2025-12-10, 19:16
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
Jo men även om KV fått kritik har individer inte alltid åtalats av just JO, nä precic de kanske polisanmält först men samtisigt inkommer ett par tusen anmälningar till JO om KV. Det är inte många som leder till kritik procentuellt, o knappt åtal.

JO verkar ha åtalat domare, åklagare etc tidigare. Ser ut som något åtal per år
Nej inte många JO anmälningar leder någonvart, vet av egen erfarenhet jag anmäler mest för jag vet JO kollar upp med dem jag anmält vad som hänt, och ofta faktiskt får det ändå en lyckad effekt.

Något åtal per år emot domare och åklagare alltså, undrar om många leder till fällande dom och stränga påföljder?
Citera
2025-12-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Nej inte många JO anmälningar leder någonvart, vet av egen erfarenhet jag anmäler mest för jag vet JO kollar upp med dem jag anmält vad som hänt, och ofta faktiskt får det ändå en lyckad effekt.

Något åtal per år emot domare och åklagare alltså, undrar om många leder till fällande dom och stränga påföljder?
Påföljderna är oftast böter.. men kan ha påverkan för ens anställning o därför blir påföljden lägre.
2019 dömdes domare efter JOs åtal, blev böter https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffratt/tva-domare-doms-for-tjanstefel-efter-att-jo-vackt-atal/

samma med två KVare som dömdes för tjänstefel efter att en diabetiker dog, de påstod att de tittat till var 15e minut - vilket de inte hade gjort.. Även där blev det bara böter
https://www.vk.se/2019-10-30/tva-kriminalvardare-doms-for-tjanstefel
Citera
2025-12-10, 20:42
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
Påföljderna är oftast böter.. men kan ha påverkan för ens anställning o därför blir påföljden lägre.
2019 dömdes domare efter JOs åtal, blev böter https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffratt/tva-domare-doms-for-tjanstefel-efter-att-jo-vackt-atal/

samma med två KVare som dömdes för tjänstefel efter att en diabetiker dog, de påstod att de tittat till var 15e minut - vilket de inte hade gjort.. Även där blev det bara böter
https://www.vk.se/2019-10-30/tva-kriminalvardare-doms-for-tjanstefel
passande nog stod det mycket om KV ochy JO anmälningar och tjänstefel i aftonbladet idag, var en del som fick påföljder ändå, det finns ju kameror nästan överallt på en anstalt.
Citera
2025-12-10, 20:56
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
passande nog stod det mycket om KV ochy JO anmälningar och tjänstefel i aftonbladet idag, var en del som fick påföljder ändå, det finns ju kameror nästan överallt på en anstalt.

Du skämtar. På 1or inte på 2or och 3or. Du tänker Hall och Salberga. Vissa anstalter är som sommarkollo
Citera
2025-12-10, 21:33
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Du skämtar. På 1or inte på 2or och 3or. Du tänker Hall och Salberga. Vissa anstalter är som sommarkollo
jo på tvor överallt förutom dusch bostadsrum, har jobbat på flera stycken.
Citera
2025-12-10, 21:34
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
3or håller jag med dig om men på tvåor har de ju folk som jobbar med titta i kamerorna hela tiden.
Citera
2025-12-10, 23:36
Medlem
Lär bli en frikännande dom. Bedömningsmarginalerna vid beslut om anhållande och husrannsakan är alldeles för stora för att de ska kunna grunda en dom på tjänstefel. Det skulle vara om åklagaren anhållit någon utan någon som helst bevisning över huvud taget.
Citera
2025-12-11, 00:20
Medlem
TACK JO!
Sverige har förvandlats till en förtryckarstat där fascistiska metoder får mer och mer fotfäste. Där offentligt anställda grovt missbrukar sina befogenheter och dessutom verkar njuta av den makten. Mörkertalet är enormt, om folk bara visste hur utbrett detta verkligen är. Det behövs en mycket större upprättelse, fler åtal och vägledande domar mot dessa förtryckare som missbrukar sin makt.

Tjänstemannaansvaret måste införas omedelbart. Man inför förolämpning mot tjänsteman för att försöka kuva befolkningen så mycket som möjligt. Tjänstemän finns till för att tjäna folket, inte för att sätta sig själva över oss. Tyvärr är många av dessa tjänstemän inte bara inkompetenta, utan deras handlingar tyder ofta på att de ligger i nivå med en allvarlig utvecklingstörning. De har inte förmågan att sköta sitt arbete och verkar knappt förstå vad deras jobb innebär. Ringa tjänstefel anses inte vara brottsligt, därför sker sådana handlingar systematiskt samt med ett fult flin och sadistisk njutning. Det här är ett systemfel som måste förändras, en allvarlig förändring krävs nu.

TACKA JO!!
Citera
2025-12-11, 00:30
Medlem
Citat:

Det är alltför få som anmäler, och det är just detta som gör situationen problematisk. Många verkar tro att alla övergrepp till slut kommer upp till ytan, men verkligheten är den motsatta. De flesta människor saknar både orken och förmågan att skriva till JO. Tom i riktigt allvarliga fall. Med AI-tjänster blir det dock betydligt enklare att formulera en text och få sin talan, och jag uppmuntrar verkligen alla att göra det.

Kom ihåg att varje gång du utsätts för ett övergrepp, sker minst 1000 andra liknande incidenter, kanske till och med av samma tjänsteman. Den personen bör ställas till svars. Ju fler anmälningar som görs, desto tydligare blir det för JO hur omfattande problemen är. JO riktar ofta kritik mot myndigheter, men vi ser sällan några konkreta förbättringar, och tjänstemännen slipper ofta undan ansvar. I värsta fall får de bara byta avdelning.

Myndigheterna vet att inget allvarligt kommer att hända, JO riktar lite kritik, och sen är det över. Därför beter sig dessa tjänstemän inte alls som de ska, utan snarare som poliser i nån gammal amerikansk film som tror att de är över lagen.
Citera
2025-12-11, 00:40
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennispelaren
Det är alltför få som anmäler, och det är just detta som gör situationen problematisk. Många verkar tro att alla övergrepp till slut kommer upp till ytan, men verkligheten är den motsatta. De flesta människor saknar både orken och förmågan att skriva till JO. Tom i riktigt allvarliga fall. Med AI-tjänster blir det dock betydligt enklare att formulera en text och få sin talan, och jag uppmuntrar verkligen alla att göra det.

Kom ihåg att varje gång du utsätts för ett övergrepp, sker minst 1000 andra liknande incidenter, kanske till och med av samma tjänsteman. Den personen bör ställas till svars. Ju fler anmälningar som görs, desto tydligare blir det för JO hur omfattande problemen är. JO riktar ofta kritik mot myndigheter, men vi ser sällan några konkreta förbättringar, och tjänstemännen slipper ofta undan ansvar. I värsta fall får de bara byta avdelning.

Myndigheterna vet att inget allvarligt kommer att hända, JO riktar lite kritik, och sen är det över. Därför beter sig dessa tjänstemän inte alls som de ska, utan snarare som poliser i nån gammal amerikansk film som tror att de är över lagen.
har ingen anning omhur många anmälningar JO får om året.

Men har man ett skriftligt dokument med ärende diare nr så behöver man inte skriva så mycket.

Man gör en anmälan enkelt direkt på deras hemsida ju.
Citera
2025-12-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennispelaren

Du verkar vara en frekvent kund hoj JO? De har nog särskild inkorg för såna som du. Anmälan föranleder inga vidare åtgärder….
Citera
2025-12-11, 01:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Spel för galleriet och bra för statistiken. Somna om. Din stat har kontroll på läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in