2025-12-11, 11:23
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
I ett ganska nytt klipp har han snöat in på sin extra fina deluxe-saffran som han säljer i sin äckliga webbshop och berättar hur man kan "marinera" saffran i alkohol. Jag och de flesta normala människor skulle snarare kalla det att extrahera saffran i alkohol. För att ägnat sig så mycket åt mat och gastronomi så är han ovanligt dum i huvudet.

Han har knappt grundläggande kunskaper kring matlagning. Hans content är antingen plagierat från andra kreatörer, TV-shop-annonsering eller vloggar som suger röv, där han springer runt och försöker utstråla energi medan han ser helt efterbliven ut.
Citera
2025-12-11, 13:38
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
I ett ganska nytt klipp har han snöat in på sin extra fina deluxe-saffran som han säljer i sin äckliga webbshop och berättar hur man kan "marinera" saffran i alkohol. Jag och de flesta normala människor skulle snarare kalla det att extrahera saffran i alkohol. För att ägnat sig så mycket åt mat och gastronomi så är han ovanligt dum i huvudet.
Att säga "marinera saffran i alkohol" är rimligare än att säga "extrahera saffran i alkohol" - så fågan är vem som egentligen är dum i huvudet(?)
Citera
2025-12-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Att säga "marinera saffran i alkohol" är rimligare än att säga "extrahera saffran i alkohol" - så fågan är vem som egentligen är dum i huvudet(?)
Nej man marinerar inte saffran. Saffran ger smak åt alkoholen, inte tvärt om. Eller du brukar kanske marinera marinad i kött?
Citera
2025-12-11, 18:17
Medlem
Citat:
Nej man marinerar inte saffran. Saffran ger smak åt alkoholen, inte tvärt om. Eller du brukar kanske marinera marinad i kött?
Att extrahera saffran i alkohol är den tekniskt korrekta termen, absolut.
Men att marinera saffran är helt korrekt i vanligt kulinariskt språk, ordet marinera betyder bara ” att låta något ligga i en smakvätska”.

Det finns mängder av recept där man marinerar chili, vitlök eller citrus i vätska, trots att det är vätskan som tar smak och inte råvaran.
Så båda orden går att använda. Det betyder däremot inte att man måste bygga en hel identitet kring att ett vardagsord är ”fel”.
Fascinerande ändå att just johan verkar ha förmågan att få folk att verkligen leta efter minsta lilla misstag för att få kunna anmärka på detta här på flashback
Citera
2025-12-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Att extrahera saffran i alkohol är den tekniskt korrekta termen, absolut.
Men att marinera saffran är helt korrekt i vanligt kulinariskt språk, ordet marinera betyder bara ” att låta något ligga i en smakvätska”.

Det finns mängder av recept där man marinerar chili, vitlök eller citrus i vätska, trots att det är vätskan som tar smak och inte råvaran.
Så båda orden går att använda. Det betyder däremot inte att man måste bygga en hel identitet kring att ett vardagsord är ”fel”.
Fascinerande ändå att just johan verkar ha förmågan att få folk att verkligen leta efter minsta lilla misstag för att få kunna anmärka på detta här på flashback
Ok då är folk i allmänhet dumma i huvudet, för marinera betyder inte det i min värld. Nu har jag även frågat ChatGPT och den håller med mig:
Citat:
Vad “marinera” egentligen betyder
Att marinera betyder:
”Att låta ett livsmedel ligga i en kryddad vätska (marinad) för att ge smak, och ibland påverka konsistens.”
Alltså:
det måste vara ett livsmedel som ska ätas
det ska ligga i en marinad (vätska med kryddor, syra, olja, salt osv.)
syftet är att smaksätta, möra eller ändra strukturen
❌ Vad ordet inte omfattar
Att lägga en krydda i vätska för att extrahera smak ur kryddan (t.ex. saffran i alkohol) är inte marinering.
Det är:
extraktion, eller
macerering
Det är alltså tvärtom: vätskan får smaken, inte råvaran.
✔ Exempel som räknas som marinering
Marinera kött i soja, vin, citron, vitlök
Marinera fisk i lime (ceviche)
Marinera grönsaker i olja + vinäger
✔ Exempel som inte räknas som marinering
Saffran i alkohol → extraktion/macerering
Chili i olja för att göra chiliolja → extraktion
Vaniljstång i rom → extraktion/macerering
🧭 Sammanfattning
Frasen du skrev är delvis korrekt, men saknar den viktiga delen att det handlar om en råvara som ska smaksättas, inte en krydda som ska ge smak till en vätska.
Citera
2025-12-11, 23:27
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ok då är folk i allmänhet dumma i huvudet, för marinera betyder inte det i min värld. Nu har jag även frågat ChatGPT och den håller med mig:
Fint att du engagerar dig i denna mycket viktiga fråga! Skulle ju kunna ta en ände med förskräckelse om Matgeek fortsatte säga att han marinerar saffran.
Citera
2025-12-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Fint att du engagerar dig i denna mycket viktiga fråga! Skulle ju kunna ta en ände med förskräckelse om Matgeek fortsatte säga att han marinerar saffran.
Jag äcklas av att han står och packar om billig saffran och säljer till högt pris med sina äckliga nagelbitna fingrar som han förmodligen även brukar trycka in på diverse olämpliga ställen. Skulle inte förvåna mig om han slickar på saffranen och ollar den innan han packar den. Han marinerar saffranen i smegma, saliv och ångest innan han packar den.
Citera
2025-12-13, 14:56
Medlem
Citat:
Jag äcklas av att han står och packar om billig saffran och säljer till högt pris med sina äckliga nagelbitna fingrar som han förmodligen även brukar trycka in på diverse olämpliga ställen. Skulle inte förvåna mig om han slickar på saffranen och ollar den innan han packar den. Han marinerar saffranen i smegma, saliv och ångest innan han packar den.

Jag skulle inte handla i den webshoppen även om det så va gratis! Då han verkar han en förkärlek för alla möjliga kemikalier så har man ingen aning vad som är i dessa burkar! Förmodligen nå billigt skit som han köper och försöker kränga till ocker pris! Med noll kontroll på va de e för kemikalier i.
Livsmedelsverket borde göra en kontroll på allt import skit han säljer.
Citera
2025-12-25, 13:21
Medlem
RaskPatrasks avatar
Han spenderar mer tid med den där Louise än han spenderar med sin familj. Åker iväg på resor med henne stup i kvarten. Vad tycker hans fru om att han spenderar så mycket tid med en ung snygg tjej? Någon typ av romans måste de ha.

Fick man någonsin någon förklaring varför han fick sparken som VD från Åso? Han jobbade ju knappt en månad där innan han blev kickad. Antingen var han totalt inkompetent eller så klantade han sig totalt på något sätt.
Citera
2025-12-25, 15:34
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask
Han spenderar mer tid med den där Louise än han spenderar med sin familj. Åker iväg på resor med henne stup i kvarten. Vad tycker hans fru om att han spenderar så mycket tid med en ung snygg tjej? Någon typ av romans måste de ha.

Fick man någonsin någon förklaring varför han fick sparken som VD från Åso? Han jobbade ju knappt en månad där innan han blev kickad. Antingen var han totalt inkompetent eller så klantade han sig totalt på något sätt.

Intressant att du håller koll på att han är iväg mer än han är hemma med sin familj.

Louise Johansson är ju nära på 40 år så att kalla henne för ung är nog att ta i.

Innan var det ju kameramannen som hatarna spekulerade kring att matgeek skulle lämna frun för, nu är det Louise Johansson. Skriver ni det bara för att ni inte kan låta bli att slänga iväg något syrligt, eller vad har ni för belägg för det? I princip om någon är trevlig mot någon så är det något på G för er, väldigt märkliga antaganden. Hans sociala medier tar nog inte upp särskilt stor del av hans dagar.

Vad jag kommer ihåg så det som blivit sagt om det hela är att det var meningsskiljaktigheter om hur företaget skulle drivas och därför fick matgeek gå. Väldigt märkligt att detta inte diskuterats på förhand när man lämnade över posten som VD, men det är ju inte alla företag som drivs på ett professionellt sätt bara för att det är ett AB.
Citera
2025-12-28, 11:13
Medlem
lundaelevs avatar
Älskar matgeek och gör det fortfarande, känns dock som han producerar allt mindre? De allra flesta videosarna är med Louis i stort sett. Inget emot Louise men hennes karraktär är inte starkare än att den håller ett par avsnitt. Undrar förövrigt hur hans fru känner över deras relation, jag hade haft problem med det.

Saknar hans videos när han åkte runt och fixade mat, gjorde underhållande matlagningsvideos och testade saker generellt.
Citera
2025-12-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaskPatrask

De är ju bara kolla på några av hans videon och inlägg så förstår man ju direkt varför han inte fick vara kvar, hans beteende är ju som ett barn! Han kommer förmodligen aldrig kunna ha ett vanligt jobb och jobba ihop med andra människor, han lär rasera vilket företag som helst han sätter sin fot i. Åso fatta snabbt och kicka honom, hade han varit kvar så hade det förmodligen varit KK för dom.
Jag bojkottar alla företag som beblandar sig med honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in