Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-11, 22:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
En rejäl handtvätt med tvål är alltid effektivare än sprit/klor då höljet löses upp
Håller med, tvål och vatten är det bästa.
Citera
2025-12-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Aftonbladet har som nyhet att vinterkräksjukan börjat.
Sedan ett tag vet vi att influensan är igång och är av typ K

Från AB
"Säsongens vinterkräksjuka är i gång, meddelar Folhälsomyndigheten (FHM).

Antalet fall av vinterkräksjuka förväntas öka inom närmaste tiden nu när epidemin startat för säsongen."

Stackar satar som drabbas av båda på samma gång.

Vad ser ni som värst, vinterkräksjuka eller influensa ?

Influensan finns vaccin men inte kräksjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1432368

Tillhör dem som är immuna mot vinterkräksjuka, så den behöver jag inte bry mig om.

Influensa har jag tagit vaccin mot några år via jobbet, men inte i år, det går nog bra ändå.
Senast redigerad av Baheera 2025-12-11 kl. 22:46.
Citera
2025-12-11, 22:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Tar flunsan över vinterkräket alla dagar. Fyfan. Enda gången jag har haft feberdrömmar/hallucinationer i vuxen ålder. Drömde att sängen var gjord av pannkakor och att det flög små rymdskepp som sköt på varandra med laser mellan travarna av pankisar. Samma dröm om och om igen i vad som kändes som en evighet. Och kräket ovanpå det
Undviker båda. Spytt så det räcker och influensa en gång gör att jag aldrig mer vill ha sådant elände.
Trodde det var som en enklare förkylning men vilken skillnad. Hög feber och värk i kroppen.
Hoppas det går över snabbt så alla får en bra jul/nyår.
Citera
2025-12-11, 22:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
vinterkräksjukan är det vidrigaste jag åkt på. tror dock inte jag fått influnsa k.

är vaccin på gång mot vinterlräksjukan . fas 3 just nu. mRna är framtiden.

halvtidstest för att se om det är.... ofarligt eller orsakar turbocancer och foliehattstouretts.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11776675/
Kommer vaccin mot kräksjuka kommer jag ta den också.
Citera
2025-12-11, 22:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Tillhör dem som är immuna mot vinterkräksjuka, så den behöver jag inte bry mig om.

Influensa har jag tagit vaccin mot några år via jobbet, men inte i år, det gör nog bra ändå.
Du tillhör en del lyckliga. Dock har jag inte immunitet mot kräksjuka men nu är barnen vuxna så risken är betydligt lägre att få in något sådant i huset.

Influensa vaccin sedan 1994 och var värt varenda krona. På jobbet jag började på några år senare fick de som ville den gratis via företaget och det var rätt många som passade på att få bra skydd.

På senare år kompletterat med bra dos D-vitamin samt K2 för att hjälpa immunförsvaret.
Citera
2025-12-11, 22:36
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ja vi har upplevt några julhelger med kylen laddad för julmat men ingen ville ha något för vi spydde.
Influensa och vaccin är något helt annat.

Prickar in var var tredje jul typ med kräksjukan
Barn mellan 15-5 år så får man liksom gilla läget 🤣
Citera
2025-12-11, 22:50
Medlem
Citat:
Du tillhör en del lyckliga. Dock har jag inte immunitet mot kräksjuka men nu är barnen vuxna så risken är betydligt lägre att få in något sådant i huset.

Influensa vaccin sedan 1994 och var värt varenda krona. På jobbet jag började på några år senare fick de som ville den gratis via företaget och det var rätt många som passade på att få bra skydd.

På senare år kompletterat med bra dos D-vitamin samt K2 för att hjälpa immunförsvaret.

Har blivet spydd i ansiktet av sjuka barn utan att bli drabbad själv, har faktiskt aldrig kräkts (som inte berott på överintag av alkohol) i hela mitt liv.

Aldrig haft influensa heller, (vad jag vet)
Citera
2025-12-11, 23:00
Medlem
Någon annan som är pisssjuk i influensan? Är på FYRA veckor nu..
Citera
2025-12-11, 23:46
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Undviker båda. Spytt så det räcker och influensa en gång gör att jag aldrig mer vill ha sådant elände.
Trodde det var som en enklare förkylning men vilken skillnad. Hög feber och värk i kroppen.
Hoppas det går över snabbt så alla får en bra jul/nyår.
När man spyr upp ett glas vatten börjar det bli farligt. Då klarar man bara någon dag.
Citera
2025-12-11, 23:52
Medlem
Förklarar varför vi trillar av pinn en efter en just nu 🙈 Jag har klarat mig än så länge men med mitt immunförsvar lär det inte vara länge till.
Citera
2025-12-11, 23:54
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
När man spyr upp ett glas vatten börjar det bli farligt. Då klarar man bara någon dag.

Med kräkan spyr du upp varje matsked man får i sig fö fan

I ett extremt nödläge måste man ge dropp o i fält vattenlavenemang med isotonlösning åt en patient - men kräksjuka klarar man men kolera måste hanteras med dropp eller vattenlavemang som kan tas den vägen
Citera
2025-12-12, 04:42
Medlem
Kräksjuka - check! FYFAN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här