2025-12-28, 02:21
Avstängd
Merwinnas avatar
Hela min omgivning är däckad i vinterkräksjukan nu, jag klarar mig som vanligt tack vare min genetiska immunitet. Dock lite konstigt att min son också fick det i år och så starkt också, för han brukar antingen inte få det alls eller bara lätt. Hoppas viruset inte har muterat... men än är jag frisk i alla fall, så jag tror inte jag får det, inkubationstiden har passerat.
Citera
2026-02-23, 17:09
Medlem
Vad gäller för säsong och covid influensa vaccin?

Har för mig jag kontaktade min vc för nåt år sen men då kunde man inte ens köpa till det?
Endast riskgrupper fick det

Jag testade aldrig att gå till en sån där privat vaccinklinik
Det är väl bara gå dit att pröjsa?
Finns både covid och säsongsinfluensa vaccin?
Citera
2026-02-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hela min omgivning är däckad i vinterkräksjukan nu, jag klarar mig som vanligt tack vare min genetiska immunitet.

Tyvärr finns det ju norovirusvarianter som den genetiska immuniteten, FUT2 mutation rs601338 (A;A), inte skyddar mot, individer med mutationen i FUT2, så kallade non-secretors, kan exempelvis infekteras av norovirus genotype GII.2 samt genotype GI.3:

Citat:
Non-secretors are, however, susceptible to other norovirus strains. A challenge study using the Snow Mountain strain (genotype GII.2) showed no association between secretor status or ABH group antigens and susceptibility [21]. Two observational studies, one of a waterborne and another of a foodborne outbreak caused by genotype GI.3 strains in the Netherlands and Sweden, respectively [22,23], found no association between secretor status and susceptibility to symptomatic infection. Moreover, a birth cohort study in Ecuador with prospective follow-up found significantly higher rates of non-GII.4 norovirus infections in secretor-negative children [15], suggesting that the non-secretor geno/phenotype may increase susceptibility to certain norovirus genotypes.

Overall, several in vivo studies in various settings and countries have, with a few exceptions, consistently shown strong protection of non-secretors against GII.4 infections. However, non-secretors are susceptible to a wide array of other norovirus genotypes, the clinical and epidemiological significance of which is less well studied. No in vivo study has demonstrated specific norovirus genotypes that exclusively infect non-secretors, but rather genotypes that are secretor-independent.

https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1005385

Individer med mutationen i FUT2 är dock skyddade mot den mest dominerande och under vintersäsongen vanligast förekommande virusvarianten GII.4.

Finns även andra genvarianter i genen FUT2 som gör att en individ är FUT2 non-secretor som exempelvis rs1047781 genotype (T;T).
Citera
2026-02-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dock lite konstigt att min son också fick det i år och så starkt också, för han brukar antingen inte få det alls eller bara lätt. Hoppas viruset inte har muterat... men än är jag frisk i alla fall, så jag tror inte jag får det, inkubationstiden har passerat.

Man kan ju inte vara helt hundra på att man inte blir sjuk bara för att inkubationstiden har passerat, själv insjuknade jag flera dygn, ca 4 dygn efter att en nära anhörig insjuknade då jag trodde att jag var safe.
Citera
2026-02-23, 21:46
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor.
Man kan ju inte vara helt hundra på att man inte blir sjuk bara för att inkubationstiden har passerat, själv insjuknade jag flera dygn, ca 4 dygn efter att en nära anhörig insjuknade då jag trodde att jag var safe.

Jag blev aldrig sjuk, i alla fall.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in