Citat:
Ursprungligen postat av
Justice--
Ja alltså GDPR gäller ju redan sverige och dessa sidor sen 2018, inget har ändats sen dess. Men Sverige har helt enkelt gjort en feltolkning att våra lagar står över eu:s. Egentligen bör enskilda få skadestånd så länge de drabbats sen gdpr och sidorna betala sanktionsavgifter för hur länge de funnits sen gdpr. Efter en tydlig beslut som slår fast att dessa sidor inte är förenligt med gdpr och att de är olagliga och de fortsatt har kvar sina tjänster så bör ju myndigheter agera mot de, då det är en brottslig verksamhet.
Det krångliga är ju att myndigheterna i Sverige har gett de tillstånd att agera. Så om inte sidorna ska beläggas med böter så ska myndigheterna beläggas. Men självklart efter en eu-dom som slår fast att gdpr gäller så ska allt stängas ner omedelbart annars ska de betala skadestånd och sanktionsavgifter.
Som vi redan har sett är ju IMY ett ansvarslös myndighet, så hur de agerar vill jag inte spekulera i. IMY är värdelösa, jag har en känsla att de bara kommer hålla sig i bakgrunden tills allt är över och sen spela att de "agerar" i slutskedet.
Precis! Nu är vi helt överens
Sidorna klarat/klarar sig p.g.a "utgivningsbevis" som egentligen aldrig borde funnits från första början. EU är trots allt emot det, och generaladvokaten var tydlig i sitt förslag att utgivningsbevis är inte en ursäkt att kringgå GDPR, ej heller grundlagar.
Har försökt läsa på, Sverige förefaller vara enda landet som har denna specialare i EU. Förstår det trots allt, eftersom motsvarande undantag redan finns (art 85). Dock en smula stramare än Sveriges lösning.
Att GDPR gällt hela tiden är korrekt, där undantagsbevis inte finns så gäller GDPR fullt ut. Märks på många företag, väldigt känsligt med personuppgifter etc.
Men detta utgivnignsbevis gör ju så att många kan agera som att det inte ens existerar något GDPR.
Så det är något jag aktivt tänkt på, Sverige i sig är ju indirekt skyldiga till att det fått vara på detta vis. Man måste nästan fundera på hur EU skulle se på den saken. Nu handlar det ju om Lexbase i sig, även om det gäller alla omgående så tvivlar jag på att EUD faktiskt vet omfattningen av det.
IMY kommer få det jobbigt, för det är nog många som mailar dom direkt samma dag. Men nu är inte allt negativt, dom som fortsätter på samma tema trots EUDs beslut (om i linje med GA), får högre böter för varje dag som går och siten är igång.
Men det hjälper nog till avsevärt om vi medborgare aktivt driver frågan.