2025-12-12, 12:12
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Att banta ned sig kraftigt i medelåldern från tjock till smal ger alltid den effekten då huden har mycket mindre kollagen och elasticitet. Ung hud är som en flexibel gummiballong, den drar sig tillbaka. Gammal hud är som en plastpåse. När den är är uttänjd så är den, den säckar och rynkar istället för att dra ihop sig.

Paradexemplet på detta torde vara gamle programledaren Uffe Larsson som gick ner över 50 kilo i medelåldern. Han såg inte riktigt klok ut efter det, påminde mer om en lägerfånge än något annat. Dog bara ett par år senare också.
Citera
2025-12-12, 12:46
Medlem
PappaTribes avatar
Man bör förbjuda detta ingrepp, det förstör människor och krossar familjer.
100% av alla jag vet gjort detta ingrepp har blivit personlighetsstörda.
Citera
2025-12-12, 12:57
Medlem
Sinraths avatar
Här känner jag att ett livslångt beroende av ozempic måste varit ett bättre alternativ? Lätt att vara efterklok dock.
Man vet ju egentligen ingenting om läkaren som genomför operationen mer än vad som officiellt presenteras (eller vad hen själv väljer att utstråla). Det går säkert bra för en stor majoritet men när något inte kan ångras efteråt så hade jag dragit mig lååångt för gå under kniven.

Sen är det väl tendenser om man är utseendefixerad att fortsätta göra groteska operationer? Det är som att shoppa för att få lite dopaminkickar, det löser inte underliggande problem och man kan aldrig finna sig "nöjd".
Citera
2025-12-12, 20:23
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Gastric bypass innebär att du kopplar förbi magsäcken och typ kan äta ett kokt ägg varannan timme, personligen skulle jag inte göra den operationen om det inte handlade om liv och död, du gör en massa kirurgiska ingrepp som kan få förödande konsekvenser, jag hade försökt påverka anhöriga att göra en Gaastric Sleeve istället, för mycket risker med bypass.

Ofta personer gör det och börjar äta ett kokt ägg varannan timme.
Det är sjukt mkt energi i ägg.
Idioti.
Citera
2025-12-12, 20:38
Medlem
Jag gjorde en gbp när jag var 30. Folk som inte kände mig innan ser inte att jag gått ner 45 kg (obs obs: om jag inte är naken). Så det har väl att göra med ålder, genetik osv att göra. Jag ser ut som 40 nuförtiden, vilket är helt okej eftersom jag är det.

Har inga problem med magen (utom att den ser ut som en urpyst ballong). Äter normalt. Mår bra. Är inte alkis. Trist att höra alla era bekanta, att de mår skit och går upp allt i vikt osv. Det har gjorts en massa studier som visar att det ger varaktiga resultat (+15 år).
Citera
2025-12-12, 21:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag känner bara en person som gjort det och jag tycker inte det föråldrade personen, däremot har den väl gått upp i princip alla de där kilona igen nu såhär 15 år senare eller vad det kan vara.

Det är vanligt att patienterna går upp i vikt efter operationen. Inte alla, men många.
Träffade för några år sedan en läkare som jobbat just med sådana här fall, men bytte inrikting eftersom verksamheten gick så rakt emot hans heder och moral.
Ingreppet är egentligen helt onödigt och helt kommersiellt drivet av "vård"bolag som säljer metoden och utrustning för att genomföra den.
Citera
2025-12-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
En tjej jag går på samma mottagning som (mottagningen har INGET med ätstörningar el dylikt att göra) bestämde sig för att betala och genomföra en GB op för 1-2 år sen. Hon var inte överviktig nog för att få den betalad (enligt mig inte överviktig alls, men jag antar att de i Sverige inte genomför dessa op om man inte har ett BMI över ett visst värde, eller?) Jag har inte sett henne på länge, förrän idag. Jag fick en smärre chock. Milt sagt. Från att ha varit en snygg tjej med utstrålning, betalade hon alltså 70000-80000(?) kronor för att komma att se ut som en svårt cancersjuk kvinna i livets slutskede, efter år av cytostatika. Från att se ung ut för sin ålder till gammelmormor.

Det som var absolut allra mest iögonfallande var hennes hy. Jag har aldrig någonsin sett någon som har åldrats så snabbt som hennes, hon är typ i 40-årsåldern någonstans, men hade jag inte vetat hade jag aldrig någonsin gissat på något annat än, som yngst, precis pensionerad. Hon har alltså pyntat för att komma att se ut som en anorektisk pensionär, som pundat hårt hela livet. Det där var den absolut mest sorgliga och katastrofala transformation jag någonsin har skådat, jag blev otroligt påverkad och tagen. Så pass att jag tycker att det är helt sinnessjukt att det är lagligt. Hon förstördes, rätt och slätt.

Det märkliga var att hennes olycka fick mig att känna mig så extremt nöjd med de kilon jag lagt på mig de senaste åren. Fram till 7-8 år sedan var jag väldigt smal och tyckt att det varit lite svårt att fullt acceptera min viktuppgång, även om det knappast gjort mig sömnlös. Jag är visserligen inte överviktig, men från att ha varit underviktig ligger mitt BMI nu närmre övervikt än undervikt, något som jag aldrig trodde skulle ske.

Grejen är att en vän till mig gjorde samma
operation, betald av LT, för ganska många år sen nu (men hon var verkligen kraftigt överviktig) - dock blev det samma resultat för henne. Hon ser idag ut som en 75-åring utan överdrift, istället för 50. Hon säger att operationen är hennes största misstag någonsin i livet, hon isolerar sig och började till och med missbruka alkohol så pass mkt att hon blev av med både arbete och sambo till följd, hon som knappt drack något innan. Hon menar på att operationen generellt var ett totalt missöde och inte bara pga att hon blev att se äldre ut än sin mamma. Det var mkt annat, psyket allmänt, kampen för att få hjälp med att operera bort överflödigt skinn m.m.

Nu har jag en annan vän och släkting som ha övervägt samma op fram och tillbaka länge, och som nu har bestämt sig för att göra denna. Jag kan inte tänka mig att se henne sluta som de jag nämnt för jag tror inte hon skulle greja det psykiskt.

Är det här vanligt?? Hur kan samhället tillåta och tom betala för detta egentligen? Finns det evidensbaserad forskning på att ingreppet är väldigt tillfredsställande i det långa loppet?

Vad är det som gör att denna op verkar slita något så fruktansvärt på utseendet? Även de jag känner till som gjort detta och som INTE missbrukar alkohol åldras ju något extremt - och jag tänker att även om fetma är farligt så säger det väl sig självt att det knappast kan vara särskilt hälsosamt heller för kroppen, att operera sig? För har ingreppet en sådan kraftig påverkan att det yttre blir så djävulusiskt påverkat har jag svårt att tro att insidan inte påverkas. Jag vet att operationen är oåterkallelig- men finns det något man kan göra för att iaf gå upp i vikt igen, jag menar inte tillbaka till fetma men så att man iaf får lite underhudsfett i ansiktet?

Människor som klarar av att gå ned lika mycket UTAN operation blir ju inte att se ut om gammelfarmor/-farfar?!

Varför blir det såhär?

Det är djupt oetiskt att operera en individ som inte har behov av den typen av ingrepp. Man ska enbart operera personer som lider av fetma och därmed kan få följdsjukdomar. Hörde dock på nyheterna (kanske så sent som i morse) att gb är det som oftast leder oss till ett hållbart resultat vad gäller viktnedgång för personer med fetma. Så för vissa som riskerar sjukdom och tidig död så är det nog ett bra alternativ. Man ska ju ha försökt gå ner i vikt på andra sätt men misslyckas om man ska få det betalt av landstinget mig veterligen också.

Vad gäller åldrandet så finns det något som kallas för ozempic face. Det kommer sig av att personer går ner mycket i vikt väldigt fort. Huden hänger inte med helt enkelt. Det blir ännu värre om personer är äldre och/eller redan är ganska magra. När man åldras så tappar man oftast volym i ansiktet och huden är dessutom mindre elastisk, onödig och snabb viktnedgång accelererar det förloppet.
Citera
2025-12-12, 22:32
Medlem
Vojne- Vad provocerad jag blir!
Jag har inte ens orkat läsa mer än typ rubriken, Såå provocerad är jag.

Jag opererades för 15,5 år sedan. WTF vill ni imbecilla veta? Jag har svar!

Ps. Jag är idag 52 år gammal och döttrarnas vänner kallar mig ”MILF”.
Jag är oerhört trött på den här typen av åsikter, men har aldrig tidigare orkat ge mig in i debatten. Ps. Jag betalade 110 00kr på egen hand, så ingen av er behöver känna er lurade på skattepengar!
Senast redigerad av cillahb 2025-12-12 kl. 22:37.
Citera
2025-12-12, 23:07
Medlem
Det brukar väl komma som ett brev på posten utifrån de fall jag sett. Det är därför det är ett bättre alternativ att arbeta med den bakomliggande problematiken med varför vissa människor överäter först och främst. Och sedan gå ner i lugn och systematisk takt. Så att kroppen hänger med.
Citera
2025-12-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är ju samma effektpå kändisarna som tar ozempic. Går man ner snabbt i vikt hinner inte huden med. Det kan också röra sig om näringsbrist om man inte ser till att äta bra och få i sig det man behöver. Men det blir ju inte riktigt så för alla.

Inte helt ovanligt att man efter en GBT får problem med missbruk i olika former heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Att banta ned sig kraftigt i medelåldern från tjock till smal ger alltid den effekten då huden har mycket mindre kollagen och elasticitet. Ung hud är som en flexibel gummiballong, den drar sig tillbaka. Gammal hud är som en plastpåse. När den är är uttänjd så är den, den säckar och rynkar istället för att dra ihop sig.

Ja det är väl snarare detta. Kroppen är hänsynslös mot överviktiga på det sättet... Utan riktigt bra plastikkirurgi efter en ordentlig viktnedgång ser det ändå inte mycket roligare ut pga huden.

Men det är ju individuellt och beror som sagt på om man styrketränar och får i sig tillräckligt med protein och annan näring.
Senast redigerad av Frihetsyttrande 2025-12-13 kl. 00:13.
Citera
2025-12-13, 01:52
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
En tjej jag går på samma mottagning ... bestämde sig för att betala och genomföra en GB op för 1-2 år sen.

Jag har inte sett henne på länge, förrän idag.

[RANT OM HUR HON SER UT]

Varför blir det såhär?

Du har inte sett henne på länge och du vet att det vara bara operationen som ligger bakom hur hon ser ut idag?
Citera
2025-12-13, 02:37
Medlem
När man kommer upp i medelåldern minskar elasticiteten i huden avsevärt vilket gör att när de överflödiga kilona försvinner torkar huden ihop som ett russin. De inre skador man ådragit sig efter år av överätande repareras inte heller utan finns i stor utsträckning kvar (förkalkningar till exempel). Något aptitdämpande läkemedel utan allvarliga sidoeffekter vore naturligtvis det optimala men där är vi inte ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in