2025-12-13, 16:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jag kan tycka att i vissa fall - när ingen annan lösning står till buds - så är operation ett alternativ. Är mer emot att det regelmässigt används när det faktiskt inte finns fysisk anledning. Är överlag emot det här quick fix-samhället vi befinner oss i nu. Man åtgärdar hellre symptomen än den egentliga grundorsaken.

Både operation och nymodig bantningsmedicin stoppar ju just hunger och sockersug. Och belöning av att äta socker uteblir. Men man har ju även sett fall där människor saknar sitt sockerberoende så mycket att de skaffat ett nytt.
Citera
2025-12-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Både operation och nymodig bantningsmedicin stoppar ju just hunger och sockersug. Och belöning av att äta socker uteblir. Men man har ju även sett fall där människor saknar sitt sockerberoende så mycket att de skaffat ett nytt.
Men om det handlar om sockersug (utan bakomliggande medicinska orsaker) så går det att stävja. Att ta till operation i det läget är enligt min mening bara dumt med tanke på både risker, biverkningar och kostnader. Det är ju i de fallen psykologiska faktorer som istället behöver åtgärdas. Annars är som du skriver risken stor att nya beroenden uppstår. För att söka tröst och lindring.
Citera
2025-12-13, 16:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Men om det handlar om sockersug (utan bakomliggande medicinska orsaker) så går det att stävja. Att ta till operation i det läget är enligt min mening bara dumt med tanke på både risker, biverkningar och kostnader. Det är ju i de fallen psykologiska faktorer som istället behöver åtgärdas. Annars är som du skriver risken stor att nya beroenden uppstår. För att söka tröst och lindring.

De fall jag sett, där jag inte förstått orsaken till övervikten, åt de så magen tänjdes ut och fick tillbaka vikten. Jag skulle så vilja befria min kompis från känslan av konstant hunger, som inte ens försvinner med ätande. Men jag förstår inte vad jag ska råda till, annat än att försöka ändå minska på socker. Ett dubbelt problem, en hunger på vanlig mat som aldrig upphör, och en dragning till just sötsaker som tröstar i stunden och ger en rejäl kick. Hen jobbar hela tiden och det finns inte tid och ork med intressen som kanske kunde ersätta okynnesätandet och behandla den psykiska smärtan som ligger bakom. Skulle vilja skicka båda kompisarna i terapi, men de är mot detta av olika anledningar (båda är fuckade i skallen av narcissistiska sadistmammor).
Citera
2025-12-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De fall jag sett, där jag inte förstått orsaken till övervikten, åt de så magen tänjdes ut och fick tillbaka vikten. Jag skulle så vilja befria min kompis från känslan av konstant hunger, som inte ens försvinner med ätande. Men jag förstår inte vad jag ska råda till, annat än att försöka ändå minska på socker. Ett dubbelt problem, en hunger på vanlig mat som aldrig upphör, och en dragning till just sötsaker som tröstar i stunden och ger en rejäl kick. Hen jobbar hela tiden och det finns inte tid och ork med intressen som kanske kunde ersätta okynnesätandet och behandla den psykiska smärtan som ligger bakom. Skulle vilja skicka båda kompisarna i terapi, men de är mot detta av olika anledningar (båda är fuckade i skallen av narcissistiska sadistmammor).
Det var ungefär sådana exempel jag hade i åtanke.
Nej, det är inte mycket mer man som utomstående kan göra än att försöka peppa dem att ta itu med de riktiga problemen.

Vi är ju alla mer eller mindre skadade av olika saker från vår barndom och uppväxt. Det tragiska är att vissa människor aldrig ens orkar börja möta och ta itu med de problemen. Som vanligt gäller tyvärr talesättet "Livet är orättvist och sen dör man".
Citera
2025-12-13, 17:54
Medlem
Du upplever nog bara att personen åldras eftersom man för mkt rynkor vid större viktnedgång
Citera
2025-12-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Tipsa om att göra sig av med sockerberoendet, det är inte så svårt som man tror i början. Byt ut allt socker mot frukt och nötter är mitt tips. Ger resultat i sig även om man inte ändrar något annat.
Frukt har massor av socker i sig 😂
Citera
2025-12-13, 17:59
Medlem
Däremot har jag tänkt på
En annan sak väldigt många som gör operation blir personlighetsförändrade och många väljer separera med sin partner
Citera
2025-12-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Frukt har massor av socker i sig 😂
Ja, men till skillnad från tillsatt socker tas det upp långsammare och så mycket nyttigare med frukt.
Citera
2025-12-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Ja, men till skillnad från tillsatt socker tas det upp långsammare och så mycket nyttigare med frukt.
Kolhydraterna i frukt omvandlas till fett i kropppen
Citera
2025-12-13, 18:42
Medlem
Sommarvikingens avatar
Så onödigt att genomföra. Dom inser inte att dom förlorar en jävla massa kollagen och ser 20 år äldre ut. Hellre att en kvinna förblir tjock och ser ung ut i ansiktet än att hon blir smal och ser ut som en kedjerökande vegan.
Citera
2025-12-13, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Haha, jo det gör man. Brosket växer hela tiden vilket får effekten att öronen växer någon millimeter, egentligen ännu mindre, 0,002 cm per år. Men det syns. Bästa medlet mot att åldras är att faktiskt inte tänka på det. Det säger nästan ingenting om hälsa. Finns personer som haft eller har cancer som ser väldigt unga och fräscha ut, yngre än sin ålder.
+
,

Man undrar om du ens är svensk, det är extrema stavfel i det du skriver.

Nej jag är inte svensk. Jag ber om ursäkt... Svenska grammatik är super svårt....
Omöjligt att jag lär mig på en natt... Omöjligt
.. Sorry...

Det var inte mitt fel och jag blev placerade på en skola med tortyrmetod ... och mina föräldrarna försummelse mig fullständigt..

Jag gör mitt bästa att skriva på svenska språk.
Kan inte engelska... Mina föräldrarna talar inte på svenska. Jag kommer ALDRIG lära mig på föräldrarnas språkligt. För svårt ...
Citera
2025-12-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Operationerna är väl egentligen bara tänkt för de som extrem fetma som gör att de kan dö när som helst i en hjärtinfarkt. Då kanske gastric bypass är det minst dåliga alternativet. Ungefär som de som genomgår elchocksterapi mot extrem depression som även förstör korttidsminnet. Tarmar och magsäcken är inget man bör operera bort i första taget.

Jag vill minnas att dem inte tar bort. Magsäcken och tarmarna när dem för en sådan operation, utan
Att dem tar bort en del av magsäcken så att den blir mindre så dem inte kan äta lika mycket,
Utan blir mätta snabbare.

Men som någon skrev så kan du ju äta upp dig till samma size igen.
Har en bekant som gjort exakt så.

Var på kryssning och käkade buffet,
Och hon som gjort operationen gick och "backade" 3 gånger haha medans vi andra backade en gång.
Damn ah hon kunde äta hon 🙃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in