Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-12, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
För er i tråden som tjatar om minnesluckor och inte tror att man ha minneslucka och samtidigt vara kapabel att våldta någon. Så får jag säga att ni har Fel. Redan vid 0.6 promille kan vissa börja få minnesluckor. Och vid 2.0 promille kan man få omfattande minnesluckor.

Men normalkonsumenter drucker i regel inte längre än till 1.0 promille (vilket också kan innebära minnesluckor). Ostadig gång, sluddrande tal. Känsloutbrott. Och givetvis kan man begå våldtäkt vid 1.0 promille.

Läs nedan, källa Systembolaget:

......

Vad händer vid olika promille?

Så påverkas vi vid olika promille
En normaltålig person upplever de olika promillehalterna ungefär så här:

0,2 promille: Du blir glad och pigg samtidigt som din självkritik minskar. Du känner dig allmänt väl till mods, varm och avslappnad. Precision och reaktionshastighet börjar försämras. Här går promillegränsen för rattfylla.

0,5 promille: Du känner dig upprymd och hämningarna minskar. Din reaktionshastighet och precision blir ännu sämre. Omdöme och förmåga att ta in information försämras också. Forskning visar att välbefinnandet är som störst innan 0,6 promille.

0.6 promille: här kan vissa börja få vissa minnesluckor/svårare att lagra nya minnen.

0,8 promille: Du blir högljudd, överdrivet självsäker och gör överdrivna rörelser. Du får långsammare reflexer och sämre koordination och synförmåga. Du luktar tydligt av alkohol.

1,0 promille: Du har svårt att kontrollera dina muskler, vilket gör att du sluddrar och har svårt att gå stadigt. Det börjar också bli svårt att kontrollera dina känslor.

1,5 promille: Du har svårt att hålla balansen och raglar när du går. Här är risken stor för snedfylla, alltså att du får känsloutbrott, blir aggressiv eller börjar gråta. Och eventuellt kräkas.

2,0 promille: Du har svårt att gå upprätt. Dubbelseende. Här kan man få omfattande minnesluckor.

3,0 promille: Du uppfattar inte vad som händer omkring dig och är på väg att förlora medvetandet.

4,0 promille: Du är medvetslös och har mycket långsam andning. Risken är stor för dödlig alkoholförgiftning.

Men det är ofta svårt för normalkonsumenter att komma upp i 1,5 promille. De allra flesta slutar dricka ungefär när de nått 1 promille , om målet är att bli full.

Källa: Systembolaget.

så det du säger är att om en hona har minnesluckor kan det lika gärna varit hon som våldtog han.
Citera
2025-12-12, 20:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, vid fylleknull är det inte alls ovanligt.
hur vet du det? egen erfarenhet?
Citera
2025-12-12, 20:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
hur vet du det? egen erfarenhet?
Frågar du mig på fullt allvar om jag gökat med en full man någon gång?
Citera
2025-12-12, 21:02
Avstängd
Citat:
Frågar du mig på fullt allvar om jag gökat med en full man någon gång?
du utaqlar ju dig som du gjort det ja, när cdu säger det är inte ovanligt, då måste du ju tala för dig själv, och om du menar du inte gör det vem talar du om då?
Citera
2025-12-12, 21:08
Avstängd
Citat:
så det du säger är att om en hona har minnesluckor kan det lika gärna varit hon som våldtog han.

"Honan" i detta ärende var nykter. Och "hanen" var alkoholpåverkad.
Citera
2025-12-12, 21:10
Avstängd
Citat:
"Honan" i detta ärende var nykter. Och "hanen" var alkoholpåverkad.
jo jag vet men det är ett möjligt scenario enligt dig det är ju bra ha i åtanke tänker jag.
Citera
2025-12-12, 21:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
du utaqlar ju dig som du gjort det ja, när cdu säger det är inte ovanligt, då måste du ju tala för dig själv, och om du menar du inte gör det vem talar du om då?
*suck*
Om du vill ha det till att handla om mig så har jag haft många killkompisar som ägnat sig åt den aktiviteten ..
Självklart har jag också egen erfarenhet ... jag är 59 år gammal och inte bott i en garderob i hela mitt liv ..
Att du inte klarar av sex för att du druckit lite säger mer om dig än om alla andra.
Citera
2025-12-12, 21:19
Avstängd
Citat:
jo jag vet men det är ett möjligt scenario enligt dig det är ju bra ha i åtanke tänker jag.

Lite off topic dock. Diskuterar hellre ärendet än utsvävande "är det möjligt?"-diskussioner.

I detta ärende så var målsägande nykter. Och förövaren alkoholpåverkad. Och han har minst fyra olika förklaringar till kvällen, varav två krockar rejält med varandra:

1. Han minns inte vad som har hänt.
2. Han minns vad som har hänt och säger att han inte har våldtagit målsägande.

De andra två förklaringarna är:

3. Att han hade sexsomni.
4. Att det nog stämmer som målsägande säger.

Målsägande sa nej upprepade gånger, vilket han i Snapchatkonversationen med henne erkänner att han har hört (men inte hörsammat). Efter några minuters övergrepp, där han inte hörsammar hennes upprepade nej, sluta och där hon föser bort hans händer - flyr målsägande sitt eget hem.
Citera
2025-12-12, 21:28
Avstängd
Citat:
*suck*
Om du vill ha det till att handla om mig så har jag haft många killkompisar som ägnat sig åt den aktiviteten ..
Självklart har jag också egen erfarenhet ... jag är 59 år gammal och inte bott i en garderob i hela mitt liv ..
Att du inte klarar av sex för att du druckit lite säger mer om dig än om alla andra.
tack för ärligheten det var starkt gå ut med du och dina vänner har sex med killar tex och att ni gör det med minnesluckor.

Det jag reagerade på är du säger vad som är vanligt och inte vanligt, och jag undrar hur du vet det liksom.
Citera
2025-12-12, 21:30
Avstängd
Citat:
Lite off topic dock. Diskuterar hellre ärendet än utsvävande "är det möjligt?"-diskussioner.

I detta ärende så var målsägande nykter. Och förövaren alkoholpåverkad. Och han har minst fyra olika förklaringar till kvällen, varav två krockar rejält med varandra:

Målsägande sa nej upprepade gånger, vilket han i Snapchatkonversationen med henne erkänner att han har hört (men inte hörsammat). Efter några minuters övergrepp, där han inte hörsammar hennes upprepade nej, sluta och där hon föser bort hans händer - flyr målsägande sitt eget hem.
jo jo men du är ju med i flera diskussioner och det är ju bra för mig som kille känna till att har en tjej minnesl+uckor efter sex kan hon ju våldtagit mig
Citera
2025-12-12, 21:31
Medlem
Citat:

Var du med i rummet när det hela skedde?

Eftersom du verkar veta hur det gick till menar jag.
Citera
2025-12-12, 22:03
Avstängd
Citat:
jo jo men du är ju med i flera diskussioner och det är ju bra för mig som kille känna till att har en tjej minnesl+uckor efter sex kan hon ju våldtagit mig

Nu låter du väldigt förvirrad. Våldtäkt är om du inte har samtyckt till sexet och inte ville ha sexet.

Huruvida hon är full eller inte/har minnesluckor eller inte, spelar ingen roll för om det räknas/inte råknas som våldtäkt. Utan: Har hon legat med dig/gjort handlingar mot dig jämförliga med samlag mot din vilja och utan ditt samtycke Så är det våldtäkt.

Som i detta ärendet. Killen är alkoholpåverkad och påstår (i en av flera olika versioner han kommer med) att han inte minns. Men det är inte hans eventuella minnesluckor som gör det till en våldtäkt. Utan det är att han har sex med henne mot hennes vilja och utan hennes samtycke som gör det hela till våldtäkt.

Blev det tydligare så?
Senast redigerad av TomatKungen 2025-12-12 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in