Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-12, 05:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Låter som ordentligt skitsnack...

Lyssna inte på ett ord av vad den här människan skriver.

Men att handtvätt är bättre är ju sant. Vid covid hade man bara handsprit i sådana situationer det inte fanns rinnande vatten.
Citera
2025-12-12, 06:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Vinterkräksjukan kan jag inte ens minnas när jag hade senast. Däremot är jag hemma från jobbet nu på grund av nån sjukdom. Jag har djävulsk värk i alla leder, huvudvärk och nu ikväll har febern börjat komma. Måste vara influensan då?

Ja, det är influensan. Det som är typiskt är feber och ont i kroppen. Man kan bli väldigt slak av den. Det som är viktigt på riktigt är rikligt med vätska, särskilt om man har hög feber. Om du inte brukar få flunsa så kan det vara typ A subtyp K, som är en ny gren av den typen av flunsa. Om du kör alvedon försök tajma det så att febern inte håller på att gå upp och ned, det är extremt slitsamt.
Citera
2025-12-12, 07:19
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caanopi
Kräksjuka - check! FYFAN

Stackare, hoppas det blir lindrigt åt dig, krya på dig.

Vinterkräksjukan är fan inget man skojar bort alltså, Fyfan vilket helvete det är när man åker på det
Citera
2025-12-12, 08:59
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Prickar in var var tredje jul typ med kräksjukan
Barn mellan 15-5 år så får man liksom gilla läget 🤣
När barnen började skolan minskade det rätt betydligt. Det är på dagis som det verkar spridas mest.
Även att föräldrar lämnade deras ungar där med förkylning och feber.
Har nog blivit bättre och rätt länge sedan vi hade barn på dagis.
Citera
2025-12-12, 09:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Har blivet spydd i ansiktet av sjuka barn utan att bli drabbad själv, har faktiskt aldrig kräkts (som inte berott på överintag av alkohol) i hela mitt liv.

Aldrig haft influensa heller, (vad jag vet)
Du kan vara lycklig och har troligen immunitet mot kräksjuka.
Influensa hade jag aldrig fått före 1993 och våra små barn då fick med det från dagis. Jag var 37 då men fick en jävla skit med hög feber.
Citera
2025-12-12, 09:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caanopi
Kräksjuka - check! FYFAN

Ja jävlar - se det som en bantingskur - brukar ta 18-24 timmars busskörande med toaringen som ratt.

Senast låg ja o sov på badrumsmattan insurrad i en handuk iaf en 12 timmar

Hur mår du nu ?

Citera
2025-12-12, 09:46
Medlem
Folk skulle behöva läsa på lite när det kommer till mortaliteten runt influensan.
Risken för en frisk person under 65 år att dö av influensa i Sverige är extremt låg, ofta under 0,01 procent av de som insjuknar.

Tänk på det om folk runtomkring fördummar er om ni inte tar vaccin.

För en frisk person under 65 år var risken att dö i covid-19 (så kallad infection fatality rate, IFR) fortfarande mycket låg, men generellt högre än för säsongsinfluensa:
18-49 år: Den uppskattade IFR låg på cirka 0,023% till 0,1%.
50-59 år: Risken ökade till cirka 0,15% till 0,34%.
60-69 år: Risken ökade ytterligare till cirka 0,49% till 1,07%.
Citera
2025-12-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Folk skulle behöva läsa på lite när det kommer till mortaliteten runt influensan.
Risken för en frisk person under 65 år att dö av influensa i Sverige är extremt låg, ofta under 0,01 procent av de som insjuknar.

För en frisk person under 65 år var risken att dö i covid-19 (så kallad infection fatality rate, IFR) fortfarande mycket låg, men generellt högre än för säsongsinfluensa:

frågan är om det handlar om att man tror att man ska dö utan eller om man bara vill ha en lindriga sjukdomsbild om man blir smittad?
Jag har inte vaccinerat mig men funderar trots att det kanske är lite sent. Men det är inte för att jag tror att jag ska slippa men om man drabbas kan det kanske bli mildare. För den förra var en sån jävla bajsmacka och den här verkar värre
Citera
2025-12-12, 19:56
Medlem
alleballe1998s avatar
Är skollunchen värd att skippa eller är det okej?
Citera
2025-12-12, 20:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan

Är man känslig kan en influensa ta ned ens mående för resten av livet. Kan också utlösa andra sjukdomar som blir livslånga.

Sedan är inte massor över 65 helt friska.

Och dödsfallen är låga för att riktigt sjuka kommer till sjukhus. Problemet där, är att smittan då sprids till andra svaga människor, av vissa inte får ta vaccin. Som är bra mycket äldre än 65.

Självklart behöver unga och friska inte ta vaccin. Men alla är inte detta, hur svårt ska det vara att förstå?

Och det är INGEN som säger att friska ska ta vaccinet, eftersom det inte ens räcker till äldre och riskgrupper. Det tar slut i förtid varje år!
Citera
2025-12-13, 12:04
Medlem
Vad är det som gör att medelålder runt 40 inte vaccinerar sig? Är genuint nyfiken. Är man rätt för bestående komplikationer? Principsak?

Jag är nog lite oroligt lagt av mig och tänker direkt att man risken finns att man hamnar i rullstol eller nåt efter
Citera
2025-12-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad är det som gör att medelålder runt 40 inte vaccinerar sig? Är genuint nyfiken. Är man rätt för bestående komplikationer? Principsak?

Jag är nog lite oroligt lagt av mig och tänker direkt att man risken finns att man hamnar i rullstol eller nåt efter
Jag svarade på den frågan i den andra influensatråden... t.o.m. min gamla mor skippar influensavaccinet eftersom hon lagt märke till att människor blir sjuka av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Influensavaccin har negativ effektivitet... detta är känt sedan länge. D.v.s... influensavaccin ÖKAR risken att få influensa!!

Det finns flera studier men vi kan väl ta en studie av Cleveland Clinic gjord på den senaste influensasäsongen på 53.000 anställda.

Effectiveness of the Influenza Vaccine During the 2024-2025 Respiratory Viral Season: A Prospective Cohort Study
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2025.01.30.25321421v4.full.pdf
This study found a significantly higher risk of influenza among the vaccinated compared to the unvaccinated state in northern Ohio during the high influenza activity period of the 2024-2025 influenza season.
Här är en graf från rad 430, sida 23... som ni ser är procentandelen med influensa tydligt högre hos vaccinerade jämfört med ovaccinerade.
https://pixhost.to/show/10188/661316080_influenza_vaccine.png

I USA rekommenderas bebisar från 6 månaders ålder och uppåt att ta influensavaccin varje säsong.
Kan undra om de kör sprutan rätt i fontanellen?

Min kära mor som är ganska gammal nu har aldrig vaccinerat sig mot influensa. Hennes argument... "Gunnar blir ju lika dålig varje år han tar sin influensaspruta" RESPEKT!! 😂

Gunnar som förutom att han blir lika sjuk varje år han tar sin influensaspruta har även tagit Covid19-"vaccin" som han fick blodproppar av och fick uppsöka akuten flera ggr men lever lyckligtvis fortfarande trots blodproppsprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in