Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Han hade ju blivit polisanmäld och eventuellt dömd, vem han än våldtagit. Så det är väl själva våldtäkten han ska ångra. Och lära sig att aldrig mer begå en sådan.

Säger någon "nej" så räcker det. Då slutar man. Oavsett om man haft sex ned varandra tidigare eller inte. Och man slutar definitivt vid upprepade nej.

Snarare hon som lär ångrar sin vänskap med honom. En "man" som inte kan ta ett nej...

Ångrar? Hon har inkasserat 220 000 kr tack vare honom.

Hon borde vara tacksam.
Citera
2025-12-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvatkausalitet
HusvagnSvensson verkar också ignorera att 70% av alla våldtäktsoffer reagerar med frozen fright, även om denna tjej faktiskt klarat av att både säga nej och lyfta bort hans händer. Men en person som reagerar med frozen fright blir ju helt stel och still och då krävs ju inget våld.

Sedan så vill jag ändå hävda att det inte detta fall innefattade visst tvång eftersom han, trots nej och att hon lyft bort händerna, tvingat henne att utstå dessa handlingar.

Det där är en myt. Finns en hel tråd om det påhittade fenomenet i feminism-forumet.
Citera
2025-12-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det där är en myt. Finns en hel tråd om det påhittade fenomenet i feminism-forumet.

Varsågod

https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/8908701
(Här är samma källa
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28589545/ )

https://researchblog.duke.edu/2023/07/06/neuroscience-shows-why-sex-assault-victims-freeze-its-not-consent/

Finns såklart MASSVIS med andra vetenskapliga studier som bekräftar detta. Som med praktiskt taget alla studier som studerar liknande ämnen så börjar man med att studera på djur och nyare studier på människor visar att just freeze är en vanlig respons på ett akut hot.

Att påstå att detta är en myt visar ärligt talat bara hur lite du läst på om ämnen. Att en majoritet av alla våldtäktsoffer reagerar med freeze är idag erkänt och vedertaget inom såväl vetenskapen som rättsväsendet. Sedan får du välja att inte tro på det, men det säger mer om dig än om något annat.
Citera
2025-12-13, 16:10
Medlem
Citat:
Varsågod

https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/8908701
(Här är samma källa
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28589545/ )

https://researchblog.duke.edu/2023/07/06/neuroscience-shows-why-sex-assault-victims-freeze-its-not-consent/

Finns såklart MASSVIS med andra vetenskapliga studier som bekräftar detta. Som med praktiskt taget alla studier som studerar liknande ämnen så börjar man med att studera på djur och nyare studier på människor visar att just freeze är en vanlig respons på ett akut hot.

Att påstå att detta är en myt visar ärligt talat bara hur lite du läst på om ämnen. Att en majoritet av alla våldtäktsoffer reagerar med freeze är idag erkänt och vedertaget inom såväl vetenskapen som rättsväsendet. Sedan får du välja att inte tro på det, men det säger mer om dig än om något annat.

Jo tack, jag har sett de där "vetenskapliga" studierna. Allt det där har redan debunkats i tråden jag hänvisade till.

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"
Citera
2025-12-13, 16:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Du skrev så jag tolkade inte.

Starkt av dig däremot backa upp din kvinnliga kollega med egna tolkningar upprepa och försöka skapa trådsanningar som inte finns
Nej, det gjorde jag inte - utan du valde vantolkningar.
Min kvinnliga kollega?
Vilka trådsanningar? ... eller det blir ju svårt att hänvisa om de inte ens finns antar jag.
Citera
2025-12-13, 16:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad fint att du kan hänvisa till etablerad vetenskap. Det känns trygg.
Citera
2025-12-13, 16:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gjorde jag inte - utan du valde vantolkningar.
Min kvinnliga kollega?
Vilka trådsanningar? ... eller det blir ju svårt att hänvisa om de inte ens finns antar jag.
ni båda tikar hittar på saker och upprepar tills någon vilsen själ kanske tror på några av era påhitt, du använder vtex termer som det här är vanligt och det här är vanligast.

dvs egna påhitt vad har du för underlag för vad som är vanligt och inte?

Du påstår med du vet vilken promille minnesluckor uppstår utan en tanke på det är induviduellt.

och det här är inte verkligheten ochy det är inte godhet heller, utan fantasier och önskemål
Citera
2025-12-13, 16:26
Avstängd
Citat:
Ångrar? Hon har inkasserat 220 000 kr tack vare honom.

Hon borde vara tacksam.
Hon har lovat bjuda sin kvinnliga coach på spa nu om hon promotar henne på nätet
Citera
2025-12-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad fint att du kan hänvisa till etablerad vetenskap. Det känns trygg.

Finns gott om sådan i den tråden, ja. Det var därför jag hänvisade dit.

Citera
2025-12-13, 16:56
Medlem
Citat:
Jo tack, jag har sett de där "vetenskapliga" studierna. Allt det där har redan debunkats i tråden jag hänvisade till.

(FB) "Frysreaktion vanligt vid våldtäkt"

Ingenting har debunkats. Att flashbacks Incels är faktaresistenta är inte att debunka något. Hänvisa till forskning som motbevisar de vetenskapliga studierna om du vill vara trovärdig.
Citera
2025-12-13, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du verkar inte förstå skillnaden på att uppmana icke offer till försiktighet kontra victim blaming, där man skyller brottet på offret.

1. Klart man ska uppmana folk till försiktighet! "Var rädd om dig", "kör försiktigt", "gå inte hem själv på natten, utan ta då taxi eller sällskap med vänner, finns skumma typer", "gå inte på dejt hemma hos någon du inte känner, finns skumma typer", "lita på din magkänsla om han/hon känns märklig och undik personen" etc. Är meningar sagda av omtanke. Som lär folk att vara försiktiga. Sådana kommentarer kan absolut göra att våldtäkter minskar! Eftersom folk blir mer försiktiga och tar hand om sig.

2. Men victim blaming gör det inte. För då har ju redan brottet inträffat! Brottet försvinner inte för att man skyller på offret. Det enda som kan hända är att offer inte vågar anmäla... Och förövare går fria och kan utsätta ännu fler för våldtäkt tex. Victim blaming ökar risken för fler brott. När ett brott väl har inträffat är det alltså viktigt att lägga skulden där den hör hemma: på förövaren. Inte på offret.

I detta fallet var förövaren en vän til målsägande. Vem skulle varna henne för vännen? Deras gemensamma vänner? Deras gemensamma vänner litade säkert på honom, de också. Han var ingen främling, vare sig för henne eller för deras gemensamma vänner. Alla var säkert lika trygga med att det var säkert för henne att bjuda hem "sjyssta polaren" att sova över. Folk tänker i regel inte att ens polare är våldtäktsförövare.

Och målsägande litade ju uppenbarligen på att hennes vän sedan länge inte skulle våldta henne. Man tänker liksom inte så om sina vänner.

1. Du glömde "klä dig inte slampigt" och "bjud inte hem berusade män du inte vill ha sex med"

2. Om "victim blaming" blir norm igen kommer våldtäkterna minska eftersom kvinnor kommer börja tänka sig för både en, två och tre gånger kring hur de klär sig, hur de beter sig, och vilka konsekvenser det kan få osv, och därmed inte i lika hög grad hamna i situationer där de riskerar att bli våldtagna = färre våldtäkter

Victim blaming FÖREBYGGER brott och framtida våldtäkter. Det kan väl inte vara så svårt för dig att begripa?

Din uppdelning av "victim blaming" och försiktighet makes no sense. Du skulle ju t ex inte säga till en person som lekt på järnvägsspåret och blivit påkörd av ett tåg att "jaja det var ju inte ditt fel för nu har det ju redan skett, så ingen idé att lägga skulden på dig nu", eller hur?

Bättre då att vi säger åt folk att det är dumt att leka på spåret om man inte vill bli påkörd av ett tåg, precis som vi bör säga åt kvinnor att inte klä sig slampigt eller bjuda hem berusade män de inte vill ha sex med om de inte vill bli våldtagna. Same-same.
Citera
2025-12-13, 17:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ingenting har debunkats. Att flashbacks Incels är faktaresistenta är inte att debunka något. Hänvisa till forskning som motbevisar de vetenskapliga studierna om du vill vara trovärdig.

Det finns inga vetenskapliga studier som styrker ”frysreaktionen”. Det är missuppfattad vetenskap som används ideologiskt. Vad som är fallet är att det existerar katanoniska tillstånd hos bytesdjur vid stark fara och rädsla och det finns våldtäktsoffer som upplever passivitet och uppgivenhet. Av detta har man på ideologisk grund konstruerat ”frysreaktionen” som är en spekulativ teori utan vetenskapligt stöd.

Men det är en debatt för den tråd som hänvisas till.

Om man väl spekulerar kan det lika gärna vara så att mannen här drabbats av detta påstådda tillstånd. Det är ju han som är i ett särskilt utsatt tillstånd och kan ha svårt att värja sig mot en nykter person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in