2025-12-13, 11:42
  #1081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nja. Det står såhär:



https://www.sydsvenskan.se/skane/horby-i-sorg-efter-det-misstankta-dubbelmordet/



Du ser det på Ratsit.


Såg det nu . Vet någon om han var pappa till barnet?
Citera
2025-12-13, 11:48
  #1082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Hon kanske var tvungen att försörja mannen också ? Nån som vet om han hade jobb och inkomst ?

Har du inte läst tråden? Senast taxerad årsinkomst var på över 500000kr. Det tyder väl på att han jobbar…
Citera
2025-12-13, 11:53
  #1083
Medlem
Mercedes avatar
Psykisk ohälsa.

Troligtvis har något hänt (relaterat till skulderna eller helt orelaterat) i närtid som la till sista droppen i glaset på ohälsan.

Enligt de som känner henne (intervjuer i tidningar) så verkar hon varit aktiv i sonens liv.
Var engagerad i hans sport/sporter etc.
Troligtvis har hon känt att sonen inte skulle "klara sig bra" utan henne så hon har i sitt sjuka sinne trott att detta var bäst även för honom.

Jag själv har levt i 30 år med psykisk ohälsa pga feldiagnostiserad.
Många är de ggr jag drömt om att få avsluta allt.
Jag har självt tänkt så att mina barn inte klarar sig utan mig men för mig blev det anledningen att leva vidare.
Jag (i dubbel bemärkelse, bokstavligt talat) lever för mina barn.


Artikel från 2020 där Henrik Lysell som forskat på Karolinska institutet inom ämnet filicid intervjuas efter dådet när en pappa mördade sina 2 barn och sen begått självmord:

https://www.unt.se/nyheter/uppsala-kommun/artikel/barnamordare-kan-ha-barmhartighetstank/4lqd7v8r

Citat:
"Ett mönster som forskningen visar är att i nästan hälften av fallen har mördaren även tagit sitt eget liv – vilket kallas filicid-suicid.
– Det kan tyda på att förövaren som kommer begå självmord haft ett slags barmhärtighetstänk, att de känt oro, tänkt på deras framtid och att barnet inte kommer klara sig utan sin förälder."

"Henrik Lysell känner lite uppgivenhet.

– Jag hade gärna sett tre tydliga riskfaktorer för en typisk förövare. Det hade lättare kunna hjälpa dem som jobbar med barn och föräldrar.
De allra flesta som vårdats för psykiatrisk sjukdom kommer aldrig att begå filicid, säger han och tillägger:
Men genom att fråga dem som är självmordsbenägna hur de ser på situationen för sina barn går det kanske att fånga upp några."
Citera
2025-12-13, 11:54
  #1084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Så, skulderna var uppenbarligen hennes, inte hans som det hintats i tråden , det var hom som hade löneutmätning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pd3BpX/hade-loneutmatning-nu-ar-mamma-och-sonen-dod

De var väl ändå sambos, så löneutmätning borde inte vara katastrof, när nu sambon tjänade 50 papp per månad.

Riktigt tråkig historia det här.
Citera
2025-12-13, 12:09
  #1085
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De var väl ändå sambos, så löneutmätning borde inte vara katastrof, när nu sambon tjänade 50 papp per månad.

Riktigt tråkig historia det här.

Bara för de är sambos behöver det inte betyda att de har gemensam ekonomi.
Skulle lika gärna kunna betyda att hon hade löneutmätning & när KF gör beräkning blir det som sambos = att de betalar hälften var. Så han behåller sin lön medan hon har existensminimum.

Står hon ensam på hyreskontraktet & inte kan betala hyran - pga att mannen inte betalar sin del - så uppstår skulden hos henne. KF köper inte att man ensam betalar hyra, mat, räkningar när man är sambos men för en del ser verkligheten ut så så i praktiken blir det långt under existensminimum.

Säger inte att det är så i just detta fallet.
Citera
2025-12-13, 12:11
  #1086
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Bodde pappan där? Det står att hon nyligen träffat en kille

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Snubben som var folkbokförd på hennes adress har ny adress fr.o.m igår. Pappa el. ej.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Folkbokföringen för mannen ändrades igår 12/12. Hade han nyss flyttat till ny lägenhet? Den är på 2 rok så verkar som han skulle bo där själv.
Dumpade han henne när hon åkte på löneutmätning & hennes cash / kredit var slut?
Ville hon separera?
Ny lägenhet pga händelsen?

Det är många frågor som uppkommer.


Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Nja. Det står såhär:


Citat:
– Jag pratade rätt mycket med henne när vi flyttade hit. Hela Hörby är lite så, alla säger hej till varandra här, även om man inte känner varandra. Jag blev lite förvånad av det först. Hörby är väldigt kärvänligt.

– De senaste åren har vi inte pratat lika mycket, det ändrades när hon träffade en kille. Men både hon och barnet var jättetrevliga


https://www.sydsvenskan.se/skane/horby-i-sorg-efter-det-misstankta-dubbelmordet/



Du ser det på Ratsit.
Han som bott där/nu flyttat är den som har bild på en liten pojke 2016 där även släkt till kvinnan i tråden gillat/kommenterat så mest största sannolikhet är det han som är pappan till barnet.

De flyttade tillsammans till den adress de bott i tills nu, för 3 år sen.
Innan dess bodde de tillsammans även då.

Om det stämmer att hon träffat en kille som grannen säger, så måste hon och pappan fortfarande bott ihop tills nu (om han inte bott någon annanstans utan att ha folkbokfört sig där)

Om han skulle ha bott någon annanstans skulle det dock kunna förklarat varför han inte märkt något om det stämmer att de dog på måndagskvällen.
Citera
2025-12-13, 12:19
  #1087
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Han som bott där/nu flyttat är den som har bild på en liten pojke 2016 där även släkt till kvinnan i tråden gillat/kommenterat så mest största sannolikhet är det han som är pappan till barnet.

De flyttade tillsammans till den adress de bott i tills nu, för 3 år sen.
Innan dess bodde de tillsammans även då.

Om det stämmer att hon träffat en kille som grannen säger, så måste hon och pappan fortfarande bott ihop tills nu (om han inte bott någon annanstans utan att ha folkbokfört sig där)

Om han skulle ha bott någon annanstans skulle det dock kunna förklarat varför han inte märkt något om det stämmer att de dog på måndagskvällen.

Ja, & han har bytt adress 5 ggr senaste 10 åren & hon 4 så det verkar som de varit folkbokförda tillsammans ett bra tag iaf.
Så det verkar som han är pappan men kanske inte varit lika delaktig. Så därför grannen tror det är en ny kille.
Citera
2025-12-13, 12:20
  #1088
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Bara för de är sambos behöver det inte betyda att de har gemensam ekonomi.
Skulle lika gärna kunna betyda att hon hade löneutmätning & när KF gör beräkning blir det som sambos = att de betalar hälften var. Så han behåller sin lön medan hon har existensminimum.

Står hon ensam på hyreskontraktet & inte kan betala hyran - pga att mannen inte betalar sin del - så uppstår skulden hos henne. KF köper inte att man ensam betalar hyra, mat, räkningar när man är sambos men för en del ser verkligheten ut så så i praktiken blir det långt under existensminimum.

Säger inte att det är så i just detta fallet.
Det sista jag skrev i mitt inlägg här ovan var:

"Om det stämmer att hon träffat en kille som grannen säger, så måste hon och pappan fortfarande bott ihop tills nu (om han inte bott någon annanstans utan att ha folkbokfört sig där)

Om han skulle ha bott någon annanstans skulle det dock kunna förklarat varför han inte märkt något om det stämmer att de dog på måndagskvällen."

Det är alltså inte helt osannolikt att det är som du säger.

Så länge han står skriven där så räknas hans inkomst in i hennes utmätning (trots att hon inte kan tillgodose sig dom pengarna)
Det kan absolut ha varit en stor bidragande faktor till hennes eventuella (med stor sannolikhet) psykiska ohälsa som till slut ledde till detta fruktansvärda mord.
Citera
2025-12-13, 12:25
  #1089
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det sista jag skrev i mitt inlägg här ovan var:

"Om det stämmer att hon träffat en kille som grannen säger, så måste hon och pappan fortfarande bott ihop tills nu (om han inte bott någon annanstans utan att ha folkbokfört sig där)

Om han skulle ha bott någon annanstans skulle det dock kunna förklarat varför han inte märkt något om det stämmer att de dog på måndagskvällen."

Det är alltså inte helt osannolikt att det är som du säger.

Så länge han står skriven där så räknas hans inkomst in i hennes utmätning (trots att hon inte kan tillgodose sig dom pengarna)
Det kan absolut ha varit en stor bidragande faktor till hennes eventuella (med stor sannolikhet) psykiska ohälsa som till slut ledde till detta fruktansvärda mord.

Exakt så! Du formulerar dig bättre än mig så bra du förtydligar mina inlägg
Citera
2025-12-13, 12:27
  #1090
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, & han har bytt adress 5 ggr senaste 10 åren & hon 4 så det verkar som de varit folkbokförda tillsammans ett bra tag iaf.
Så det verkar som han är pappan men kanske inte varit lika delaktig. Så därför grannen tror det är en ny kille.
Fast grannen borde ju noterat att de flyttade in tillsammans kan man tycka.
Låter mer som att de gjort slut men han fortf varit folkbokförd där.

Iom att grannen säger:
"– De senaste åren har vi inte pratat lika mycket, det ändrades när hon träffade en kille. Men både hon och barnet var jättetrevliga"
så låter det ändå som att det är en ny kille hon träffat annars borde han väl inte noterat "ändringen"

Stod tidigt i tråden något om att mannen varit utomlands och nyligen kommit tillbaka?
om det stämmer så kan de ju ha gjort slut men han fortsatte vara skriven där.

Alternativt att grannen därför trodde det var en ny kille när han kom tillbaka.
Citera
2025-12-13, 14:37
  #1091
Medlem
Larasofts avatar
Otroligt sorgligt. Gissar att kommunen utreder. Det måste ha funnits varningssignaler, därav skolans snabba agerande. Beror skulderna på spelmissbruk? Ovanligt att en kvinna tar till drastiska åtgärder pga skulder. Skulder och arbetslöshet brukar drabba en mans självkänsla hårdare.
Citera
2025-12-13, 14:41
  #1092
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attansfan
Kollade upp detta. Bilen är ej inköpt av HH nu utan redan 2024-10-06. Flyttat över bilen på S*fia 2025-12-01 och sedan tillbaka till HH 2025-12-03. Alltså endast efter 2 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av sorken1234
Bilen köptes redan 2024 av honom sen köpte S den av honom 1/12-25 och sen tillbaka till honom igen för 7 dagar sedan

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Snubben som var folkbokförd på hennes adress har ny adress fr.o.m igår. Pappa el. ej.

Efter att ha läst ikapp allt jag missade igår så känns ekonomin som en bidragande faktor.

2 veckor efter löneutmätning startat.

Bilen flyttades över till S några dagar efter beslut om löneutmätning och 2 dagar senare tillbaka till mannen.

Sen att mannen nästintill direkt efter mordet och självmordet byter adress.
Känns inte som en sak man skulle göra direkt, OM det inte redan varit att han har/skulle flyttat ut/ändra adress.

Jag får känslan av att de redan separerat men att han stått kvar skriven på adressen.

Iom löneutmätningen kan hon ha krävt från honom att flytta sin adress, iom hans inkomst räknas in i utmätningen.

Bilen har nog nyttjats av henne, därav överflyttandet av bilen.

Kanske hon då blivit orolig att KF ska utmäta bilen varav den skrivs över till honom igen.

Kanske skulderna är deras gemensamma men hon får ta "smällen". (lån i hennes namn)

Kanske skulderna är hennes och att han varit omedveten av dom och iom utmätningen fått reda på det och väljer att lämna henne. (skriver över bilen på henne men hon övertalar honom att fortf stå på den)

Många "kanske" men tror inte det är en slump att utmätningen och flyttandet av bilen händer så snart innan mordet/självmordet.
Samt snabbheten med att göra en adressändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in