Citat:
Nej, och det gör mig riktigt frustrerad. Jag vet inte hur många gånger jag har varit med om att en tjänsteman agerat felaktigt, varit slarvig eller nonchalant, vilket lett till negativa konsekvenser. Man blir riktigt upprörd, men tänker ofta "äh, det får gå, vi går vidare". Men det händer igen och igen. Jag antar att du inte har så mycket med myndigheter att göra, och det är helt okej. Många går i skolan, kommer hem, spelar dataspel och har inte riktigt koll på hur byråkratin och statens system fungerar i praktiken.I teorin låter det bra, men i verkligheten ser det annorlunda ut. Om jag hade anmält alla fel, och om andra också gjorde det, skulle myndigheterna tvingas skärpa till sig. Jag tycker att även att så kallade "ringa tjänstefel", som kan ha enorm påverkan på någons liv, borde straffas med åtminstone en dags lönebortfall. Har någon orsakat problem för hundra personer, borde det leda till hundra dagars lönebortfall och eventuellt sparken.
Jag tror att när lagen skapades var allt mycket mer komplicerat och pappersbaserat. Nu borde det vara lättare, till exempel genom en app där man kan anmäla problem. Om en utredare bedömer att det handlar om ringa tjänstefel, borde det bli böter. Har en tjänsteman begått hundra sådana fel, borde konsekvensen vara uppsägning.
Detta skulle kunna revolutionera hela systemet och i sin tur Sverige. Då skulle personalen faktiskt börja jobba på riktigt, istället för att sitta och fika hela dagen och vara nonchalanta. Deras beslut påverkar människors liv och måste tas på största allvar.