Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-10, 19:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vill man ta del av förmånen så sparar man, annars slipper man.

ISK-reformen är bland det smartaste alliansregeringen genomförde, över 4 miljoner konton finns nu. Sparande har blivit något av en folksport och folk med eget fuck-off kapital har sett ljuset så de försvarar det med näbbar och klor.

Att sabba ISK nu vore politiskt självmord fullt i klass med att röra ränteavdragen på bolånen eller återinföra fastighetsskatten.
Beror ju helt och hållet på hur mycket man är villig att justera förvärvsskatten. Det värsta är ju att vi ska rusta upp försvaret, och att detta med allra högsta sannolikhet kommer innebär högre skatter när alla landets Fatima med 8 ungar från Mogadishu och Familjen Wallenberg/SAAB vill ha sina skattemiljarder samtidigt.
Citera
2025-12-10, 19:44
Avstängd
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
" I dag fyller inte religionen den rollen för svenskarna längre – nu har vi ISK-konton i stället.

Vad har religion med börsen att göra?
Korsfäst jesusbarnet och starta ett ISK-konto?
Jag hade inte råd med en Tesla så jag började missbruka snus istället.
Min grannes hund är neger så nu äter jag bara broccoli i protest.
Efter en hjärnblödning i min demens inuti min alzheimers så postar jag på flashback om ISK och religion.
Citera
2025-12-10, 19:45
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag förstår det, men ser egentligen inte varför man ska behöva spara för att kunna ta del av förmånen. Vill folk leva balls to the walls varje månad så tycker jag att dom borde ha den rätten. Det känns onödigt att komplicera systemet med att kvalificera indirekta skattelättnader genom bostadslån eller ISK konton när man bara kan gå ut och sänka förvärvsskatten för alla i ett nafs. Särskilt nu när precis allt som staten ansvarar för med våra skattemedel har blivit avsevärt sämre.

Vad är egentligen "Skattelättnader"?

Precis som du säger, när det Statliga/Offentliga misslyckats så borde ett helt Skattefritt ISK
vara EN del i att lätta bördan från Staten i form av utbetalda Pensioner men även för den enskilde individen som kan styra var/när/hur pengarna används! Statlig(allmän) pension + Tjänstepension skall såklart vara kvar men den enskildes privata Pensionssparande bör ju vara helt avskilt från dessa och därmed kan den enskilde fritt förfoga över sitt privata pensionskapital!
Citera
2025-12-10, 19:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Beror ju helt och hållet på hur mycket man är villig att justera förvärvsskatten. Det värsta är ju att vi ska rusta upp försvaret, och att detta med allra högsta sannolikhet kommer innebär högre skatter när alla landets Fatima med 8 ungar från Mogadishu och Familjen Wallenberg/SAAB vill ha sina skattemiljarder samtidigt.

Den regering som försöker begår i praktiken självmord, samma med jobbskatteavdragen - folket gillar dessa reformer så den som försöker lär inte bli omvald nästa mandatperiod. Då köper politikerna hellre röster. Försvaret lär byggas med lånade pengar, iof ingen större fara givet sveriges låga statsskuld.
Citera
2025-12-10, 20:05
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Drt beror sannolikt på att miljardären redan bidrar (både procentuellt och i absoluta tal) mer till skatteunderlaget än vad vanliga förvärvsarbetande människor gör.
Ja verkligen, jättemycket. Vi borde ha fler miljardärer. Det bästa vore egentligen om det bara fanns en person som ägde allt, den smartaste såklart, och sen får alla andra bara njuta av hur smart alla pengar spenderas. Eller om du inte gillar den idén kan vi göra som du vill. Du är säkert jättesmart och vet precis hur många miljardärer som behövs.

Citera
2025-12-10, 20:10
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Synd att det skall vara unikt att ta hand om sitt folk. I USA har man sänkt skatten på arbete och folk har istället inte råd med sjukvård.

Sverige har otroligt låg skatt på kapital, men svinhög skatt på arbete. Gissa vem som styr landet? Ifall du inte inser att det är gamla pengar (typ Wallenberg med vänner) så berättar jag det här.
Något positivt måste det finnas för att skramla fram riskvilligt kapital. Jag investerar bara en mindre del i Sverige för det är rätt dålig tillväxt på Omx jämfört med Dow och Nasdaq. Pengarna flyttar helt naturligt dit där det är tillväxt och skatter bestraffar tillväxt och begränsar riskkapital. Med högre skatter tvingas jag till att lägga allt i USA.
Citera
2025-12-10, 20:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja verkligen, jättemycket. Vi borde ha fler miljardärer. Det bästa vore egentligen om det bara fanns en person som ägde allt, den smartaste såklart, och sen får alla andra bara njuta av hur smart alla pengar spenderas. Eller om du inte gillar den idén kan vi göra som du vill. Du är säkert jättesmart och vet precis hur många miljardärer som behövs.

En miljardär betalar mer skatt per månad än vad en förvärvsarbetande kommer betala under hela sin livstid. Tacka miljardären för den välfärd vi har. Utan dem hade vi fortfarande levt på stenåldern.
Citera
2025-12-10, 20:22
Medlem
ISK nog det bästa som hänt svensk ekonomi de senaste 40 åren och grunden för den ekonomiska framgång som vi har haft. Det kan förvisso se illa ut för de som bara tittar på privatekonomiska aspekter.
Men den stora poängen är att privatpersoner tillför marknaden riskkapital och riskvilja, långt i från allt hamnar hos svenska företag men även investeringar i utländska bolag ger pengar till Sverige när det går bra för företagen. NVIDA, Microsoft, Apple etc. Och vad skulle hända om man gjorde ISK sämre? Folk är i allmänhet ganska korkade, men på något sätt så blir snittet smartare. Folk kommer att titta på risk och avkastning, går man över en gräns så kommer folk att betala av sina bostäder i stället. I synnerhet om det också införs begränsningar i ränteavdragen på lån. Riskaptiten försvinner och vi kan lätt hamna i en spiral ner där både bostäder och börsen kraschar, inte som en konsekvens av att de är bubblor utan för att riskkapitalet som arbetar försvinner från marknaden. Så kommer jag att göra och förmodligen många andra medelklass Svenssons med både stora lån och stora ISK's.
Citera
2025-12-10, 20:32
Medlem
Rimberts avatar
Vem bryr sig om vad det lögnaktiva sossebladet Aftonbladets ledarsida spyr ut sig för dagen?
Allt vad de säger har visat sig kontrainduktivt genom alla tider.
Aftonbladet är väl sossesvinens största "trollfabrik", med grisen Anders Lindberg som frontfigur.
Det är väl bara dårar och folk med svårigheter att ta till sig normal svenska som läser den smutsiga och rödfärgade rännstensblaskan.
Senast redigerad av Rimbert 2025-12-10 kl. 20:47.
Citera
2025-12-10, 20:37
Medlem
Henselons avatar
Citat:
En miljardär betalar mer skatt per månad än vad en förvärvsarbetande kommer betala under hela sin livstid. Tacka miljardären för den välfärd vi har. Utan dem hade vi fortfarande levt på stenåldern.

Är väl snarare vanliga arbetare, förmodligen tusentals arbetare, som gjort det möjligt för en enskild individ att ha så mycket pengar för sig själv!
Dessa arbetare har ju också betalat skatt.
Citera
2025-12-10, 20:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Är väl snarare vanliga arbetare, förmodligen tusentals arbetare, som gjort det möjligt för en enskild individ att ha så mycket pengar för sig själv!
Dessa arbetare har ju också betalat skatt.
Jepp, men utan denna miljardär hade dessa personer inte haft ett jobb. Miljardärer är fantastiska individer som både betalar enorma mängder skatt samt skapar jobbtillfällen för vanlig arbetare och på så sätt ökar samhällets välstånd genom tillväxt.
Citera
2025-12-10, 20:43
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jepp, men utan denna miljardär hade dessa personer inte haft ett jobb. Miljardärer är fantastiska individer som både betalar enorma mängder skatt samt skapar jobbtillfällen för vanlig arbetare och på så sätt ökar samhällets välstånd genom tillväxt.
Hur många Miljardärer hade Sverige från 1950-1980?
Ändå hade vi världens främsta tillväxt jämte USA under dessa år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in