Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Det är fascinerande hur du lyckas reducera sexualbrott till någon sorts mekanisk ”vem gjorde vad först”-modell.
Jag förstår inte vad du menar här. Det handlar inte om vem som gjorde vad först, utan att det är hon som är kapabel att samtycka och han som av allt att döma inte är det. Då borde det vara hon som är ansvarig för att sexuella handlingar inte skall förekomma. Gör de det har hon agerat utan hans samtycke.
Citat:
Hade du haft minsta koll på hur samtycke faktiskt fungerar i lagstiftningen hade du sluppit resonera på sandlådenivå.
Den som är i bättre skick har alltid ett större ansvar det är grundkurs, inte spekulation
Ja, det är ju det jag hävdar. Hon är i skick, han är det inte, alltså borde hon ha ansvaret.
Citat:
Att du fortfarande inte greppar det säger mer om din egen kvinnosyn än om målet.
Eller är det rent av en kulturkrock helt enkelt?
Jag påpekar endast märkligheten i att det där med samtycke på grund av berusning bara gäller selektivt och att rätten tycks bortse från det utan skäl och då dömer på känsla istället för att vara konsekventa.