Citat:
Ursprungligen postat av
Blessed81
Nej inte många JO anmälningar leder någonvart, vet av egen erfarenhet jag anmäler mest för jag vet JO kollar upp med dem jag anmält vad som hänt, och ofta faktiskt får det ändå en lyckad effekt.
Något åtal per år emot domare och åklagare alltså, undrar om många leder till fällande dom och stränga påföljder?
Det är alltför få som anmäler, och det är just detta som gör situationen problematisk. Många verkar tro att alla övergrepp till slut kommer upp till ytan, men verkligheten är den motsatta. De flesta människor saknar både orken och förmågan att skriva till JO. Tom i riktigt allvarliga fall. Med AI-tjänster blir det dock betydligt enklare att formulera en text och få sin talan,
och jag uppmuntrar verkligen alla att göra det.
Kom ihåg att varje gång du utsätts för ett övergrepp, sker minst 1000 andra liknande incidenter, kanske till och med av samma tjänsteman.
Den personen bör ställas till svars. Ju fler anmälningar som görs, desto tydligare blir det för JO hur omfattande problemen är. JO riktar ofta kritik mot myndigheter, men vi ser sällan några konkreta förbättringar, och tjänstemännen slipper ofta undan ansvar. I värsta fall får de bara byta avdelning.
Myndigheterna vet att inget allvarligt kommer att hända, JO riktar lite kritik, och sen är det över. Därför beter sig dessa tjänstemän inte alls som de ska, utan snarare som poliser i nån gammal amerikansk film som tror att de är över lagen.