2025-12-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Du verkar vara en frekvent kund hoj JO? De har nog särskild inkorg för såna som du. Anmälan föranleder inga vidare åtgärder….
Nej, och det gör mig riktigt frustrerad. Jag vet inte hur många gånger jag har varit med om att en tjänsteman agerat felaktigt, varit slarvig eller nonchalant, vilket lett till negativa konsekvenser. Man blir riktigt upprörd, men tänker ofta "äh, det får gå, vi går vidare". Men det händer igen och igen. Jag antar att du inte har så mycket med myndigheter att göra, och det är helt okej. Många går i skolan, kommer hem, spelar dataspel och har inte riktigt koll på hur byråkratin och statens system fungerar i praktiken.

I teorin låter det bra, men i verkligheten ser det annorlunda ut. Om jag hade anmält alla fel, och om andra också gjorde det, skulle myndigheterna tvingas skärpa till sig. Jag tycker att även att så kallade "ringa tjänstefel", som kan ha enorm påverkan på någons liv, borde straffas med åtminstone en dags lönebortfall. Har någon orsakat problem för hundra personer, borde det leda till hundra dagars lönebortfall och eventuellt sparken.

Jag tror att när lagen skapades var allt mycket mer komplicerat och pappersbaserat. Nu borde det vara lättare, till exempel genom en app där man kan anmäla problem. Om en utredare bedömer att det handlar om ringa tjänstefel, borde det bli böter. Har en tjänsteman begått hundra sådana fel, borde konsekvensen vara uppsägning.

Detta skulle kunna revolutionera hela systemet och i sin tur Sverige. Då skulle personalen faktiskt börja jobba på riktigt, istället för att sitta och fika hela dagen och vara nonchalanta. Deras beslut påverkar människors liv och måste tas på största allvar.
Citera
2025-12-11, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
har ingen anning omhur många anmälningar JO får om året.

Men har man ett skriftligt dokument med ärende diare nr så behöver man inte skriva så mycket.

Man gör en anmälan enkelt direkt på deras hemsida ju.
Tro mig, många tänker inte alls på det, särskilt de som redan är sönderstressade. När man har med myndigheter att göra är det ofta ett problem, och då orkar man inte riktigt ta tag i anmälningar och extra jobb. Ibland tänker man "jag gör det sen, om jag gör det nu så kommer handläggarna bara sabotera ännu mer", sen så orkar man inte längre eller så har det gått för lång tid. Då tänker man bara "äh, jag glömmer det här och går vidare", samtidigt som de anställda fortsätter att sabotera för nästa person.

Dessutom är det ofta svårt att bevisa fel, och ansvaret delas upp så att kanske fyra handläggare gör ett misstag var, men tillsammans leder det till enormt problem. Sådana fall tycker jag också borde anmälas. Chefer har ett ansvar, och om något går snett är det deras skyldighet att ta ansvar. Om handläggarna gör fel, kan även chefen dömas för tjänstefel enligt lagen.

Som sagt, om de anställda faktiskt tog sitt arbete på allvar istället för att försöka göra så lite som möjligt på bekostnad av medborgarna, skulle det verkligen revolutionera hela Sverige. 70% av deras arbetsdagar går åt till att dricka kaffe och snacka skit. Resten av tiden ägnas åt att hitta sätt att undvika arbete, så att de kan fortsätta dricka kaffe och prata skit istället.
Citera
2025-12-11, 03:33
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennispelaren
Tro mig, många tänker inte alls på det, särskilt de som redan är sönderstressade. När man har med myndigheter att göra är det ofta ett problem, och då orkar man inte riktigt ta tag i anmälningar och extra jobb. Ibland tänker man "jag gör det sen, om jag gör det nu så kommer handläggarna bara sabotera ännu mer", sen så orkar man inte längre eller så har det gått för lång tid. Då tänker man bara "äh, jag glömmer det här och går vidare", samtidigt som de anställda fortsätter att sabotera för nästa person.

Dessutom är det ofta svårt att bevisa fel, och ansvaret delas upp så att kanske fyra handläggare gör ett misstag var, men tillsammans leder det till enormt problem. Sådana fall tycker jag också borde anmälas. Chefer har ett ansvar, och om något går snett är det deras skyldighet att ta ansvar. Om handläggarna gör fel, kan även chefen dömas för tjänstefel enligt lagen.

Som sagt, om de anställda faktiskt tog sitt arbete på allvar istället för att försöka göra så lite som möjligt på bekostnad av medborgarna, skulle det verkligen revolutionera hela Sverige. 70% av deras arbetsdagar går åt till att dricka kaffe och snacka skit. Resten av tiden ägnas åt att hitta sätt att undvika arbete, så att de kan fortsätta dricka kaffe och prata skit istället.
jo jag brukar hjälpa folk med sådant då jag tycker det är kul, sedan lär de sig hur enkelt det är och kör själva nästa gång.

Jag fungerar precis tvärtom med myndigheter, vet jag att jag har rätt gör jag allt jag kan.
Citera
2025-12-11, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katchingan
Justitieombudsmannen har väckt åtal mot en åklagare i Uppsala gällande tjänstefel. Det efter att åklagaren, i samband med en brottsutredning, fattat beslut om att anhålla en man samt genomföra en husrannsakan i dennes bostad.

Åklagaren nekar till brott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jo-atalar-aklagare-i-uppsala-for-tjanstefel

Unt- – Åtalet handlar om att åklagaren inte varit tillräckligt noggrann och omsorgsfull när hen fattade beslut om tvångsmedel mot en person som där och då misstänktes för medhjälp till försök till mord, säger Per Nichols.

Intressant, eftersom att de skriver Hen lär det vara en kvinna.
Eller någon som identifierar sig som kvinna.

Men nej, det är väl endast då de måste skriva tydligt man eller kvinna?

"Hen" kan kanske uppfattas som kränkande mot en trans.
Citera
2025-12-11, 07:38
Medlem
Bewitcheds avatar
Vem är åklagaren?
Citat:
Ursprungligen postat av Katchingan
Justitieombudsmannen har väckt åtal mot en åklagare i Uppsala gällande tjänstefel. Det efter att åklagaren, i samband med en brottsutredning, fattat beslut om att anhålla en man samt genomföra en husrannsakan i dennes bostad.

Åklagaren nekar till brott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/jo-atalar-aklagare-i-uppsala-for-tjanstefel

Unt- – Åtalet handlar om att åklagaren inte varit tillräckligt noggrann och omsorgsfull när hen fattade beslut om tvångsmedel mot en person som där och då misstänktes för medhjälp till försök till mord, säger Per Nichols.

Intressant, eftersom att de skriver Hen lär det vara en kvinna.
Citera
2025-12-11, 07:43
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slejb
Mål B 4561-25 i Uppsala tingsrätt.

Hittar inte målet. Jag vill veta vilken åklagare gäller det?
Citera
2025-12-11, 08:39
Avslutad
Det är på tiden att någon sätter ner foten.

Den här typen av tvångsmedel används för lättvindigt i Sverige. Godtyckliga husrannsakan och anhållanden utan saklig grund har blivit normaliserat.

Man kan inte använda tvångsmedel baserat på vad en vit kvinna ”känner” eller tror.
Citera
2025-12-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Finns ju massor med fall där åklagare och polis borde fått fängelse, men där det hände inte ett skit. Mest känt måste ju ändå fallet med Lars Tingström vara.

Den 9 oktober 1986 offentliggjordes i TV-programmet 20:00 delar av de illegala telefonavlyssningarna från 1979 som Tingström riktat mot sin sambo. Där framgick att Sigurd Dencker (åklagaren) samtidigt som brevbombsmålet pågått, haft ett förhållande med Tingströms sambo (som också var åklagarens huvudvittne under rättegången).[2] Det visade sig även att riksåklagare Magnus Sjöberg känt till affären men hemligstämplat den istället för att bevilja Tingström resning. Avslöjandet ledde till att riksåklagaren beviljade Denckers begäran att få nya arbetsuppgifter. Vidare tillkom en lagändring där det blev tillräckligt med tjänsteförsummelse från en åklagares sida för att en dömd person skulle beviljas resning. Den 1 februari 1988 beviljades Tingström omprövning i hovrätten i brevbombsmålet. Målet togs upp först 1990, varvid Tingström friades av en enig hovrätt

Helt sjukt att åklagaren och riksåklagaren kom så jävla billigt undan.
Starkt jobbat du hittade ett 40 år gammalt ärende. Nu är detta ärende inte alls liknande det som diskuteras i tråden så jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg
Citera
2025-12-11, 14:19
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Starkt jobbat du hittade ett 40 år gammalt ärende. Nu är detta ärende inte alls liknande det som diskuteras i tråden så jag förstår inte riktigt syftet med ditt inlägg

Jag ville exemplifiera att människor på deras positioner inte straffas alls även om de begått grova brott. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har åklagare nästintill carte blanche . Jag tog därför upp det mest kända fallet. Vill du att jag hänvisar till ytterligare fall för att din hjärna ska fatta eller?
Citera
2025-12-11, 14:38
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Jag ville exemplifiera att människor på deras positioner inte straffas alls även om de begått grova brott. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så har åklagare nästintill carte blanche . Jag tog därför upp det mest kända fallet. Vill du att jag hänvisar till ytterligare fall för att din hjärna ska fatta eller?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/domd-aklagare-sparkas-slakt-med-gangledare

vet inte vart du får alla dina fantasier ifrån men åklagare är inte skyddade för bli dömda för brott.
Citera
2025-12-11, 14:55
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Hittar inte målet. Jag vill veta vilken åklagare gäller det?
Har du kontaktat Uppsala tingsrätt?
Citera
2025-12-11, 15:04
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/domd-aklagare-sparkas-slakt-med-gangledare

vet inte vart du får alla dina fantasier ifrån men åklagare är inte skyddade för bli dömda för brott.

Nästintill skrev jag. Det ska jävla mycket till för att de ska åtalas. Det är därför detta fallet är ytterst intressant .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in