förstå det om kroppen inte riktigt tål socker, var så förr, fick huvudvärk och illamående.

Men satte i min 5 clementiner på raken nyss. Hela 160 kalorier. Mot en Marabou chokladkaka som är 1000 kalorier.
Citera
2025-12-14, 00:18
Medlem
Julskinkatos avatar
Klart att det ser rynkigt ut när fettet försvinner och huden hänger slapp?
Men det är bra inuti. Egentligen sämre innan.

Annars är bra motion och bra kost väldigt enkelt och billigt. Lite sjukt att skära i magen för att gå ner.
Citera
2025-12-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cillahb
Vojne- Vad provocerad jag blir!
Jag har inte ens orkat läsa mer än typ rubriken, Såå provocerad är jag.

Jag opererades för 15,5 år sedan. WTF vill ni imbecilla veta? Jag har svar!

Ps. Jag är idag 52 år gammal och döttrarnas vänner kallar mig ”MILF”.
Jag är oerhört trött på den här typen av åsikter, men har aldrig tidigare orkat ge mig in i debatten. Ps. Jag betalade 110 00kr på egen hand, så ingen av er behöver känna er lurade på skattepengar!

Nämen tjena! Tack för din kommentar!

Jag har några frågor.
1) Varför betalar du 110 000 kronor istället för att röra på dig? Är du allmänt lat eller är det andra orsaker?
2) Var ärlig nu. Eftersom du tog åt dig så mycket, är du jätte, jätteful? Är det svårt att titta i spegeln?
3) Hur kommer det sig att du är 52 år gammal men ändå skriver "WTF"?
Citera
2025-12-14, 01:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
3) Hur kommer det sig att du är 52 år gammal men ändå skriver "WTF"?

Fel på det?

Sedan får väl folk göra vad de vill om de betalar själva.
Citera
2025-12-14, 02:18
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det är klart otur att man gjorde detta innan ozempic-industrin tog fart. Idag är det standard och preparaten har används under lång tid i stort sett utan bieffekter. De flesta går ner 15-25% på ett år vilket är en ganska lagom takt. Man kan dock inte sluta med preparatet utan kommer behöva ta det från och till eller i lägre dos resten av livet. Läste att det är 10+ nya preparat på gång så det kommer vara ännu lättare att kontrollera blodsocker/hunger framöver.
Citera
2025-12-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför är folk så rädda för frukt? Kan förstå det om kroppen inte riktigt tål socker, var så förr, fick huvudvärk och illamående.

Men satte i min 5 clementiner på raken nyss. Hela 160 kalorier. Mot en Marabou chokladkaka som är 1000 kalorier.

Därför att frukt innehålller just mkt kolhydrater som omvandlas till fett i kroppen
Så frukt skall man varanrsiktig med och äta lite av
Citera
2025-12-14, 08:55
Medlem
Jag vet två kvinnor som gjort det, den ena gick ner i vikt men satt bara i soffan och åt skit så hon blev ju fet igen. Den andra menade att hon bara kunde äta glass efter operationen så hon blev ju aldrig ens smal efter operationen.

Det spelar helt enkelt ingen roll vad sjukvården gör när problemet sitter i huvudet.
Citera
2025-12-14, 11:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De jag vet som gjorde op, och betalad av regionen, de var ganska rejält överviktiga och den ena hade diabetes dessutom. De var oförmögna att låta bli att äta. Eftersom jag inte går på impuls, förstår jag inte detta, det betyder ju inte att de inte gjort sitt bästa med sina förutsättningar. Nästa steg blir att låsa in människor tills de tappar vikt. Kanske behöver vi göra detta. Men i detta fallet hjälpte ju inte hjälpen, de blev tjocka igen.

Det finns genetik som påverkar kroppsvikt också så alla är inte lata arslen. Alla har haft kompisar som kan äta vad som helst, tränar aldrig och som hyfsad vältränad och fit ändå och andra kan träna 7 dar i veckan vara i väldigt bra fysisk form men ändå se lite pösiga ut
Citera
2025-12-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det finns genetik som påverkar kroppsvikt också så alla är inte lata arslen. Alla har haft kompisar som kan äta vad som helst, tränar aldrig och som hyfsad vältränad och fit ändå och andra kan träna 7 dar i veckan vara i väldigt bra fysisk form men ändå se lite pösiga ut
Handlar nog ofta om att första kategorin rör sig mycket i vardagen, cyklar överallt, går i trappor istället för att ta hissen, aldrig stillasittande medan den andra kategorin gör motsatsen förutom när de tränar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in