2025-12-10, 23:18
Medlem
På sjätte datorn jag uppdaterade idag kunde diskrensning få bort drygt 3,5GB.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-10 kl. 23:21.
Citera
2025-12-11, 09:04
Medlem
Den datorn hade inte varit igång sedan jag körde en diskrensing efter förra månadens update tuesday.
Citera
2025-12-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Testa att köra Diskrensning, markera C disken, klicka på Rensa systemfiler så att du får bort kvarliggande skit efter Windows Update, bara efter gårdagens update kunde Diskrensning ta bort närmare 2GB, har du en Windows .old på disken kan det röra sig om 30GB och över, tom.
Optimalisera och defragmentera är valet som kommer upp här vid markering av disk och sen välja egenskaper-sen välja fliken vertyg.

Samt ett val kontrollera stationen för filsystemfel.

Diskrensning ser jag inte(men kanske ligger på annan plats)

Defragmentera var väl det man gjorde på äldre hårddiskar och inte på ssd-så har inte testat de två ovan jag nämnde ännu.
Citera
2025-12-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Diskrensning ser jag inte(men kanske ligger på annan plats)
Ja, under Systemverktyg.
Eller Verktyg för Windows.
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-11 kl. 16:12.
Citera
2025-12-13, 09:08
Medlem
I sökrutan skriver man cleanmgr, där kan man sen välja vad som ska rensas.

Men jag har någon annan skit jag råkat ut för..
Jag har den senaste win 11 25h2 och den har jag laddat ner som iso och sen konverterat med rufus för att få bort
TPM2hindret.
Nu kommer windows update med en uppdatering av samma,dvs win11 25h2 och den går inte in p gr av TPM2kravet.
Varför känner inte update att jag redan har sagda och skippar nerladdningen?
Jag har ändrat mosetup i registret men det hjälper inte så frågan är var kontrollen numera görs istället?
CHATgpt ville inte hjälpa till utan hänvisade till mosetup och LabConfig som man använde tidigare.
Den rackaren sa att jag själv fick söka eftersom olagligheter hjälptes det inte till med..
Jag svarade, din korkade jä... och bad den dra tebaks där den kom ifrån .
För vad är det för olagligt att hjälpa till med problemet?
Senast redigerad av makumba 2025-12-13 kl. 09:24.
Citera
2025-12-13, 09:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vad finns det för bra program som bla kan rensa registret och rent allmänt underhåller w11 för att minska risken för problem?
Citera
2025-12-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
I sökrutan skriver man cleanmgr, där kan man sen välja vad som ska rensas.

Men jag har någon annan skit jag råkat ut för..
Jag har den senaste win 11 25h2 och den har jag laddat ner som iso och sen konverterat med rufus för att få bort
TPM2hindret.
Nu kommer windows update med en uppdatering av samma,dvs win11 25h2 och den går inte in p gr av TPM2kravet.
Varför känner inte update att jag redan har sagda och skippar nerladdningen?
Jag har ändrat mosetup i registret men det hjälper inte så frågan är var kontrollen numera görs istället?
CHATgpt ville inte hjälpa till utan hänvisade till mosetup och LabConfig som man använde tidigare.
Den rackaren sa att jag själv fick söka eftersom olagligheter hjälptes det inte till med..
Jag svarade, din korkade jä... och bad den dra tebaks där den kom ifrån .
För vad är det för olagligt att hjälpa till med problemet?
Gör en ny bootbar sticka med Rufus och senaste ISO'n, sätt i stickan i datorn och starta ifrån Windows så kan du välja uppdatera med alla filer och program kvar.
Citera
2025-12-13, 11:48
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad finns det för bra program som bla kan rensa registret och rent allmänt underhåller w11 för att minska risken för problem?

Windows inbyggda!

Har man behov av annat så har man specifika krav, ändamål, med det användandet. Vilka?
Citera
2025-12-13, 14:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Inga! Det finns inget som helst skäl att "rensa" registret!

Tvärtemot var du verkar tro så ställer register rensar-program oftast till med mer problem än vad de ens påstår sig "laga"!

Det enda rens-program som behövs finns inbyggt i Windows: Diskrensning
Gärna med valet att rensa systemfiler, som då raderar gamla Windows uppdateringar som sparats i fall du skulle vilja avinstallera uppdateringen + att du kan rensa ev. Windows-old!
Citera
2026-03-10, 20:18
Medlem
1FFs avatar
En fördjupande artikel om dagens uppdatering från Windows som innehåller mycket bra saker: https://www.windowscentral.com/microsoft/windows-11/windows-11-kb5079473-is-here-with-some-actually-good-upgrades-heres-whats-rolling-out-this-patch-tue sday
Citera
2026-03-21, 12:24
Medlem
Jag köpte en ny Lenovo Yoga 7 med Windows 11 installerat. Jag hade länge sett fram emot detta och var väldigt glad då Jag köpte min dator, men den känslan förändrades dramatiskt då jag kom hem och satte igång den för jag har aldrig i mitt liv sett någonting mer korkat och idiotiskt rent ut sagt än hur de har utformat Windows 11. Ständig reklam som täcker halva skärmen och ingenting är på sin plats som det var med Windows 10. Redan samma dag jag köpte datorn tänkte jag på kvällen ska jag sälja datorn eller ska jag installera Linux på den istället.... det blev det sist nämnda.
Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att Windows 11 är bra Jag blev rent ut sagt förbannad nu satt framför första och enda gången har aldrig sett ett mer idiotiskt upplägg Vad gäller operativsystem och jag vill säga Att nästan varje person jag pratat med om Detta ämne Instämmer
Citera
2026-03-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barasofta2018
Jag köpte en ny Lenovo Yoga 7 med Windows 11 installerat. Jag hade länge sett fram emot detta och var väldigt glad då Jag köpte min dator, men den känslan förändrades dramatiskt då jag kom hem och satte igång den för jag har aldrig i mitt liv sett någonting mer korkat och idiotiskt rent ut sagt än hur de har utformat Windows 11. Ständig reklam som täcker halva skärmen och ingenting är på sin plats som det var med Windows 10. Redan samma dag jag köpte datorn tänkte jag på kvällen ska jag sälja datorn eller ska jag installera Linux på den istället.... det blev det sist nämnda.
Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att Windows 11 är bra Jag blev rent ut sagt förbannad nu satt framför första och enda gången har aldrig sett ett mer idiotiskt upplägg Vad gäller operativsystem och jag vill säga Att nästan varje person jag pratat med om Detta ämne Instämmer
Har inte sett nån reklam överhuvudtaget på nån av de 5 datorer jag kör Win 11 på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in