2025-12-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De var väl ändå sambos, så löneutmätning borde inte vara katastrof, när nu sambon tjänade 50 papp per månad.

Riktigt tråkig historia det här.
Nej, för honom behöver det ju inte vara katastrof, hans lön är ju bra och fortsätter rulla in som vanligt. Men det verkar ha varit HON som hade skulder och löneutmätning. Vet inte vad man får behålla efter löneutmätning, men antar att det är existensminimum? Och eftersom hon var gift/sambo så räknade socialen med att hon skulle be maken om pengar?
Det ville hon inte, vilket ju är förståeligt, och så såg hon ingen annan utväg än att avsluta sitt liv med ”äran i behåll” när hon insåg att hon inte skulle kunna försörja barnet. Dock förklarar det ju inte varför hon skulle ha dödat barnet. Måste ha slagit slint rejält.
Citera
2025-12-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jomenvisst, men 900 papp, en resa till Thailand med all inclusive för 3 pers, 30 papp. Gånger 4 är
90 papp.

Smink och kläder 100 papp.
Vuitton väska 50 papp.
Tuttföstoring 100 papp.

Men resten då?

Spela på betting femhundra papp. nja...

Det luktar fortfarande skunk lång väg...
Resten är ränta. Ränta är oftast mycket högre än själva kapitalbeloppet. Ligger det hos KF så är nog över hälften om inte mer räntor som tickar på.
Citera
2025-12-13, 15:15
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Efter att ha läst ikapp allt jag missade igår så känns ekonomin som en bidragande faktor.

2 veckor efter löneutmätning startat.

Bilen flyttades över till S några dagar efter beslut om löneutmätning och 2 dagar senare tillbaka till mannen.

Sen att mannen nästintill direkt efter mordet och självmordet byter adress.
Känns inte som en sak man skulle göra direkt, OM det inte redan varit att han har/skulle flyttat ut/ändra adress.

Jag får känslan av att de redan separerat men att han stått kvar skriven på adressen.

Iom löneutmätningen kan hon ha krävt från honom att flytta sin adress, iom hans inkomst räknas in i utmätningen.

Bilen har nog nyttjats av henne, därav överflyttandet av bilen.

Kanske hon då blivit orolig att KF ska utmäta bilen varav den skrivs över till honom igen.

Kanske skulderna är deras gemensamma men hon får ta "smällen". (lån i hennes namn)

Kanske skulderna är hennes och att han varit omedveten av dom och iom utmätningen fått reda på det och väljer att lämna henne. (skriver över bilen på henne men hon övertalar honom att fortf stå på den)

Många "kanske" men tror inte det är en slump att utmätningen och flyttandet av bilen händer så snart innan mordet/självmordet.
Samt snabbheten med att göra en adressändring.

Snurret med bilen fattar jag inte. De 2 bilar de äger är av så ringa värde & går att behålla vid löneutmätning för att ta sig till arbete. Max 60% av prisbasbeloppet (58,8k) så en bil värd max 35k är legit.

Jag tycker det är konstigt med adressändringen. Det får mig att tro det är till hans fördel ekonomiskt. För det är väl ngt av det sista man tänker på när ens barn är mördat & mamman till barnet begått suicid. Inte: Shit, måste fixa folkbokföringen!

Är övertygad om att ekonomibiten är en starkt bidragande orsak att det slutade som det gjorde.

Har man så stora skulder som 900k tycker jag det borde gått till löneutmätning långt tidigare.
Antingen att de hade ngn form av gemensam ekonomi tidigare & skötte inbetalningar el. att skulderna inte är speciellt gamla.

Nej, jag tror inte han bodde med henne & barnet. Så när hon fick löneutmätning skulle hon inte klara sig på existensminimum utan 1/2 av existensminimum. KF har sina regler & tveksamt att socialtjänsten gått in & täckt upp till skälig levnadsnivå.
Detta några veckor före jul.
Citera
2025-12-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Nej, för honom behöver det ju inte vara katastrof, hans lön är ju bra och fortsätter rulla in som vanligt. Men det verkar ha varit HON som hade skulder och löneutmätning. Vet inte vad man får behålla efter löneutmätning, men antar att det är existensminimum? Och eftersom hon var gift/sambo så räknade socialen med att hon skulle be maken om pengar?
Det ville hon inte, vilket ju är förståeligt, och så såg hon ingen annan utväg än att avsluta sitt liv med ”äran i behåll” när hon insåg att hon inte skulle kunna försörja barnet. Dock förklarar det ju inte varför hon skulle ha dödat barnet. Måste ha slagit slint rejält.

Det brukar sägas att de "inte tror att barnet klarar sig utan föräldern" men det är ju så fruktansvärt ologiskt, för dödar de barnet så klarar det sig ju definitivt inte. Antar att de tror att barnet får det för jävligt utan dem och vill skona det, totalt nattsvart syn. Stackars pojke, undrar om han led.
Citera
2025-12-13, 15:19
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Otroligt sorgligt. Gissar att kommunen utreder. Det måste ha funnits varningssignaler, därav skolans snabba agerande. Beror skulderna på spelmissbruk? Ovanligt att en kvinna tar till drastiska åtgärder pga skulder. Skulder och arbetslöshet brukar drabba en mans självkänsla hårdare.
Det är rutin på många skolor/förskolor som sagt.

Mamman ska tydligen ha varit noga med att alltid frånvaroanmäla, vilket gjorde att personal blev oroliga.
Kan tänka mig att de därför var extra snabba på att åka dit när ingen svarade.

När jag glömde sjukanmäla min son när han gick på mellanstadiet ringde de redan efter någon timme, de sa att jag var en förälder som t.om kunde VKLASS (skolplattformen) bättre än dom så de blev oroliga när jag inte hade sjukanmält honom då jag aldrig glömt det innan.
Jag är övertygad om att de hade gått hem och knackat på om jag inte hade svarat.

Psykiskt ohälsa kan se väldigt olika ut. Skolan kan ha varit helt ovetande.
Min psykiska ohälsa har aldrig påverkat mina barn eller allmänheten.
Det enda "utåt" som vittnar om den är ärren jag har på mina armar.

Ja det är otroligt sorgligt och även om jag själv kan förstå och har varit i det bottenlösa mörkret så skulle jag ALDRIG NÅGONSIN ta mina barn med mig i fallet.

Det är helt oförsvarbart.

Finns bara ett fall där jag kan sätta mig in i mammans mående och förstå mig på hennes beslut och det är mamman som tog livet av sig och sitt lilla barn, 3 månader efter att hennes man och deras 2 andra barn omkom när deras hus brann.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/overlevde-brand-mamma-och-barn-har-hittats-doda/
Citera
2025-12-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Det ska bli intressant att få veta när de dog.

Undrar hur det gått till? Hur har dom dött?

Det verkar som att det varit helt uppenbart att mamman dödat barnet o sen sig själv, eller?

Det måste ha blivit fullständigt mörker utan nån synbar utväg.
Ofattbart…
Senast redigerad av VilloVet9 2025-12-13 kl. 15:29.
Citera
2025-12-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Snurret med bilen fattar jag inte. De 2 bilar de äger är av så ringa värde & går att behålla vid löneutmätning för att ta sig till arbete. Max 60% av prisbasbeloppet (58,8k) så en bil värd max 35k är legit.

Jag tycker det är konstigt med adressändringen. Det får mig att tro det är till hans fördel ekonomiskt. För det är väl ngt av det sista man tänker på när ens barn är mördat & mamman till barnet begått suicid. Inte: Shit, måste fixa folkbokföringen!

Är övertygad om att ekonomibiten är en starkt bidragande orsak att det slutade som det gjorde.

Har man så stora skulder som 900k tycker jag det borde gått till löneutmätning långt tidigare.
Antingen att de hade ngn form av gemensam ekonomi tidigare & skötte inbetalningar el. att skulderna inte är speciellt gamla.

Nej, jag tror inte han bodde med henne & barnet. Så när hon fick löneutmätning skulle hon inte klara sig på existensminimum utan 1/2 av existensminimum. KF har sina regler & tveksamt att socialtjänsten gått in & täckt upp till skälig levnadsnivå.

Hon måste ju haft personliga bekymmer i flera år som dragit på sig detta berg av skulder. En normal människa drar väl i nödbromsen långt före man får 900 000 i skuld. Hästar hade hon visst också, men sälj dem då om det är sån kris. Här finns nog många felbeslut som pågått i många år och hon har dolt det med att vara glad och trevlig
Citera
2025-12-13, 15:37
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hon måste ju haft personliga bekymmer i flera år som dragit på sig detta berg av skulder. En normal människa drar väl i nödbromsen långt före man får 900 000 i skuld. Hästar hade hon visst också, men sälj dem då om det är sån kris. Här finns nog många felbeslut som pågått i många år och hon har dolt det med att vara glad och trevlig

Naturligtvis hade hon personliga bekymmer.

Skulderna behöver inte vara så gamla eftersom hon fick löneutmätning nu. Har skulder byggts upp under lång tid borde hon ha haft löneutmätning tidigare.
Vid ex. ekonomiskt våld är du oftast så nedbruten mentalt att du inte ser ngn utväg. Långt från Lyxfällan alltså.
Vad det rör sig om här kan vi bara spekulera i.

Jag har sett en 13 år gammal bild på en häst hon rider i ngn paddock. Ser ut som hon är på ridskola el. ngt men jag är ingen hästtjej. Han står med ngn häst på en bild för 11 år sedan.
Var ser du att hon el. han äger hästar?
Citera
2025-12-13, 15:38
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

Ja precis (fetade)
Möjligt att det redan innan beslutet om utmätningen bråkats om att han måste adressändra men han kanske har vägrat.
Sen när beslutet kom och hon insåg hur lite pengar hon kommer få ha kvar så blev det ännu mer aktuellt att han bytte adress.

Kanske hade han skickat in adressändringen tidigare än mordet/självmordet fast då borde ändringen gjorts "retroaktivt" (tex om han skickat in att den ska gälla från 1 Dec men handlagdes senare)
Känns mer som ett snabbt beslut att adressändra för att "mildra" sin del i det hela.

Ja som du säger så måste det ju vara nya skulder. Annars skulle utmätningen gjorts tidigare.

Frågan är vad skulderna är från.

Spelmissbruk? husköp?
Kan hon ha blivit lurad av någon att ta stora lån åt personen? (typ Åh Benjamin Ingrosso är kär i mig, jag ska bara betala hans utlandsresa först innan jag köper hans flygbiljett hem till mig)

Kronofogdens uppgifter är ju offentliga så om någon begär ut dom kanske man kan bygga på några bitar i pusslet/motivet.
Citera
2025-12-13, 16:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Fallet påminner om mamman i Gårdsten 2017 som hade skulder hos kronofogden.
Även mannen hade skulder hos KF.
Samma dag som de skulle bli vräkta från bostaden så dödar hon sina 3 barn och sig själv.
Pappan misstänktes först men friades senare.
Svårt att förstå hur man kan se detta som en lösning men det står väl inte rätt till just då.
Citera
2025-12-13, 16:23
Medlem
Citat:

Jag har sett en 13 år gammal bild på en häst hon rider i ngn paddock. Ser ut som hon är på ridskola el. ngt men jag är ingen hästtjej. Han står med ngn häst på en bild för 11 år sedan.
Var ser du att hon el. han äger hästar?

Hästar är bara en ful trådsanning.

Det spelar ingen roll vad mamman har valt att lägga sin överkonsumtion på. Många ensamstående föräldrar lever på minimum och tar ansvar för sina barn. Denna mördare valde att inte ta ansvar.
Citera
2025-12-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Har du inte läst tråden? Senast taxerad årsinkomst var på över 500000kr. Det tyder väl på att han jobbar…
Nej, jag hade visst inte gjort det! Vad jobbar han med då ? Kanske oxå står i tråden men chansar på att få ett vettigt svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in