2025-12-13, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackdollkiller
S har dragit ris till egen röv. Ser på Facebook att hon rider, finns inga slarvigare människor än hästmänniskor.. Det är ju inte direkt gratis att hålla på med hästar heller..

Hon höll på med det förr...
Bilden är ifrån 2014...
Citera
2025-12-13, 22:03
Bannlyst
Sluta nu med era teorier om bilarna här i tråden..
Finns andra trådar om detta..

Har man skulder till kronofogden och inte vet vilka bilar man får äga och dimper ner krav ifrån kronofogden så är det inte så konstigt att man flyttar över bilarna..

Varje person har rätt att äga en bil som är värd 20.000kr när man har skulder till kronofogden..
De har säkert fått reda på detta och flyttat tillbaka bilar till sig igen..

Hur jäkla svårt kan det bli här i tråden...

Att ha skuld på närmare 600.000kr till kronofogden är väl inte något att tjafsa om..
Räcker med en förlustaffär eller struntat i att betala in inkomstskatt...
Citera
2025-12-13, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Tror snarare på att det i så fall är hon som tjatat på honom om att byta adress, iom utmätningen.
Så länge han står skriven där så räknas ju hans inkomst in med.

Vad är det de ska utmäta i en hyresrätt och med barn i hemmet...
Med den inkomsten pappan har så gör de utmätning på hans lön först och främst...
Vilket täcker upp en hel del plus hennes lön..

Det finns något som heter existensminimum när det gäller barnfamiljer när hyran är betald vill jag påpeka bara..
Citera
2025-12-13, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Separation, han ny adress, hon stora skulder (kanske tagna på henne avsiktligen), löneutmätning på gång.
Jag tror hon kände att hon skulle förlora barnet pga sina skulderna, och barnet skulle få det dåligt hos pappan och hon kunde inte leva med hela situationen, förmodligen tvingas flytta.

Stödkontakt är a och o för utsatta, kostar inte samhället mycket att tilldela en samtalspartner att prata med varje vecka.
Skuldsatta, spelberoende, separationer, tappade barn, allt ska få sin kontakt att ringa. Är så man förhindrar sånt här.
Tragiskt fall, förtjänar en lex förändring

Vad babblar du om..
Det är pappan som har skulder hos Kronofogden...
Citera
2025-12-13, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monika9
Resten är ränta. Ränta är oftast mycket högre än själva kapitalbeloppet. Ligger det hos KF så är nog över hälften om inte mer räntor som tickar på.

Räntan hos kronofogden är ungefär lika mycket som räntan hos csn
Citera
2025-12-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Pappan har visst bytat adress efter mordet.
Måste vara fruktansvärt för honom.

Ena dagen kämpa tillsammans med ekonomi och allt därtill.
Nästa dag stå ensam med en omfattande sorg.

Hur fortsätter man efter en sån tragedi?

Du förstår väl att han inte pysslat med flytt dagen efter mordet? Dagen efter mordet har han varit förkrossad och inte kunnat söka bostad.

Verkar ju som att tidigare separation är det mest sannolika. Bråk om pengar han gissningsvis varit vardag.
Citera
2025-12-13, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Snurret med bilen fattar jag inte. De 2 bilar de äger är av så ringa värde & går att behålla vid löneutmätning för att ta sig till arbete. Max 60% av prisbasbeloppet (58,8k) så en bil värd max 35k är legit.

Jag tycker det är konstigt med adressändringen. Det får mig att tro det är till hans fördel ekonomiskt. För det är väl ngt av det sista man tänker på när ens barn är mördat & mamman till barnet begått suicid. Inte: Shit, måste fixa folkbokföringen!

Är övertygad om att ekonomibiten är en starkt bidragande orsak att det slutade som det gjorde.

Har man så stora skulder som 900k tycker jag det borde gått till löneutmätning långt tidigare.
Antingen att de hade ngn form av gemensam ekonomi tidigare & skötte inbetalningar el. att skulderna inte är speciellt gamla.

Nej, jag tror inte han bodde med henne & barnet. Så när hon fick löneutmätning skulle hon inte klara sig på existensminimum utan 1/2 av existensminimum. KF har sina regler & tveksamt att socialtjänsten gått in & täckt upp till skälig levnadsnivå.
Detta några veckor före jul.

Enligt uppgifter ifrån vänner som bor i Skåne..
Så är själva lägenheten fortfarande avspärrad, men avspärrningarna utanför samtidigt som pappan släpptes..
Så inte konstigt alls han flyttade då och inte få tillgång till lägenheten..

Tro knappast heller att han vill ha något ifrån den lägenheten där allt skedde... För min egen skull så hade det varit makabert..

Jag håller med dig helt och hållet när det gäller kronofogden..
Även om man har utmätning på lönen så visas årsinkomsten ändå.
Då bryr sig inte de om bilar som inte har något värde..
Eventuellt har han skuldsanering och lever på existensminimum efter hyran och tandläkare i maximalt 5år.
Citera
2025-12-13, 22:35
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socobatevira
Har du citerat fel nu eller hur menar du att jag ”generaliserar på detta sättet”?

Kanske missuppfattade det kursiva. Isf ber jag om ursäkt.

Ursprungligen postat av Socobatevira
Om jag inte missminner mig så blev mamman misstänkt i Södertälje när hon hittat sina barn livlösa och sin man helt blodig efter att han kvävt barnen och knivhuggit sig själv. [i]Så ja, kvinnorna blir också misstänkta direkt när något sånt här händer där pappan istället gjort brottet[/I].
Citera
2025-12-13, 22:38
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Med den inkomsten pappan har så gör de utmätning på hans lön först och främst...

Det finns något som heter existensminimum när det gäller barnfamiljer när hyran är betald vill jag påpeka bara..

Du är inte betalningsskyldig för din sambos skulder. Hon hade löneutmätning. Oklart om han hade det.

Citat:
Räntan hos kronofogden är ungefär lika mycket som räntan hos csn

Det är borgenärerna som tar ut dröjsmålsränta på kronofogdeskulder. Räntan kan vara olika för varje skuld men ligger oftast på 10% om inget avtalats - 22% (max)
Så med ex. 10% ränta + påminnelser, utmätningsförsök etc blir det ca 100k ökning/år på en 900k skuld.
Ränta hos CSN är typ 2% el. ngt dylikt.
Senast redigerad av rubbergirl 2025-12-13 kl. 22:47.
Citera
2025-12-13, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Ja precis (fetade)
Möjligt att det redan innan beslutet om utmätningen bråkats om att han måste adressändra men han kanske har vägrat.
Sen när beslutet kom och hon insåg hur lite pengar hon kommer få ha kvar så blev det ännu mer aktuellt att han bytte adress.

Kanske hade han skickat in adressändringen tidigare än mordet/självmordet fast då borde ändringen gjorts "retroaktivt" (tex om han skickat in att den ska gälla från 1 Dec men handlagdes senare)
Känns mer som ett snabbt beslut att adressändra för att "mildra" sin del i det hela.

Ja som du säger så måste det ju vara nya skulder. Annars skulle utmätningen gjorts tidigare.

Frågan är vad skulderna är från.

Spelmissbruk? husköp?
Kan hon ha blivit lurad av någon att ta stora lån åt personen? (typ Åh Benjamin Ingrosso är kär i mig, jag ska bara betala hans utlandsresa först innan jag köper hans flygbiljett hem till mig)

Kronofogdens uppgifter är ju offentliga så om någon begär ut dom kanske man kan bygga på några bitar i pusslet/motivet.

Adressändring är 12/12 till N.G i Hörby..
Avspärrningarna blev nertagna samma dag som han släpptes..
Men själva lägenheten på Ut.g är fortfarande avspärrad..
Dessutom personligen skulle jag inte vilja ha en pinal ifrån lägenheten, mer än minnen långt tillbaka i tiden..

Är väl han som har skulder närmare 600.000, eller jag är är ännu mer efter än du nu...

Om fogden har påbörjat angående utmätning så är det obetydligt att ändra adress..
Det räknas ifrån datumet som fogden tog beslutet...
Jupp verkligheten är brutal..
Citera
2025-12-13, 22:46
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

Hört talas om löneutmätning?

Hennes skulder är hennes när det kommer till löneutmätning.

Såg att du qutoa en annan att det är hans skulder.
Du har säkert missat att hon har 900 000 kr egna skulder.

Och i Nov så beslutades det om löneutmätning på henne.

Det vi diskuterat här är huruvida han har bott där eller om han bara fortfarande varit skriven där.

Har han bara varit skriven där utan att bo där så räknar ändå Kronofogden hans del i försörjningen vilket gör att de drar dubbelt så mycket från hennes lön.
Det kan såklart isåfall vara en bidragande faktor till hennes psykiska mående.
Citera
2025-12-13, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hästar är bara en ful trådsanning.

Det spelar ingen roll vad mamman har valt att lägga sin överkonsumtion på. Många ensamstående föräldrar lever på minimum och tar ansvar för sina barn. Denna mördare valde att inte ta ansvar.

Korrekt..
Hon höll på med det förr i tiden..
Varför det figurerar i tråden är för hon har en bild ifrån 2014 på sin plattform..
Men det var inte hennes häst överhuvudtaget, då enligt uppgifter så var hon hästskötare på den tiden på fritiden..

Dessutom hade relation med barnets fader vid samma tidpunkt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in